Chef till enheten Arkiv & registratur inom kommunledningsförvalt

Botkyrka kommun, KLF, kommunarkiv och registratur / Marknadsföringsjobb / Botkyrka
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla marknadsföringsjobb i Botkyrka, Salem, Ekerö, Huddinge, Södertälje eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Botkyrka kommun, KLF, kommunarkiv och registratur i Botkyrka

Botkyrka kommun är Stockholmsområdets femte största kommun med över 90 000 invånare. Omtalade kultur-, demokrati- och upplevelsesatsningar, expansivt näringsliv samt en ung och internationell befolkning, gör Botkyrka till en händelserik och variationsrik kommun med plats för nytänkare.


Publiceringsdatum
2018-10-31

Arbetsuppgifter
Vi söker nu en chef till enheten Arkiv & registratur som vill vara med och driva och utveckla enhetens och kommunens verksamhet. Som chef för enheten Arkiv & registratur har du en central roll på kommunens Demokrati- och kansliavdelning som är organisatoriskt placerad inom kommunledningsförvaltningen. Du har verksamhets-, personal- och budgetansvar för en enhet med åtta personer samt ansvarar för kommunens arkivfunktion såväl som strategiska arbete kopplat till informationshantering och informationssäkerhet.
I din roll som enhetschef har du en arbetsledande roll. Du rapporterar direkt till avdelningschefen och samverkar med övriga berörda funktioner inom hela organisationen för att utveckla och förbättra kommunens verksamhet. Som lönesättande chef med personalansvar leder och fördelar du det dagliga arbetet i enheten. Du representerar enheten internt och externt samt arbetar för att dina medarbetare ska ha bästa möjliga förutsättningar att utföra sina uppgifter och att de kan växa och utvecklas i sina roller. Vidare säkerställer du att ni arbetar med rätt saker, på rätt sätt och mot uppställda mål i kommunen.
Du arbetar proaktivt genom att informera och utbilda medarbetarna i din enhet men även medarbetare inom andra delar av organisationen i frågor kopplade till enhetens verksamhetsområde. Du leder arbetet med utvecklingen av kommunens arkivfunktion, informationshantering och informationssäkerhet samt ansvarar bland annat för kommunens centralarkiv och dokument- och ärendehanteringssystem.
I enhetens uppgifter ingår bland annat:
• Övergripande ansvar för utvecklingen av stödprocessen hantera information
• Stöd i frågor rörande informationssäkerhet och hantering av personuppgifter
• Förvaltningsledning av vissa interna stödstödsystem
• Arkivhållning, hantering av arkivförfrågningar och utlämnande av allmänna handlingar
• Registratur kopplat till kommunledningsförvaltningen och stöd i frågor rörande registratur kopplat till övriga organisationen
• Vägledning, stöd och utbildning i frågor rörande informationshantering, informationssäkerhet och arkiv
• Framtagande av styrdokument kopplat till verksamhetsområdet så som informationshanteringsplaner, arkivbeskrivningar, riktlinjer och policys för integritets- och informationssäkerhet m.m.




Kvalifikationer
Vi söker dig som har högskoleexamen inom arkiv- och informationsvetenskap eller motsvarande kunskaper/ erfarenheter. Du har erfarenheter av att arbeta utifrån ett processorienterat arbetssätt och att driva utvecklingsarbete med ett helhetsfokus. Du är bra på att kommunicera både i tal och i skrift.

Du har erfarenhet av liknande arbetsuppgifter i offentlig verksamhet och därmed goda kunskaper om de bestämmelser som reglerar verksamhetsområdet, såsom offentlighets- och sekretesslagen, tryckfrihetsförordningen, förvaltningslagen, arkivlagen och dataskyddsförordningen. Kommunal arbetslivserfarenhet är meriterande.

Eftersom du har en arbetsledande funktion ser vi gärna att du har erfarenhet av att leda och fördela arbete. Som person är du trygg i dig själv, uppmärksam, serviceorienterad och bra på att bemöta dina kollegor och allmänheten på ett korrekt och respektfullt sätt. Du har en god samarbetsförmåga och du trivs med att arbeta självständigt såväl som i team. Du har en god och pedagogisk kommunikationsförmåga. Du är noggrann och strukturerad och kan planera och organisera arbetet på ett väl avvägt sätt.

Botkyrka kommun är inne i en spännande process med införandet av ett nytt dokument- och ärendehanteringssystem och ett e-arkiv. Det är därför meriterande om du har erfarenhet av sådana implementeringsprocesser.



ÖVRIGT
Vår ledstjärna är Medborgarens fokus. Allt vi gör ska bidra till platsen Botkyrka och till dem som lever och verkar här. Botkyrkaborna är medskapare i all utveckling inom kommunen och vi möter de behov som finns genom att leva våra värdeord; öppna, ansvarstagande, modiga och energiska.
Vår organisation ska kännetecknas av mångfald och återspegla samhällets struktur. Vi vet att olikheter berikar och välkomnar alla att söka jobb hos oss. Välkommen att göra skillnad för medborgarna i Botkyrka? Tillsammans når vi resultat.

Varmt välkommen med din ansökan!

Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Varaktighet, arbetstid
Heltid. Tillsvidareanställning, tillträde: Enligt överenskommelse.

Ersättning
Enligt avtal.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2018-11-19
Ange följande referens när du ansöker: C22892
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Kontakt
Jakob Etaat 073-421 87 26

Företag
Botkyrka kommun, KLF, kommunarkiv och registratur

Adress
Botkyrka kommun, KLF, kommunarkiv och registratur
Munkhättevägen 45
14785 TUMBA

Kontorsadress
Munkhättevägen 45 TUMBA

Jobbnummer
4432189

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Botkyrka kommun, KLF, kommunarkiv och registratur

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Botkyrka kommun, KLF, kommunarkiv och registratur: