Ekonomiassistent

Gävle kommun, Ekonomiavdelningen / Ekonomiassistentjobb / Gävle
2019-02-15
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "Ekonomiassistent" (publicerad 2022-03-17) ⬅️


Visa alla ekonomiassistentjobb i Gävle, Älvkarleby, Sandviken, Ockelbo, Ovanåker eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Gävle kommun, Ekonomiavdelningen i Gävle

Gävle är en kommun i utveckling. Hos oss kan du göra skillnad på riktigt. För alla som bor i Gävle. För Gävle som plats. Vi erbjuder intressanta och utmanande jobb, 7 500 kollegor och goda möjligheter för dig att växa. Här är det nära till allt, både inom kommunen och ut i världen. Nu söker vi dig som vill göra Gävle
ännu bättre tillsammans med oss!

Inom Styrning och stöd Gävle befinner du dig i händelsernas centrum. Våra knappt 300 medarbetare jobbar med saker som är gemensamma för alla inom Gävle kommun. Vi ser helheten, samordnar arbetet mellan sektorerna och ansvarar för den strategiska utvecklingen på övergripande nivå. Hos oss jobbar du nära politikerna och vet ofta först vad som är på gång. Tillsammans gör vi Gävle hållbart och utvecklande!

Ekonomiavdelningen är en av kommunledningskontorets sex
avdelningar. Verksamheten omfattar ekonomisk styrning, ledning, uppföljning och inköpsfrågor.

Vi söker nu en ekonomiassistent med juridiska kunskaper.
Tjänsten är placerad på Ekonomiavdelningen på Sektor Styrning och stöd. Ekonomiavdelningen består av fyra enheter och tjänsten är placerad på enheten ekonomiservice. Inom enheten ekonomiservice finns kommunens och koncernens samordnande funktioner inom ekonomisystem, bank, finansiering, reskontra samt stiftelsehantering.

Avdelningen erbjuder mycket omväxlande och intressanta arbetsuppgifter som ger goda möjligheter till egen utveckling.
I din roll kommer du främst att ansvara för handläggning och samordning av Gävle kommun donationsstiftelser som består av 89 stiftelser. I nuläget ansvarar varje sektor för ansökningshanteringen och beslut enligt urkund för stiftelserna. Administration, redovisning och kapitalplacering hanteras av SE banken. De tar fram årsredovisning, skattedeklaration och utdelningsbara medel. De hanterar utbetalning av beslutade bidrag och ger stöd i ekonomiska och juridiska stiftelsefrågor.

I arbetsuppgifterna ingår att arbeta med rutiner och förbättringsarbete utifrån ett helhetsperspektiv. Det pågår ett projekt för att centralisera och digitalisera Gävle kommuns stiftelsehantering. Projektets effektmål är att minska risken för felaktig hantering av stiftelser till följd av att urkunder och permutationsvillkor inte följs samt tids- och kostnadsbesparingar genom en effektivare process.

När projekten är slutfört ska handläggning ingå i denna tjänst även om besluten angående stiftelserna ska ske enligt urkund och ligger kvar på sektorerna.




Publiceringsdatum
2019-02-15

Arbetsuppgifter
Som ekonomiassistent hos oss kommer du att arbeta med bland annat följande arbetsuppgifter:
• Kontaktperson för stiftelseförvaltning för Gävle kommun mot sektorer och SE banken.
• Delta i genomförande av arbetet med att centralisera och digitalisera Gävle kommuns stiftelsehanteringen.
• Efter projektets genomförande ska tjänsten hantera och administrera ansökningsförfarande för Gävle kommuns alla 89 stiftelser.
• Arbeta med rutiner och förbättringsområden utifrån ett helhetsperspektiv inom stiftelseområdet.
• Bevaka förändringar inom lagstiftning inom stiftelseområdet.
• Sammanställa ärenden till Kommunstyrelsen.
• Det kommer även att ingå övriga förekommande uppgifter på en ekonomiavdelning.

Denna tjänst är en viktig del i att säkerställa korrekt hantering av stiftelser utifrån urkunder och permutationsvillkor.



Kvalifikationer
Gymnasieekonom eller annan utbildning i kombination med erfarenhet som arbetsgivaren bedömer relevant för tjänsten.

Du har minst 5 års erfarenhet av liknande arbete och det är meriterande med erfarenhet från offentlig verksamhet och erfarenhet av arbete med stiftelser samt att du har juridiska kunskaper.

För att lyckas i rollen ska du ha ett intresse av att jobba med juridiska frågor och skriva tjänsteskrivelser till bland annat Kommunstyrelsen.

Du har gott bemötande, har god förmåga att samarbeta och värnar om hög kvalitet i ditt arbete i enlighet med vår värdegrund.
Som person är du ansvarsfull och planerar, organiserar och prioriterar ditt arbete på ett effektivt sätt. Du arbetar självständigt med stor noggrannhet och har förmåga att snabbt sätta dig in i olika frågeställningar. Det är också viktigt att kunna samarbeta och hjälpa andra. Du har goda kunskaper i svenska språket.


ÖVRIGT
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Gävle kommun samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt via Offentliga Jobb och inte via e-post eller pappersformat.

Gävle kommun hör till finskt förvaltningsområde. Om du därför utöver våra övriga kompetenskrav även talar finska, kan det vara en merit.

Varmt välkommen med din ansökan!

Inför rekryteringsarbetet har Gävle kommun tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Varaktighet, arbetstid
Heltid. Dagtid. Tillsvidareanställning

Ersättning
Månadslön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2019-03-03
Ange följande referens när du ansöker: KLK 6/19
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Kontakt
Pernilla Sandin 026-17 80 57

Företag
Gävle kommun, Ekonomiavdelningen

Adress
Gävle kommun, Ekonomiavdelningen
Gävle kommun
80184 Gävle

Kontorsadress
80184

Jobbnummer
4616572

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Gävle kommun, Ekonomiavdelningen

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Gävle kommun, Ekonomiavdelningen: