Doktorand i Hållfasthetslära

Luleå Tekniska Universitet / Maskiningenjörsjobb / Luleå
2011-02-09
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "Doktorand i Hållfasthetslära" (publicerad 2024-09-13) ⬅️


Visa alla maskiningenjörsjobb i Luleå, Boden, Piteå, Kalix, Älvsbyn eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Luleå Tekniska Universitet i Luleå, Boden, Piteå, Kalix, Överkalix eller i hela Sverige

Doktorand i Hållfasthetslära, ref nr 267-11
Avdelningen för hållfasthetslära söker doktorand för studier av haveriförlopp i flygmotorer.
Vid ett eventuellt skovelbrott i en flygmotor måste skador på personer och på omgivande flygkropp undvikas eller begränsas så mycket som möjligt. Den skyddsstruktur som omger roterande delar är en del av motorn och har förhöjd temperatur. Vid skovelbrott uppstår därför mycket snabba och höga belastningar av det varma materialet. Baserat på nya kunskaper från detta projekt vill man förbättra de beräkningsmetoder som används för dimensionering av skyddsstrukturen. Tanken är att mera kunskap om mekaniken vid skovelbrott och materialens egenskaper skall omsättas i bättre beräkningsmodeller som i sin tur kan användas vid framtagning av säkrare och lättare strukturer. Drivkraften för denna typ av forskning och teknikutveckling är en allmän ambition att uppnå ökad säkerhet och en hållbar utveckling. Genom att utveckla lättare konstruktioner får man minskad bränsleförbrukning och därigenom minskad miljöpåverkan.
"Metodutveckling för containmentdimensionering" är ett samarbetsprojekt mellan Volvo Aero och Avdelningen för hållfasthetslära vid LTU. Det är finansierat av VINNOVA inom det nationella flygtekniska forskningsprogrammet, NFFP5. Projektet har målsättningen att utveckla moderna beräkningsmetoder baserade på experiment där höga hastigheter och höga temperaturer kombineras. Vi på Avdelningen för hållfasthetslära har lång tradition av forskning där utvecklingen av nya experimentella metoder i vårt laboratorium kombineras med materialmodellering och utveckling av beräkningsmetoder. Dessa baseras på olinjär FEM i första hand men även punktbaserade metoder som SPH och PFEM. Doktoranderna på avdelningen arbetar med näraliggande projekt och arbetar både experimentellt och med analys. Vi ser gärna att våra doktorander spenderar en del av sin tid hos någon forskargrupp vid ett utländskt universitet eller forskningsinstitut.
Du som har grundexamen på civilingenjörsnivå inom exempelvis maskinteknik, rymdteknik, teknisk fysik eller likvärdiga program och intresse av experiment och beräkning är välkommen att söka. Du har god kommunikativ förmåga och lätt för att uttrycka dig i tal och skrift på både svenska och engelska. Du är självständig och tar gärna egna initiativ men tycker även om att samarbeta i grupp.
Kontaktperson: Prof. Mats Oldenburg, tel: 0920-491752, email: mats.oldenburg@ltu.se
Ansökan: Ansökan märkt med korrekt referensnummer tillsammans med CV och styrkta betyg och intyg samt referenser skall ställas till Luleå tekniska universitet, Registrator, 97187 Luleå. Du kan även skicka din ansökan elektroniskt till registrator@ltu.se
Referensnummer 267-11
Sista ansökningsdag 2011-02-25
Relaterade länkar
Allmän studieplan för utbildning på forskarnivå i hållfasthetslära
http://www.ltu.se/polopoly_fs/1.29465!hallfasthetslara.pdf

Publiceringsdatum
2011-02-09

Arbetstider och omfattning
Visstidsanställning 6 månader eller längre
Heltid
tidsbegränsad 2+2 år

Ersättning
Fast lön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2011-02-25
Ange följande referens när du ansöker: 267-11
Ansökan kan skickas till e-postadress: registrator@ltu.se

Företag
Luleå Tekniska Universitet

Adress
Luleå Tekniska Universitet
97187 LULEÅ

Kontorsadress
Universitetsområdet, Porsön

Kontaktuppgifter
Telefonnummer: 0920-491000
Faxnummer: 0920-491399

Jobbnummer
846801

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Luleå Tekniska Universitet

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Luleå Tekniska Universitet: