Ekonomicontroller till Skolstödsenheten

Specialpedagogiska skolmyndigheten, Skolstödsenheten / Controllerjobb / Örebro
2020-11-18
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "Ekonomicontroller till Skolstödsenheten" (publicerad 2022-03-25) ⬅️


Visa alla controllerjobb i Örebro, Kumla, Hallsberg, Nora, Lindesberg eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Specialpedagogiska skolmyndigheten, Skolstödsenheten i Örebro, Stockholm, Vänersborg, Härnösand, Lund eller i hela Sverige

Vill du bidra till Sveriges största kunskapsbank inom specialpedagogik? Vi på Specialpedagogiska skolmyndigheten, SPSM, arbetar för att alla barn, elever och vuxenstuderande ska kunna utvecklas och nå målen i sin utbildning - oavsett funktionsförmåga. Vi erbjuder stöd till förskolor och skolor i hela landet som vill skapa lärmiljöer som är utvecklande och tillgängliga. Vi driver också flera specialskolor, fördelar statsbidrag och utvecklar läromedel. Myndigheten har cirka 1 200 medarbetare och verksamhet i hela landet.

Som medarbetare hos oss får du arbeta för allas lika värde i en organisation där delaktighet och engagerade medarbetare värderas högt. Vi ser ett stort värde i att ha medarbetare som mår bra och satsar därför mycket på friskvård och kompetensutveckling. Hos oss har du frihet att påverka ditt arbete. Mer om vad vi erbjuder kan du läsa på www.spsm.se/ledigajobb

Vi söker nu en ekonomicontroller till Skolstödsenheten till vårt kontor i Örebro. Även placering på något av våra andra kontor är möjlig. På kontoren finns olika delar av vår verksamhet representerad.

Skolstödsenheten inrättades 1 januari 2019 som ett led i ett myndighetsövergripande förändringsarbete och omfattar för närvarande cirka 60 medarbetare.

Skolstödsenheten tillhör verksamhetsområde Specialskola. Vi ger stöd till verksamhetsområdets enheter så att de kan fokusera på våra målgruppers behov. Vi ger bland annat stöd inom områdena ekonomi- och verksamhetsstyrning, elevadministration, personaladministration, teckenspråkstolkning, lokalfrågor, kök, vaktmästeri och lokalvård.
Då myndigheten finns över hela landet använder vi video, Skype och Zoom för arbete och möten på distans. Resor i tjänsten förekommer.



Publiceringsdatum
2020-11-18

Arbetsuppgifter
I rollen som ekonomicontroller är huvuduppgiften att samordna verksamhetsområdets ekonomifunktion men även och att vara ett strategiskt stöd till verksamhetsområdets ledning i planering, genomförande och uppföljning av budget.
I arbetsuppgifterna ingår även att samverka med verksamhetsområdets verksamhetscontroller kring nyckeltal och kostnadsberäkning av våra aktiviteter inom verksamhetsområdet. Du kommer även att sammanställa, analysera och rapportera ekonomirapporter i verksamhetsområdets ledningsgrupp och samverkansgrupp. Hos oss kommer du att jobba nära verksamhetsområdets enhetschefer och tillsammans med dessa fortsätta bygga upp ekonomifunktionen för att kunna ge ett optimalt stöd. Du kommer till din hjälp ha enhetens tre ekonomer där du har ansvaret för att ta fram gemensamma rutiner och processer för ekonomiuppföljningen inom verksamhetsområdet.
Eftersom vi är i ett förändringsarbete kan arbetsuppgifter förändras utifrån verksamhetens behov och även andra administrativa arbetsuppgifter kan förekomma. Här blir nyckel till framgång din förmåga att bygga relationer och nätverk samt din förmåga att både utmana och stödja våra chefer beroende på situation och med utgångspunkt i verksamhetens mål. Din närmsta chef blir enhetschefen för Skolstödsenheten.



Kvalifikationer
Vi söker dig som har:
• Relevant universitets- eller högskoleutbildning med ekonomisk inriktning
• Minst fem års dokumenterad erfarenhet av självständigt och kvalificerat ekonomiarbete
• Du ska ha minst tre års erfarenhet av liknande arbetsuppgifter och dokumenterad erfarenhet av ekonomistyrning
• Erfarenhet av arbete inom skolverksamhet
Goda kunskaper i Office-paketet.

Det är meriterande om du har:
• Kunskap om arbete med våra målgrupper
• Erfarenhet av att leda andra som chef, arbetsledare eller projektledare
• Erfarenhet från statlig ekonomistyrning
• Erfarenhet av UBW

Dina personliga egenskaper
Vi söker dig som har ett innovativt tänk samtidigt som du har uppdraget i fokus. Som person trivs du att arbeta i en verksamhet som är i ständig utveckling och förbättring. Du har lätt att samarbeta med andra och har en positiv inställning till förändringar och förmåga att ta ansvar. Du ska vara strukturerad, initiativtagande, drivande och är flexibel i ditt arbete. Du ser möjligheter och kan omsätta dem i handlingar. Du har ett konsultativt arbetssätt, är problemlösande och kreativ, är kommunikativ, både i tal och skrift

Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.


ÖVRIGT
Vid all rekrytering sätter vi värde på de kvalitéer som jämställdhet och mångfald tillför verksamheten. Utdrag från belastningsregistret ska visas upp inför anställning.

Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss denna gång alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp.

Varaktighet, arbetstid
Heltid. Tillsvidareanställning, tillträde: Tillträde enligt överenskommelse, upphör: 6 mån provanställning tillämpas.

Ersättning
Enligt avtal.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2020-12-09
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Specialpedagogiska skolmyndigheten, Skolstödsenheten

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "2 STO-2020/1629".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Specialpedagogiska Skolmyndigheten (org.nr 202100-5745)

Arbetsplats
Specialpedagogiska skolmyndigheten, Skolstödsenheten

Jobbnummer
5451788

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Specialpedagogiska skolmyndigheten, Skolstödsenheten

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Specialpedagogiska skolmyndigheten, Skolstödsenheten: