Enhetschef
Göteborgs kommun / Administratörsjobb / Göteborg
2021-06-23
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "Enhetschef" (publicerad 2024-05-02) ⬅️
Visa alla administratörsjobb i Göteborg,
Mölndal,
Partille,
Kungälv,
Lerum eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Göteborgs kommun i Göteborg,
Härryda,
Tjörn,
Alingsås,
Uddevalla eller i
hela Sverige Enkel och hållbar vardag i en öppen stad där alla kan vara delaktiga - det är vår vision! Konsument- och medborgarservices uppdrag är att underlätta för boende, besökare och företagare när de ska kontakta Göteborgs Stad. Vi samordnar och utvecklar stadens service. Det innebär att vi ansvarar för Göteborgs Stads kontaktcenter, utvecklar e-tjänster, ger metodstöd för serviceutveckling och samordnar och utvecklar externa digitala kanaler. Vi erbjuder även konsumentrådgivning, budget- och skuldrådgivning och arbetar för mer hållbara konsumtionsmönster. Dessutom ansvarar vi för stadens överförmyndarverksamhet samt Romano Center i Väst, som är ett romskt informations- och kunskapscenter. Från och med 2021 driver vi också stadens medborgarkontor och har fått ett utökat demokratiuppdrag. Tillsammans med andra aktörer arbetar vi för att öka medborgares möjligheter till delaktighet och inflytande i demokratiska processer. På vår förvaltning är vi cirka 200 medarbetare.
Publiceringsdatum2021-06-23ArbetsuppgifterÄr det du som driver utvecklingen mot en mer hållbar och enkel vardag? Nu söker vi en enhetschef inom området hållbar konsumtion, privatekonomi och konsumtionsrätt.
Enheten består av cirka 20 medarbetare och ansvarar för rådgivning inom konsumenträtt samt budget- och skuldfrågor. I ansvaret ingår även förebyggandearbete och att påverka göteborgssamhället mot hållbara konsumtionsmönster på individnivå.
Som enhetschef ansvarar du för den dagliga driften av enheten. Du har personal-, arbetsmiljö- och resultatansvar och ansvarar för en ekonomi i balans. Du arbetar med ständig förbättring av verksamheten och utvecklar enhetens processer för en effektiv verksamhet med hög kvalitet och god service. Du säkerställer att enhetens förebyggande arbete når ut till prioriterade målgrupper och bedrivs på ett ändamålsenligt sätt. Du skapar också förutsättningar för samverkan med förvaltningar, andra myndigheter och samhällsaktörer.
Du rapporterar till avdelningschef och ingår i avdelningens ledningsgrupp. Avdelningen är ny och består av uppdrag som tidigare varit organiserade för sig. Stort fokus kommer att ligga på verksamhetsutveckling med hjälp av digitalisering samt planering och samordning av det förebyggande arbetet. Som enhetschef bidrar du aktivt i detta arbete, både utifrån din enhet och utifrån ett helhetsperspektiv för avdelningen. Du arbetar också för att fortsätta den utveckling som har påbörjats med att foga samman enhetens olika ansvarsområden.
Som enhetschef ser du till att planerade aktiviteter genomförs och följer upp resultat. Du motiverar, stöttar och inspirerar dina medarbetare mot gemensamma mål och säkerställer en bra och hälsofrämjande arbetsmiljö. När du leder enheten utgår du från verksamhetens grunduppdrag, behoven hos dem vi är till för, förvaltningens vision och de politiska målen. Du tar fram och planerar aktiviteter i god tid och säkerställer en effektiv verksamhet bland annat genom verksamhetsutveckling med hjälp av digitalisering.
Vår förvaltning är inne i ett skede där det är extra viktigt att tänka nytt, skapa nya samarbetsformer och att bygga en kultur som bidrar till att vi når vår vision. Du är en del av detta arbete. Du är också en del av vårt ledarforum och bidrar till att vi agerar som en förvaltning och är lätta att samarbeta med. Det ingår i ditt uppdrag att utveckla kontakter och samarbete både externt och internt.
KvalifikationerDu har relevant högskoleutbildning och du har tidigare arbetat som chef med personal- och budgetansvar. Vi vill också att du har erfarenhet från arbete inom ett eller flera av enhetens ansvarsområden: konsumenträtt, privatekonomi, skuldsanering och hållbara konsumtionsmönster. Det är meriterande om du har chefserfarenhet från serviceområdet. Har du chefserfarenhet från offentlig sektor är det också meriterande.
Vi ser gärna att du har arbetat med förändringsledning och att du har erfarenhet av verksamhetsutveckling med hjälp av digitalisering. Kunskap om socialtjänstlagen samt offentlighets- och sekretesslagen är också meriterande.
Som ledare är du kommunikativ och tydlig samt skapar delaktighet och engagemang. Du är inlyssnande och anpassar din kommunikation till situation och person. Du är produktiv, motiverad och driven med ett stort engagemang och entusiasm för ditt arbete.
För att lyckas i rollen är det viktigt att du kan arbeta tillsammans med andra för att utföra uppgifter och nå mål samt bidra till helheten. Du är också förändringsorienterad och skapar förutsättningar för nya idéer och utveckling.
Viktigt är också att du är mål- och resultatorienterad och kan omvandla mål till konkreta handlingar och genomföra aktiviteter utifrån uppdrag och behov hos dem vi är till för.
Stor vikt läggs vid personlig lämplighet.
ÖVRIGT
Vi erbjuder en arbetsplats med en kund- och serviceorienterad arbetsplatskultur med verksamheter i kontinuerlig utveckling. Vi har medarbetarförmåner såsom flexibel arbetstid, friskvårdsbidrag och cykelförmåner. Förvaltningens lokaler ligger centralt i Göteborg, men just nu arbetar vi mestadels hemifrån.
Vi vill att konsument- och medborgarservice ska präglas av öppenhet och respekt för olikheter och vi tror att mångfald och en jämn könsfördelning bidrar till att utveckla vår verksamhet. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.
När du söker jobb hos oss vill vi att du använder vårt e-rekryteringssystem för att få effektiv, snabb och säker hantering av din ansökan.
På grund av semester besvaras eventuella frågor om tjänsten under vecka 32.
Som hjälp i vårt urval kommer vi i denna rekrytering använda oss av tester och övningar genom Assessment Center. Dagar för detta är satta till den 16 och 21 september och det rör sig om en heldag för dem som går dit.
Vi undanber oss vänligt men bestämt samtal från försäljare av ytterligare platsannonser och rekryteringstjänster.
Varaktighet, arbetstid
Heltid. Dagtid. Tillsvidareanställning, tillträde: Tillträde snarast eller enligt överenskommelse.
ErsättningEnligt avtal.
Så ansöker duSista dag att ansöka är 2021-08-18
Klicka på denna länk för att göra din ansökanFöretagGöteborgs kommun
Arbetsgivarens referens Arbetsgivarens referens för detta jobb är "C58685".
Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Göteborgs kommun (org.nr 212000-1355)
Arbetsplats Göteborgs Stad , Konsument och medborgarservice
Jobbnummer 5828016
Observera att sista ansökningsdag har passerat.