Category Manager till Göteborg!

Poolia AB / Inköpar- och marknadsjobb / Göteborg
2025-02-25


Visa alla inköpar- och marknadsjobb i Göteborg, Mölndal, Partille, Kungälv, Lerum eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Poolia AB i Göteborg, Mölndal, Kungälv, Kungsbacka, Alingsås eller i hela Sverige

Vi söker en Category Manager till globalt företag i Göteborg! Tjänsten är ett konsultuppdrag på heltid med start 1 april 2025 och sträcker sig till 1 juni 2026.

Sök rollen redan idag då intervjuer sker löpande!

Publiceringsdatum
2025-02-25

Om tjänsten
Du kommer att optimera och stödja utrullningen av indirekta kommersiella avtal i vår kund för de kategorier som är anslutna.

Kategorier av fokus:
• Underhåll, reparation och drift.
• Personlig skyddsutrustning.
• Transport och lyftning av utrustning.

Dina ansvarsområden:

* Utföra kategoristyrning inklusive strategiska inköp, hantering av leverantörsrelationer, kontrakt, prestanda och riskhantering.
• Arbeta med intressenter för att förstå de regionala utgifterna och identifiera möjligheter att öka kvaliteten och förbättra valuta för pengarna.
• Utveckla, anpassa, implementera och genomföra kategoristrategierna för regionen för att öka affärseffektiviteten.
• Utveckla och underhålla intressentnätverken i regionen (CAPEX Procurement Managers, site asset & project management, finance legal, etc.) och utbilda viktiga intressenter om strategisk sourcing.
• Utveckla och genomföra effektiva förhandlings- och kontraktsstrategier, inklusive utveckling och förhandling av ramavtal med leverantörer, i samarbete med kundens juridiska team.
• Utföra upphandlingsrapportering.
• Identifiera innovativa inköpslösningar som ger besparingar och/eller processeffektiviseringar för organisationen.
• Ta itu med leverantörsproblem för att säkerställa högsta nivå av tjänsteleverans.
• Samordna med intressenter inom tillverkning för att förbättra nationella och regionala leverans- och kostnadspositioner.
• Driva leverantörshantering och utveckling för att stödja affärsinitiativ.
• Leverera ständiga förbättringar genom att samordna med leverantörer och intressenter.
• Leverera upphandlingsrelaterade mätvärden för värdeleverans och se till att resultaten spåras via lämpliga system.
• Driva förbättring av rörelsekapitalet.
• Stödja implementering av identifierade förändringar i arbetsprocessen.

Dina arbetsuppgifter i huvudsak
• Generera och implementera effektiva inköps- och kategorihanteringsstrategier inom ansvarsområden.
• Uppskatta risker och tillämpa riskminimeringstekniker.
• Implementera och förbättra standardprocesserna för inköp, den kultur som krävs och program för kontinuerlig förbättring av inköp.
• Identifiera bästa praxis och benchmarking och säkerställa implementering inom ansvarsområden.
• Utveckla och vidmakthålla en djup marknadskunskap inom sina ansvarsområden.
• Undersök och förutse förändringar i leverantörers förhandlingsstyrka.
• Utveckla och driva organisationen för att identifiera förbättringsområden, utforska möjligheter till kostnadsminskningar och etablera en strategi för total ägandekostnad internt och med externa leverantörer.
• Aktivt arbeta för att förbättra de kommersiella villkoren med leverantörer, identifiera sätt att stödja minimera utgifter och minska kostnader för att stödja företagets finansiella mål.
• Arbeta aktivt med viktiga intressenter i verksamheterna och ISC inklusive tillverkning, teknik och och även ekonomi och andra funktioner för att bygga anpassning kring mål och upprätta gemensamma genomförandeplaner för att stödja affärstillväxt och lönsamhetsförbättring.
• Bygga och upprätthålla ett nätverk av affärskontakter till stöd för organisatoriska mål; Bedriva sin verksamhet på ett ansvarsfullt och etiskt sätt.
• Utveckla och implementera sourcingstrategier för produkter och tjänster som är utformade för att stödja de identifierade affärsbehoven och i linje med den globala inköpsstrategin.
• Samarbeta med servicecenter i Indien för att stödja automatisering av Tail Spend (Low Spend) för att säkerställa robust inköpsstöd till tillverkningsanläggningar.

Vem är du?
Vi söker dig som har starkt fokus på resultat. Du är flexibel och har en problemlösande attityd. Du har förmåga att identifiera och strukturera problem, genomföra korrekta analyser och sammanfatta rekommendationer. Vi ser att du uppfyller följande krav:

• Eftergymnasial utbildning inom företagsekonomi, teknik, logistik, supply chain eller liknande.
• Minst 5 års erfarenhet av upphandling och/eller operativa roller.
• God förståelse för Supply Chain och Manufacturings funktioner: strategi, processer, system och organisation.
• Erfarenhet (direkt / indirekt) av att hantera försäljnings- och kundserviceorganisationer.
• Förändringsledning: hantera förbättringsprogram med olika team samt de kulturella aspekterna av den förändring som ska levereras.
• Stark erfarenhet av projektledning med lean management-metoder som Lean Six Sigma.
• Erfarenhet av sourcing inklusive strategisk sourcingmetodik och avtalshantering.
• Mycket goda kunskaper i engelska, i tal och skrift. Ytterligare djupa språkkunskaper i regionen skulle vara en fördel.
• Gärna bakgrund inom inköp och/eller tillverkning.
• Gärna bakgrund av engagemang i Norden och övriga Europa och Indien.

Ersättning
Fast lön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2025-03-07
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "73313".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Poolia AB (org.nr 556426-7655), http://www.poolia.se

Arbetsplats
Poolia Väst AB

Kontakt
Emilia Malm
emilia.malm@poolia.se

Jobbnummer
9187508

Prenumerera på jobb från Poolia AB

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Poolia AB: