Ekonom till avdelningen för marknadsreglering

Post- och Telestyrelsen / Ekonomijobb / Stockholm
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla ekonomijobb i Stockholm, Solna, Lidingö, Sundbyberg, Danderyd eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Post- och Telestyrelsen i Stockholm, Haninge, Malmö, Kiruna eller i hela Sverige

PTS har fått ett nytt uppdrag och därför utökas enheten för tillsyn och tvistlösning med en ekonom. Har du ett analytiskt sinne och är van att analysera omfattande dataunderlag och göra kvalitativa analyser samt en lust att ta dig an en ny utmaning kan vi ha jobbet för dig!

PTS arbetar för att alla ska ha tillgång till bra telefoni, bredband och post. Vi strävar efter att vara en av Sveriges bästa arbetsgivare, och har på senare år tilldelats utmärkelser som kvitto på vårt arbete som du kan läsa mer om på vår webbplats.

PTS avdelning för marknadsreglering söker nu en ekonom till enheten för tillsyn och tvistlösning.

Vad ska jag arbeta med?
PTS och enheten för tillsyn och tvistlösning har från den 1 januari 2020 fått ett nytt uppdrag. Uppdraget handlar om att bevaka och utöva tillsyn över att kreditinstitut tillhandahåller kontanttjänster i betryggande utsträckning i hela landet. Därav utökas enheten med en till ekonom.

Som ekonom på enheten kommer du främst arbeta med att ta fram underlag och analysera marknadsdata inom enhetens ansvarsområden.

Du kommer utöver tillsynen över kreditinstitutens tillhandahållande av kontanttjänster också:

• genomföra utredningar och analyser på marknaden för elektronisk kommunikation, enligt utbyggnadslagen samt avseende tillgången till grundläggande betaltjänster
• medverka i avdelningens arbete med tillsyn över regleringsbeslut gällande marknadsdominans och skyldigheter inklusive prisreglering
• medverka i tillsyn gällande nätneutralitet och roaming

I rollen kommer du också ha en del externa kontakter med operatörer, kreditinstitut, andra myndigheter och medverka i internationella samarbeten.

Vem söker vi?
Vi söker dig med:

• akademisk examen med ekonomisk inriktning
• erfarenhet av att samla in, strukturera och analysera omfattande dataunderlag
• erfarenhet av utredning- och analysarbete
• mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska och engelska

Det är meriterande om du har erfarenhet av arbete inom offentlig förvaltning och/eller av myndighetsutövning. Erfarenhet av telekom- eller finanssektorn är också meriterande för tjänsten.

Vidare ser vi positivt på om du har kunskaper inom nationalekonomi.

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper och för att du ska passa för rollen har du en mycket god analytisk förmåga och är flexibel. Du är också strukturerad och lösningsorienterad i ditt arbete.

I rollen kommer du ha många olika kontaktytor, både internt och externt och därför är det viktigt att du tycker om att arbeta tillsammans med andra och har en mycket god samarbetsförmåga.

Var på PTS ska jag jobba?
Enheten för tillsyn och tvistlösning har ett övergripande ansvar för handläggningen av tillsyn och tvistlösning på avdelningen för marknadsreglering, t.ex. inom samtrafik, broadcasting- och bredbandsmarknaderna. Även frågor rörande utbyggnadslagen och anmälningsplikt ligger inom enhetens ansvarsområde samt det ny ansvarsområdet kopplat till kontanttjänster och myndighetens uppdrag rörande grundläggande betaltjänster.

Enheten deltar också i internationellt arbete, främst inom Berec. I många frågor samverkar enheten med övriga delar av PTS och externa aktörer.

Hur är det att jobba på PTS?
Hos oss får du jobba på en modern myndighet med ett meningsfullt uppdrag, till nytta för samhället. Vår verksamhet präglas av den snabba teknikutvecklingen, vilket gör att du hos oss verkar i en innovativ och kreativ miljö.

Vi är angelägna om att våra medarbetare mår bra och har förutsättningar att uppnå goda arbetsresultat. Friskvård är en del av arbetet och en god balans mellan arbete och fritid är viktigt för oss.

För att bidra till vår kultur värdesätts förmågor kring flexibilitet, initiativrikedom och samarbete. Vi kan på så sätt utveckla verksamheten och trivas ihop, vilket är en förutsättning för att uppnå våra höga ambitioner som arbetsplats.

Om anställningen
Tjänsten är en tillsvidareanställning med inledande provanställning om sex månader. Placering i Stockholm med start snarast möjligt enligt överenskommelse.

Hur ansöker jag?
Välkommen med din ansökan senast 26 januari 2020. Diarienummer 20-36.

För mer information kontakta enhetschef Marielle Sjögren, 08-678 55 96 eller HR-specialist Johan Gustavsson, 08-678 58 11.

För kontakt med våra lokala fackliga arbetstagarorganisationer maila till saco@pts.se eller st@pts.se

Här kan du få information om hur PTS registrerar dina personuppgifter.

Varaktighet, arbetstid
Heltid/ Ej specificerat

Publiceringsdatum
2020-01-07

Ersättning
Individuell lönesättning

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2020-01-26
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Post- och Telestyrelsen

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Post- och Telestyrelsen (org.nr 202100-4359), http://www.pts.se

Arbetsplats
Post- och telestyrelsen

Jobbnummer
5028632

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Post- och Telestyrelsen

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Post- och Telestyrelsen: