Chef för den nyinrättade organisationen för omställnings och kom

Kammarkollegiet / Chefsjobb / Karlstad
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla chefsjobb i Karlstad, Hammarö, Forshaga, Grums, Kil eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Kammarkollegiet i Karlstad, Stockholm, Härnösand eller i hela Sverige

Har du chefserfarenhet från staten och ett stort intresse för att utveckla verksamhet och människor? Då har du chansen att få en nyckelroll i uppbyggnaden av den nya offentliga organisationen för omställnings- och kompetensstöd!

Kammarkollegiet har fått i uppdrag av regeringen att etablera ett nytt offentligt omställnings-och kompetensstöd. Detta bygger på den principöverenskommelse som träffades vintern 2020 mellan arbetsmarknadens parter och som innebär att staten övertar finansieringen av detta för hela arbetsmarknaden. I nuläget regleras omställningsstöd i kollektivavtal för majoriteten av arbetstagarna inom privat och offentlig sektor. De som på den privata marknaden inte tidigare haft tillgång till detta stöd genom kollektivavtal ska få stöd genom att en ny offentlig omställningsorganisation etableras. Den nya organisationen förväntas hantera drygt 30.000 ansökningar per år. De som ansöker och får beviljat stöd kommer sedan att erbjudas detta av externa företag. Den nya omställningsorganisationen kommer att vara en samhällsaktör som ska bidra till att fler kommer i arbete och har relevant kompetens. Målsättningen är att verksamheten ska starta upp i oktober 2022 och kommer vara lokaliserad i Karlstad. Du kommer innan start av verksamheten vara med i förberedelsearbetet för etableringen av den nya organisationen.

Publiceringsdatum
2021-09-22

Dina arbetsuppgifter
Uppdraget som chef för omställningsorganisationen innebär att medverka i uppbyggnaden och utvecklingen av en ny verksamhet. Det innebär att ett stort fokus kommer vara på att utveckla verksamheten, såväl de interna arbetsformerna som samarbetet med externa parter. Arbetet kommer även innebära att utveckla och ta fram rutiner för handläggningen med hjälp av systemstöd, automatiseringar och kontroller för att klara en omfattande mängdhantering med korta handläggningstider.

Vidare kommer det även finnas behov av en omfattande men succesiv rekrytering och bemanning av personal till verksamheten där du som chef ansvarar för att utforma en fungerande arbetsgrupp med god gruppdynamik. Denna nya verksamhet kommer organisatoriskt att vara fristående från den nuvarande försäkringsverksamheten som myndigheten bedriver i Karlstad.

Är du vår framtida kollega?
Vi söker dig som har:

• Akademisk utbildning inom exempelvis statsvetenskap, samhällsvetenskap, beteendevetenskap, ekonomi eller motsvarande utbildning som arbetsgivaren bedömer relevant.
• Chefserfarenhet från statlig verksamhet med ansvar för personal, budget mm
• Erfarenhet av att ha medverkat i att bygga upp ett team/organisation/verksamhet
• Stor erfarenhet och intresse för att utveckla verksamhet, exempelvis erfarenhet av att vara beställare/kravställare avseende utveckling av tekniska systemstöd
• Mycket goda kunskaper i svenska och uttrycker dig väl i både tal och skrift

Det är meriterande om du har kunskap och erfarenhet av handläggning av stora ärendemängder.

Som person är du initiativtagande och handlingskraftig med fokus på att uppnå goda resultat tillsammans med medarbetare. Du är lösningsorienterad och din goda samarbets- och kommunikationsförmåga bidrar till att både skapa och behålla förtroendefulla relationer. Du är trygg och tydlig i ditt ledarskap samt är uthållig, bra på att skapa struktur och organisera.

Vi fäster mycket stor vikt vid ledarskapet och dina personliga egenskaper samt att kunna bygga och upprätthålla relationer både inom och utom organisationen. I ledarskapet ingår att kunna se och nyttja medarbetares olika styrkor och drivkrafter så att den samlade kompetensen tillvaratas och utvecklas på ett sätt som gynnar verksamheten.

Mer information
Anställningen är tillsvidare och inleds med 6 månaders provanställning. Tillträde enligt överenskommelse.

Så ansöker du
Välkommen med din ansökan, inklusive CV och personligt brev, senast 13 oktober.

Kontakt
Om du har frågor om tjänsten eller rekryteringsprocessen är du välkommen att kontakta rekryteringskonsult Gabriella Hedlund, Chefspoolen, på telefon 0709-95 58 88.

Det går också bra att vända sig till Ulrika Johansson, 054-22 12 34 avdelningschef försäkringsavdelningen och projektledare för etablering av ny omställningsorganisation, Generaldirektör Gunnar Larsson 08-700 09 65, eller fackliga företrädare Karin Edstrand, Saco-S, telefon 08-700 08 48 alternativt Hanne Konradsen, ST, telefon 08-700 07 88



Kammarkollegiet - en myndighet utöver det vanliga. Vi fungerar som kapitalförvaltare, försäkringsbolag, upphandlare och juridisk byrå för statsförvaltningen med över 35 olika uppdrag från riksdag och regering. Även allmänna arvsfonden finns hos oss. Trots uppdragens variation har de gemensamt att det krävs både bredd och spetskompetens för att utföra dem. På Kammarkollegiet arbetar cirka 300 personer - framför allt jurister, ekonomer och kvalificerade handläggare. Myndigheten finns i Stockholm och Karlstad.

Varaktighet, arbetstid
Heltid/ Ej specificerat

Ersättning
Enligt överenskommelse

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2021-10-13
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Kammarkollegiet

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Kammarkollegiet (org.nr 202100-0829), http://www.kammarkollegiet.se

Jobbnummer
5985798

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Kammarkollegiet

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Kammarkollegiet: