Enhetschef för Hamn- och lokalenheten
Lysekils kommun / Administratörsjobb / Lysekil
2025-06-03
Visa alla administratörsjobb i Lysekil,
Sotenäs,
Munkedal,
Orust,
Uddevalla eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Lysekils kommun i Lysekil,
Munkedal,
Strömstad eller i
hela Sverige I Lysekils kommun arbetar vi för att vara en hållbar och attraktiv kommun året runt, som kännetecknas av kreativitet och framtidstro. Du som arbetar här gör en viktig skillnad i människors vardag och bygger ett samhälle för alla. Vi är idag 1400 kollegor som utvecklar våra verksamheter och ger 14 400 invånare, 1 600 företag och 100 föreningar bästa möjliga service och förutsättningar att bo, leva och verka i Lysekil. Det är vi stolta över.
Ett liv i Lysekils kommun är ett liv nära både havet och bergen - här finns möjlighet till såväl eftertanke som äventyr i en av Bohusläns vackra kustkommuner. Läs gärna mer om Lysekil på Lysekils kommun -
https://lysekil.se/. Film om
https://youtu.be/VnvQMbiYE3UPubliceringsdatum2025-06-03BeskrivningVi söker en engagerad, erfaren och trygg enhetschef för hamn- och lokalenheten på vår fastighetsavdelning.
Ditt uppdrag är att tillsammans med dina medarbetare, kollegor på avdelningen, i förvaltningen och i samverkan med kommunen i övrigt arbeta för en positiv samhällsutveckling i vår kommun.
Samhällsbyggnadsförvaltningen i Lysekils kommun befinner sig i en utvecklingsfas. En ny organisation startar sommaren 2025 där vår nya fastighetsavdelning har fått ett tydligare och utökat uppdrag för kommunens fastigheter.
Hamn och lokalenheten som är organiserad under fastighetsavdelningen ansvarar för kommunens lokalförsörjning, hamnanläggningar och kommunens fordon. Hamnverksamheten ansvarar för både fasta båtplatser, gästhamnar och ställplatser för husbilar och har mycket kundkontakter. Fastighetsverksamheten ansvarar för att driva det operativa arbetet med lokalförsörjning från behovsanalys till genomförande i dialog med kommunens kärnverksamheter men också för den långsiktiga utvecklingen av kommunens fastighetsinnehav. Enheten bär ansvar för kommunens fordonsflotta. Enheten har på så sätt en viktig roll att stödja kommunens kärnuppdrag, såväl strategiskt som operativt. Enheten ansvarar för att genomföra stora och medelstora investeringsprojekt i kommunens lokaler och hamnar.
Som enhetschef leder du och utvecklar enheten i den nya organisationen tillsammans med avdelningens ledningsgrupp. Till din hjälp har du kunniga och motiverade medarbetare med utpekade ansvarsområden med roller så som förvaltare och projektledare. Rollen som enhetschef innebär kundkontakter och relationsbyggande. Vår ambition är att erbjuda effektiva tjänster präglade av god service, gott värdskap och kundens behov i fokus.
Dina arbetsuppgifterSom enhetschef ansvarar du för att leda och utveckla verksamheten tillsammans med dina medarbetare. Du ansvarar för att verksamheten bedrivs effektivt med beaktande av lagstiftning, reglemente och kommunala styrdokument. Du deltar på politiska möten där du representerar frågor inom enhetens ansvarsområde. Du agerar som ombud och projektägare i investeringsprojekt med utgångspunkt i kommunens delegationsordning. Du kommer också att själv driva projekt som projektledare.
KvalifikationerVi söker en engagerad ledare med relevant eftergymnasial utbildning och erfarenhet inom ansvarsområdet. Du är en modig ledare med förmåga att engagera, motivera och utveckla dina medarbetare. Du brinner för att förstå och möta kundens behov inom enhetens ansvarsområden. Du har en god analytisk förmåga och kan sätta händelser i ett större sammanhang. Du är drivande och målinriktad samtidigt som du har förmåga att delegera. Erfarenhet av projektledning och investeringsplanering och upphandling inom verksamhetsområdet är meriterande. Erfarenhet av avtalshantering är meriterande.
God svenska i tal och skrift är en förutsättning för uppdraget, liksom förståelse för komplexa sammanhang kopplat till uppdraget. Erfarenhet av chef i kommunal verksamhet är meriterande.
AnställningsvillkorIntervjuer kommer ske löpande under ansökningstiden.
Vi arbetar aktivt med mångfald för att tillvarata de kvaliteter som sökande med olika bakgrund har.
Lysekils kommun är en rökfri arbetsplats.
Till bemannings- och rekryteringsföretag och till dig som är försäljare: Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.
Ersättning månadslön
Så ansöker du Sista dag att ansöka är 2025-06-22
Klicka på denna länk för att göra din ansökan Arbetsgivarens referens Arbetsgivarens referens för detta jobb är "2025/89".
Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Lysekils kommun (org.nr 212000-1389)
Körkort För detta jobb krävs körkort.
Arbetsplats Samhällsbyggnadsförvaltningen
Kontakt Emil Palmqvist
0523613168 Jobbnummer 9372469