Controller till Ekonomiavdelningen med inriktning Nationella avd

Polismyndigheten / Administratörsjobb / Stockholm
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla administratörsjobb i Stockholm, Solna, Lidingö, Sundbyberg, Danderyd eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Polismyndigheten i Stockholm, Solna, Södertälje, Sigtuna, Uppsala eller i hela Sverige

Polismyndigheten är Sveriges största myndighet och består av närmare 29 500 medarbetare. Myndigheten är organiserad i sju polisregioner, en nationell operativ avdelning, ett nationellt forensiskt centrum, fem gemensamma avdelningar samt ett kansli. Fram till 2024 ska polisen växa med ytterligare 10 000 medarbetare, vilket kommer innebära många intressanta finansiella utmaningar. Ta chansen, bli en av dem som får vara med på resan och sök till Ekonomiavdelningen!

Polismyndigheten erbjuder dig samhällsviktiga, intressanta och utvecklande arbetsuppgifter. Med stort engagemang, tillgänglighet och effektivitet strävar vi efter att erbjuda en arbetsplats som stimulerar till kreativitet, lärande och utveckling. Detta genom att tillvarata alla medarbetares engagemang och kompetens.

Ekonomiavdelningen är en nationell avdelning inom polismyndigheten med ansvar för myndighetens finansiella styrning inklusive miljöledning, lokalförsörjning, inköp och service. Inom ekonomiavdelningen finns det 11 ekonomienheter som stödjer polisregionerna och de nationella avdelningarna med budgetering, uppföljning, analys och prognoser samt utgör ett verksamhetsnära stöd till budgetansvariga chefer. Nu söker ekonomiavdelningen två controllers till ekonomienheten för nationella avdelningar (EA NA).

Controller EA NA

Ekonomienheten EA NA ansvarar för den finansiella styrningen av de Nationella avdelningarna (NA) inom Polismyndigheten. Du kommer ingå i en grupp bestående av 8 medarbetare och en enhetschef. Du tillhör Ekonomiavdelningen och är placerad på Ekonomiavdelningen tillsammans med övriga kollegor och chef. EA NA stödjer de nationella avdelningarnas ledningar och underliggande enheter med ekonomiska rapporter och finansiella beslutsunderlag. Enheten har ett nära samarbete med avdelningarnas funktion för verksamhetsplanering och uppföljning

Nationella avdelningarna består av Ekonomiavdelningen, Rättsavdelningen, HR-avdelningen, Kommunikationsavdelningen, särskilda utredningar, Internrevisionen och en avdelning för kansli. Inom de nationella avdelningarna finns det nationella ansvaret för flertalet olika verksamheter såsom lokalförsörjning, kompetensförsörjning, fordonsförsörjning och rättsligt styrning/stöd.

Publiceringsdatum
2018-07-27

Dina arbetsuppgifter
Du kommer arbeta med finansiell styrning i nära samarbete med såväl kollegor som med budgetansvariga chefer på olika nivåer. Arbetet utförs med hög grad av självständighet och omfattar huvudsakligen budgetering, uppföljning, analys och prognos. Du kommer bl.a. att delta i budget- och uppföljningsdialoger, analysera och rapportera utfall till budgetansvariga chefer. I arbetet ingår också att upprätta kalkyler och ta fram finansiella beslutsunderlag. I förekommande fall bistår du vid verksamhetsplanering och beredning av verksamhetsplan. Därutöver tillkommer arbete i samband med årsbokslut, samt andra ekonomiadministrativa göromål som ingår i enheternas arbetsuppgifter. Då avdelningarnas ansvarsområde är nationellt kan resor i tjänsten förekomma.

Kvalifikationer
Vi söker dig som har:

• minst kandidatexamen inom ekonomiområdet eller motsvarande utbildning/erfarenheter som arbetsgivaren bedömer som likvärdiga
• minst ett par års erfarenhet av liknande arbetsuppgifter
• god förmåga att uttrycka dig väl på svenska i både tal och skrift

Meriterande

Det är meriterande om du har:
• erfarenhet av arbete med liknande arbetsuppgifter inom offentlig verksamhet, företrädesvis statligt och i en roll som controller
• erfarenhet av arbete i Agresso och Excel
• erfarenhet av anläggningsredovisning och anläggningsregister
• erfarenhet av arbete i Palasso

Dina personliga egenskaper
För att lyckas i rollen krävs det att du är analytisk, ansvarstagande och har god samarbetsförmåga. Samarbete och nära dialog med budgetansvariga chefer ställer också krav på god kommunikativ förmåga såväl som en god pedagogisk förmåga för att kunna förklara ekonomiska samband. Vidare är det bra om du har förmåga till helhetsperspektiv.

Vi kommer lägga stor vikt vid personliga egenskaper och personlig lämplighet.

Kontakt
Rekryterande chef: Tobias Lundh, 073-044 50 16

Facklig kontakt
Kent Svärd/SACO, tfn 010-56 34 21
Sofia Ask/Polisförbundet, tfn 010-563 87 10
Johan Gertz/Fackförbundet ST, tfn 010-56 770 92
Karna Tillheden/SEKO Polisen, tfn 0732-490 422

Övrig information

Anställningen

Anställningsform: Tillsvidareanställning med provanställning om sex månader
Arbetsort: Stockholm
Arbetstid: Flextid
Tillträde: Enligt överenskommelse

Anställningen kräver svenskt medborgarskap.

Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning, med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen, kommer genomföras före anställningen.

Så ansöker du
Genom din ansökan samtycker du till att dina personuppgifter behandlas och sparas enligt personuppgiftslagen och dataskyddsförordningen. Din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.

Har du skyddad identitet, referenser eller annan information som du själv bedömer som olämplig att lämna ut, registrera dig inte i systemet utan ta kontakt med ansvarig HR-konsult Felicia Flyckt, felicia.flyckt@polisen.se

Polismyndigheten

Polismyndigheten är Sveriges största myndighet med cirka 29500 medarbetare. Vi erbjuder dig en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet och personlig utveckling.

Hos oss får du möjlighet att bidra till Polisens uppdrag - att öka tryggheten och minska brottsligheten i samhället. Vi bedriver vår verksamhet enligt vår värdegrund: engagemang, effektivitet och tillgänglighet. Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.

Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på www.polisen.se

Vi undanber oss samtal från dig som vill sälja annons- och rekryteringstjänster.

Vi ser fram emot din ansökan!

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2018-08-13
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Polismyndigheten

Kontorsadress
Polhemsgatan 30

Jobbnummer
4264415

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Polismyndigheten

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Polismyndigheten: