Ekonom
Tierps kommun, Ekonomienheten / Organisationsutvecklarjobb / Tierp
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
Visa alla organisationsutvecklarjobb i Tierp,
Älvkarleby,
Östhammar,
Gävle,
Sandviken eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Tierps kommun, Ekonomienheten i Tierp,
Gävle eller i
hela Sverige Tierp är en kommun med en organisation i rätt storlek för dig som vill ha nära till chef, kollegor, politik och kunder. Här finns utrymme för både personlig utveckling och samverkan i organisationen. Vi erbjuder alla chefer utbildning i utvecklande ledarskap.
På ekonomienheten ansvarar vi för löpande redovisning, uppföljning, bokslut, årsredovisning, finansiell planering samt fonder och stiftelser. Vi jobbar mot den politiska ledningen, våra egna enheter samt mot de kommunala bolagen. Ekonomienheten är direkt underställd kommundirektören i Tierp. Här arbetar ekonomichef tillsammans med ekonomer och administratörer med ansvar för olika frågor och verksamheter.
Vår kommun erbjuder varierande boendemiljöer, havsnära natur, historia, kultur och god service. Tierp har Stockholm, Uppsala och Gävle inom pendlingsavstånd och erbjuder också möjlighet att arbeta delvis på distans.
Våra värderingar är viktiga och tillsammans arbetar vi för att förverkliga våra värdeord: respekt, ansvar, kundfokus, mod och framtidstro.
Publiceringsdatum2023-02-22ArbetsuppgifterSom ekonom har du varierande arbetsuppgifter. Du arbetar med redovisning, bokslut, budget, prognoser, ekonomisk styrning och resultatuppföljning. Utredningsuppdrag, medverkan i projektarbeten samt insatser för att göra de administrativa rutinerna effektivare ingår också i tjänsten. Tjänsten innebär att du agerar stöd till cheferna inom Medborgarservice och Samhällsbyggnad. Denna tjänst har ett huvudansvar för momsfrågor samt investerings- och exploaterings-redovisningen inom kommunen. Tjänsten innebär också samarbete med de kommunala bolagen.
Du tycker om att arbeta självständigt, är noggrann och strukturerad och har en förmåga att presentera resultat på ett pedagogiskt sätt. Vi värdesätter egenskaper som nytänkande, analytisk förmåga, och en vilja att samarbeta. Vidare ser vi att du har ett helhetstänkande, kan hitta lösningar utifrån givna förutsättningar samt har en hög servicekänsla. Du är van vid att använda datorer och du kan uttrycka dig väl i tal och skrift.
Tierps kommun erbjuder friskvårdspeng, flextid, du har möjlighet att semesterväxla och få fler semesterdagar. Det finns även möjlighet att arbeta på distans vissa dagar, när arbetsuppgifterna är lämpliga för det.
KvalifikationerVi söker dig som har ekonomiutbildning från högskola eller universitet Du har arbetat med liknande arbetsuppgifter och vi ser helst att du har några års erfarenhet från arbete inom offentlig sektor och politiskt styrd organisation. Meriterande är om du har erfarenhet och kompetens inom investerings- och exploateringsredovisning samt momsfrågor. Du ska behärska svenska väl i både tal och skrift. Vi förutsätter att du har god system- och datavana.
För att lyckas i rollen behövs en god analytisk förmåga och ett positivt tankesätt. Du är en noggrann och strukturerad person som kan se både helheten och detaljerna, en god samarbetsförmåga, är kommunikativ och flexibel. Som person har du en förmåga att skapa förtroende och på ett pedagogiskt sätt stötta cheferna genom de ekonomiska processerna. Stor vikt läggs vid personlig lämplighet.
ÖVRIGT
Tillträde efter överenskommelse.
Vi eftersträvar mångfald där våra medarbetares bakgrund, erfarenheter, kunskaper och personlighet berikar kommunen.
Vi undanber oss erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp.
Ersättning Enligt avtal.
Så ansöker du Sista dag att ansöka är 2023-03-19
Klicka på denna länk för att göra din ansökan Arbetsgivarens referens Arbetsgivarens referens för detta jobb är "C126836".
Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Tierps kommun (org.nr 212000-0266)
Arbetsplats Tierps kommun, Ekonomienheten
Kontakt Ekonomichef
Veikko Niemi
Veikko.Niemi@tierp.se 0293-21 84 90 Jobbnummer 7476316
Observera att sista ansökningsdag har passerat.