Controller - inköp
Göteborgs kommun / Controllerjobb / Göteborg
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
Visa alla controllerjobb i Göteborg,
Mölndal,
Partille,
Kungälv,
Lerum eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Göteborgs kommun i Göteborg,
Härryda,
Tjörn,
Alingsås,
Uddevalla eller i
hela Sverige Lokalförvaltningen skapar miljöer där livet får ta plats genom att bygga, anpassa och förvalta lokaler och boenden för Göteborgs Stads verksamheter. Vi är en av Sveriges största förvaltare av offentliga lokaler. Varje dag är 150 000 göteborgare verksamma i skolor, förskolor, kontor och äldreboenden som vi sköter om.
Publiceringsdatum2020-12-14ArbetsuppgifterVår stad växer, vi kommer behöva utveckla och bygga fler skolor, förskolor och äldreboenden för staden invånare. För att lyckas i detta arbete och för att kunna möta förvaltningens allt mer omfattande uppdrag med byggnation av lokaler för stadens olika verksamheter har vi på lokalförvaltningen en egen upphandlingsenhet. Upphandlingsteamet fungerar som ett stöd för hela lokalförvaltningen när det gäller upphandlingar, avrop, inköp och andra upphandlingsfrågor. Vårt upphandlingsteam bidrar till att utveckla lokalförvaltningens affärer och hjälper på så sätt förvaltningen att effektivisera sin upphandling. Vår förvaltning är nu inne i en övergångsfas från traditionell organisation till processbaserad organisation. Det innebär att upphandlingsteamet tar en aktiv roll i att utveckla inköps- upphandlingsprocessen både effektiviseringsmässigt och affärsmässigt. Det utökade uppdraget kräver att nya metoder utvecklas med bibehållna kvalitetskrav på produktionen. De ökade kraven på en hållbar stad både vad gäller klimat, miljö och sociala faktorer är en utmaning men skapar samtidigt en utvecklingspotential i vårt arbete. Att kunna växla perspektiven från övergripande strategisk nivå till taktisk projektnivå. För att säkerställa optimala upphandlingar och projekt med ett snävare ekonomiskt utrymme krävs nya och förstärkta metoder för våra uppföljningar och kontroller av inköp och upphandling. Helhetskostnaden blir allt viktigare i detta arbete med såväl LCC som LCA analyser.
ArbetsuppgifterSom controller-inköp hos oss ansvarar du för uppföljningsarbetet med rapporter till ledningen med förslag på åtgärder och utveckling inom upphandling/inköps området. Du ansvarar och samordnar enhetens arbete som intern controller likväl med övrigt uppföljningsarbete. Det blir du som blir ansvarig för förvaltningens spendanalyssystem, KMD. Tillsammans med kollegor utvecklar du relevanta nyckeltal för det kontinuerliga uppföljningsarbetet. Du är ansvarig för och samordnar uppbyggnaden av förvaltningens avtalsdatasystem. Analyser och uppföljningar av förvaltningens beställningar och fakturahantering är återkommande arbetsuppgifter i din roll. Vidare kommer dina arbetsuppgifter innehålla statistikredovisningar inklusive analyser och du är väl förtrogen med att redovisa dessa i presentationer och muntliga såväl som skriftliga redovisningar.
KvalifikationerVåra förväntningar på dig:
Vi söker dig som är driven, affärsinriktad och ser nyttan med potentialen att öka kostnadsmedvetenheten hos alla beställare liksom att följa lagar, policys och riktlinjer som du på ett pedagogiskt sätt kan förmedla till din omgivning. Din proaktivitet och ditt engagemang är två egenskaper du identifierar dig starkt med och du drivs av att skapa ekonomisk effektivitet där varje investering sker på ett för Göteborgs stad optimalt sätt.
Du vi vill att du har;
• Relevant högskoleutbildning inom området för ekonomi/juridik/samhällsplanering eller likvärdig utbildning i kombination med mångårig och gedigen erfarenhet inom ekonomiskt uppföljningsarbete.
• Väl förtrogen med och har arbetat med ekonomiska regelverket för inköp och upphandling
• Erfarenhet och arbetat med spendanalyssystem.
• Mycket goda kunskaper i Excel
• Mycket goda kunskaper att göra ekonomiska rapporter och sammanställningar
• Mycket god analytisk förmåga.
- Meriterande med erfarenhet från bygg- och fastighetsbranschen.
• Meriterande med erfarenhet av Visma Proceedo eller liknande inköpssystem.
• Meriterande om du har kunskap om LOU och i övrig relevant lagstiftning inom området.
Som person har du förmåga att verka i ett helhetsperspektiv med förståelse för stadens och förvaltningens övergripande uppdrag. Du har lätt för att samarbeta och sätta dig in omgivningens behov av stöd, samtidigt som du är tydlig i din egen roll. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet och för denna tjänst din analytisk förmåga.
ÖVRIGT
Vi erbjuder en arbetsplats i utveckling och med framåtanda. Våra medarbetare har breda och varierade kompetenser. Vi arbetar i trevliga lokaler och erbjuder medarbetarförmåner såsom flexibel arbetstid, friskvårdsbidrag och cykel förmåner. Vi på Lokalförvaltningen arbetar för ett hållbart arbetsliv. Med detta menar vi att du skall kunna kombinera ett spännande och givande yrkesliv med ett hållbart och rikt liv utanför arbetet. Vi strävar efter att ha en jämn fördelning mellan kvinnor och män och en spridning när det gäller ålder på enheten. Vi vill att våra arbetsplatser ska präglas av öppenhet och respekt för olikheter och vi tror att mångfald bidrar till att utveckla vår verksamhet.
Till dig som företräder bemannings- och rekryteringsföretag: Vi undanber oss vänligt men bestämt erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp.
Varaktighet, arbetstid
Heltid. Dagtid. Tillsvidareanställning, tillträde: Enligt överenskommelse .
ErsättningEnligt avtal.
Så ansöker duSista dag att ansöka är 2021-01-10
Klicka på denna länk för att göra din ansökanFöretagGöteborgs kommun
Arbetsgivarens referens Arbetsgivarens referens för detta jobb är "A993976".
Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Göteborgs kommun (org.nr 212000-1355)
Arbetsplats Göteborgs Stad , Lokalförvaltningen
Jobbnummer 5487983
Observera att sista ansökningsdag har passerat.