En doktorand inom Polymera Material vid Skolan för kemivetenskap

Kungliga Tekniska Högskolan , KTH Kemivetenskap / Kemiingenjörsjobb / Stockholm
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla kemiingenjörsjobb i Stockholm, Solna, Lidingö, Sundbyberg, Danderyd eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Kungliga Tekniska Högskolan , KTH Kemivetenskap i Stockholm

KTH Skolan för Kemivetenskap söker en forskarstuderande till Polymera Material för projektet:
â'RubSeal - Pålitliga gummitätningar i tunga maskiner för framtida bränslen'.

Arbetsplatserna
KTH svarar för en tredjedel av Sveriges kapacitet av teknisk forskning och ingenjörsutbildning på högskolenivå. Utbildningen och forskningen täcker ett brett område - från naturvetenskap till alla grenar inom tekniken samt arkitektur, industriell ekonomi och samhällsplanering. Totalt finns vid KTH mer än 15000 studenter på grundnivå och avancerad nivå och över 1600 forskarstuderande. KTH har nästan 4300 anställda.

Skolan för Kemivetenskap omfattar områdena Kemi, Kemiteknik samt Fiber- och polymerteknologi. Skolans verksamhet innefattar såväl grund- som tillämpad kemivetenskaplig forskning för en hållbar utveckling genom vetenskaplig excellens. Många forskningsaktiviteter är tvärdisciplinära och spänner från kemivetenskap till materialvetenskap, energiteknik, miljövetenskap, biokemi, biologi och medicin. Skolan ansvarar för civilingenjörsutbildningarna i Kemivetenskap och Kemivetenskap med internationell inriktning, högskoleingenjörsutbildningen i Kemiteknik och tekniskt basår samt för tre engelskspråkiga mastersprogram, Kemiteknik för energi och miljö, Makromolekylära material och Molekylär vetenskap och teknik. Vi medverkar även med kurser i civilingenjörsprogrammen Energi och miljö, Materialdesign och Bioteknik.

Scania är en ledande tillverkare av tunga lastbilar och bussar samt industri- och marinmotorer. Scania är ett globalt företag med en försäljnings- och serviceorganisation i mer än 100 länder. Bortsett från försäljning och service, så erbjuder Scania många marknader. Scanias produktionsenheter är belägna i Europa och Latinamerika. Scania har ungefär 37,500 anställda. Omkring 16,000 anställda arbetar med försäljning och service i Scanias egna dotterbolag över hela världen och 12,400 anställda arbetar vid produktionsenheter i sju länder och regionala produktcentra på sex tillväxtmarknader. Scanias huvudkontor är lokaliserat i Södertälje, där totalt 5,800 personer arbetar med försäljning samt administrativa och övriga uppgifter. Scanias F&U verksamhet är också placerad i Södertälje, med omkring 3,300 anställda.

Trelleborg Sealing Solutions Skellefteå utvecklar marknader och framställer polymerbaserade tätningar med högt tekniskt innehåll för krävande tillämplingar, främst fokuserat på truckmarknaden och andra specialiserade användare över hela världen. Utöver försäljning så erbjuder Trelleborg Sealing Solutions Skellefteå såväl teknisk som materiell support och utveckling. Sedan 2003 så är Trelleborg Sealing Solutions Skellefteå en del av Trelleborg Group. Trelleborg är en global verkstadskoncern vars ledande position är baserad på avancerad polymerteknologi och djupgående applikationskunnande. Trelleborg utvecklar högpresterande lösningar som tätar, dämpar och skyddar i krävande industriella miljöer. Gruppen har en årlig försäljning av omkring 22 miljarder, med omkring 15,500 anställda i över 40 länder.

Publiceringsdatum
2012-09-16

Arbetsuppgifter
Forskarstuderanden kommer att få studera hållbarheten hos gummitätningar i konventionella bränslen, nya bränslesystem och förnyelsebara bränslen. Mindre utsläpp, högre transporteffektivitet och användandet av förnyelsebara bränslen gör att maskiner kan arbeta vid högre temperatur. Tätning av delar i fordonet måste anpassas för att utstå den tuffare omgivningen. Exempel på bränslen är olika typer av biodiesel (FAME), syntetiska dieselbränslen, biobaserade alkoholer och gasformiga bränslen (t.ex. biogas). Bränslena själva kan resultera i en hårdare kemisk miljö. Nedbrytningsprodukterna i bränslet och avgassystem, termisk och mekanisk belastning skapar en utmaning för gummitätningsmaterialet.

Projektet syftar till:
a. Förstå de nya bränslemiljöerna och definiera faktorerna som påverkar prestanda och hållbarhet hos tätningsmaterial
b. Studie av synergetiska effekter mellan kemisk och mekanisk belastning av tätningar för en säker förutsägelse av tätningens hållbarhet i nya bränslen och oljor.
c. Utveckla testmetoder för att utvärdera hållbarhet hos komponenter.
d. Förbättra eller utveckla nya material och implementera tätningslösningar för nya bränslen för att säkerställa att "inga utsläpp" med läckage av bränslen eller gummitillsatser uppstår under drift.

Projektet är ett samarbete mellan avd. för Polymera Material, Fiber- och polymerteknologi på KTH, Scania CV AB och Trelleborg Sealing Solutions AB. Arbetet kommer till största delen utföras på Scania och KTH (ca 50/50) för att dra fördel av befintliga testinstrument, anläggningar och expert-kunskaper på bästa sätt. En del arbete kommer utföras på Trelleborg Sealing Solution i Ersmark, möjligen även besök på andra framställningsplatser i Europa.

Fokusområderna för doktoranden är:
Kartläggning av "stressfaktorer", nuvarande material och testmetoder -
Testning och utvärdering av existerande och nya tätningsmaterial: sorption, genomträngning, svällning, kemisk påverkan, sättning, motstånd spänningssprickor. Funktionell testning vid förhöjd temperatur dvs. kombinerad mekanisk belastning och utsatta för olika media.
Simuleringar och mätningar av kemiska och mekaniska spänningstillstånd.
I drift livslängdsbedömningar: synergi mellan kemiska, termiska och mekaniska belastningar.
Utveckling av metoder att förutse haveri av tätningar.
Utveckling av materiallösningar för framtida förnyelsebara bränslen och oljor.
Fältförsök med nya tätningslösningar för förnyelsebara bränslen och oljor.

Kvalifikationer
Den potentiella sökande ska ha en civilingenjörsexamen med fokus på polymervetenskap, materialvetenskap, kemi, materialfysik eller jämbördig examen.
Sökande bör vara högt motiverad att utföra vetenskaplig forskning och bör ha väl utvecklad analytisk och problemlösande färdigheter.

Arbetstider och omfattning
Heltid. Tidsbegränsad anställning, tillträde: Tillträde enligt överenskommelse

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2012-10-08
Ansökan märkt med ref. nr skall innefatta
1. CV
2. Betygsavskrift från högskola/universitet
3. Kortfattad redogörelse varför den sökande vill ägna sig åt forskarstudier
Ange följande referens när du ansöker: K-2012-0330
Ansökan kan skickas till e-postadress: inpe@kth.se

Kontakt
Ulf W. Gedde, 08-790 76 40, gedde@kth.se

Facklig kontakt
Lars Abrahamsson, 08-790 70 58, lars.abrahamsson@ee.kth.se

Företag
Kungliga Tekniska Högskolan , KTH Kemivetenskap

Adress
Kungliga Tekniska Högskolan , KTH Kemivetenskap
Valhallavägen 79
10044 Stockholm

Jobbnummer
1341307

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Kungliga Tekniska Högskolan , KTH Kemivetenskap

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Kungliga Tekniska Högskolan , KTH Kemivetenskap: