Ekonom med analytisk förmåga

Post- och Telestyrelsen / Ekonomijobb / Stockholm
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla ekonomijobb i Stockholm, Solna, Lidingö, Sundbyberg, Danderyd eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Post- och Telestyrelsen i Stockholm, Haninge, Malmö, Kiruna eller i hela Sverige

Vill du vara med och påverka nationellt och internationellt inom områden som präglas av snabb förändringstakt i samhällsviktiga frågor. I den här rollen kommer du få arbeta med betalområdet och telekom på en trevlig och social enhet med engagerade och kunniga kollegor. Låter det intressant? Läs då vidare!

Enhetens ansvarsområden omfattar slutanvändares rättigheter enligt lagen om elektronisk kommunikation och användarnas rätt till konfidentiell kommunikation och möjligheten att styra över hur deras uppgifter används. Dessutom bevakar och utövar vi tillsyn inom det finansiella området och ser till att kreditinstitut tillhandahåller kontanttjänster i betryggande utsträckning i hela landet i enlighet med betaltjänstlagen samt har hand om myndighetens främjandearbete rörande grundläggande betaltjänster. Vi ansvarar också för myndighetens funktion för kontakter med allmänheten och för myndighetens externa visselblåsarfunktion

Om rollen
Som ekonom på vår enhet kommer du främst att arbeta med områdena som rör kontant- och betaltjänster, men uppgifter inom enhetens samtliga ansvarsområden kommer att förekomma. I den här rollen kommer du exempelvis arbeta med analyser och utredningar likaså budget och ekonomisk uppföljning inom arbetet med grundläggande betaltjänster. Du kommer också att delta i tillsyn och vidareutveckling av datainsamlings, analys och vårt handläggningssystem. Likaså kommer du att bidra i arbetet med omvärldsbevakning och strategiska analyser på betalområdet samt koordinering av enhetens arbete på betalområdet. Du kommer också att samverka internt och externt med nationella myndigheter, organisationer och marknadsaktörer, men också arrangera och hålla i möten med länsstyrelserna. Du kan också komma att få delta i internationella samarbeten.

Våra sakområden är komplexa vilket innebär att vi samarbetar med andra enheter på myndigheten och du kommer att delta i eller leda myndighetsövergripande arbetsgrupper och projekt. I det dagliga arbetet behöver du samarbeta med andra yrkeskategorier såsom jurister och tekniker. I rollen kommer du att ha goda utvecklingsmöjligheter både i roll och sakfrågor och ha en möjlighet att påverka utvecklingen på områdena.

På vår enhet samarbetar, hjälper- och lär vi av varandra och arbete mot gemensamma mål. Vi har en stark team-känsla där alla har en viktig del i gruppen genom att bidra för att kunna utföra det dagliga arbetet.

Vem är du?
För att trivas och fungera i denna rollen behöver du ha en mycket god samarbetsförmåga då arbetet innebär en stor del samverkan och samarbete både internt och externt. Vår uppgift är att säkerställa att statliga medel används i enlighet med regelverk och beslut, därför behöver du självständigt kunna ansvara för och planera sina uppgifter och sin arbetsdag och kunna prioritera utifrån tid och resurser.

Du behöver ha en god analytisk förmåga då du ska kunna analysera data, se både detaljer och helhetsperspektiv och göra avvägningar av olika insatser/åtgärder som ska vidtas och vilka effekter det får på marknaden. Du behöver även vara flexibel då du kommer behöva förhålla dig till ändrade förutsättningar, ändra fokus, släppa pågående frågor och ta dig an nya uppgifter. Arbetet förutsätter att du självständigt kan driva sina uppgifter och frågor framåt, hitta lösningar och leverera. Du blir expert på sina frågor och behöver ta ansvar för att de blir utredda i tillräcklig omfattning och i tid och att den produkt man ska leverera färdigställs. För oss är dina personliga egenskaper viktiga, därför kommer vi lägga stor vikt vid dessa.

Vi söker dig som har:

• Akademisk examen med ekonomisk inriktning
• Aktuell erfarenhet av utrednings- och analysarbete
• Aktuell erfarenhet av att samla in, strukturera och analysera dataunderlag
• Mycket god förmåga att uttrycka sig i tal och skrift både på svenska och engelska

Det är även meriterande om du har:

• erfarenhet av ekonomisk uppföljning och budgetering
• praktisk erfarenhet av och kunskap om analysverktyg/system
• utbildning inom nationalekonomi
• erfarenhet av offentlig förvaltning/myndighetsutövning
• erfarenhet av betalområdet alternativt finansiella sektorn
• erfarenhet av samordning eller koordinering

Bra att veta
Tjänsten är en tillsvidareanställning med inledande provanställning om sex månader. Placering i Stockholm med start snarast möjligt enligt överenskommelse.

Som anställd på myndigheten får du del av förmåner såsom lunchförmån, bra semestervillkor och pension. Vår arbetsplats är på Hälsingegatan 38 där du kommer att arbeta i moderna aktivitetsbaserade lokaler, men har även möjlighet att jobba hemifrån upp till 40%.

Vi erbjuder dig en arbetsplats där vi värdesätter god balans mellan arbete och fritid, därför är friskvård en del av arbetet i form utav 2 friskvårdstimmar i veckan och 5000 kronor i friskvårdbidrag, det finns även en friskvårdsförening som anordnar olika aktiviteter. Här kommer du får ett givande och omväxlande arbete på en myndighet där du kan växa och utvecklas - både personligt och professionellt.

Hur ansöker jag?
För att kunna göra en rättvis och likvärdig bedömning av dig som sökande använder vi oss av urvalsfrågor. Vi ber dig därför att svara på frågorna så utförligt som möjligt så att vi kan avgöra hur väl du matchar den efterfrågade kompetensen. Vi önskar att du inte bifogar en bild eller information om personnummer och adress i ditt CV. Du behöver inte bifoga ett personligt brev utan kan ladda upp ditt CV två gånger. Har du skyddade uppgifter av något slag ber vi dig kontakta ansvarig HR-specialist.

För mer information kontakta enhetschef Charlotta Garmert på Charlotta.Garmert@pts.se eller HR-specialist Sofia Linden Falkenlöv på Sofia.LindenFalkenlov@pts.se. För kontakt med vår lokala fackliga arbetstagarorganisation maila till saco@pts.se.

Att arbeta på PTS:
Hos oss får du arbeta med ett meningsfullt uppdrag, till nytta för samhället, och tillsammans med cirka 400 kollegor. Vår verksamhet präglas av komplexa frågor och den snabba teknikutvecklingen, vilket gör att du får verka i en innovativ och kreativ miljö.

Om du är flexibel, tar initiativ och gillar att samarbeta kommer du att trivas hos oss och bidra till vår kultur. Vi utvecklar verksamheten tillsammans, vilket är en förutsättning för att vi ska nå våra höga ambitioner - att vara Sveriges bästa arbetsplats! På PTS bidrar du till samhällsnytta. Se filmen om vårt uppdrag.

Välkommen med din ansökan senast 22 januari.

Ersättning
Månadslön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2024-01-22
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Post- och Telestyrelsen (org.nr 202100-4359), http://www.pts.se

Arbetsplats
Post- och telestyrelsen

Jobbnummer
8361538

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Post- och Telestyrelsen

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Post- och Telestyrelsen: