Biträdande lektor i fordonsdynamik

Kungliga Tekniska Högskolan , KTH Teknikvetenskap / Högskolejobb / Stockholm
2010-01-25
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "Biträdande lektor i fordonsdynamik" (publicerad 2010-12-10) ⬅️


Visa alla högskolejobb i Stockholm, Solna, Lidingö, Sundbyberg, Danderyd eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Kungliga Tekniska Högskolan , KTH Teknikvetenskap i Stockholm

Publiceringsdatum
2010-01-25

Arbetsuppgifter
Skolan för Teknikvetenskap vid Kungliga Tekniska högskolan söker biträdande lektor i fordonsdynamik
För att göra större avtryck inom några av de viktigaste utmaningar världen står inför investerar KTH i strategiska forskningsområden. De utvalda områdena är ICT, transport, produktion, life science, energi och e-vetenskap. För att bli än mer framgångsrika inom dessa områden är KTHs mål att rekrytera lärare och forskare som är världsledande eller har potential att bli det.
De som anställs kommer att ingå KTH:s Tenure Track-system och erbjudas ett omfattande startpaket och karriärstöd.
Målsättningen för satsningen inom transport är att skapa miljövänligare, intelligentare och säkrare transportsystem genom att förena beslutsfattande och teknik med ett systemperspektiv. Samarbetspartners är bland annat Linköpings Universitet och Väg- och transportforskningsinstitutet.
KTH är Sveriges största tekniska universitet. Utbildningen och forskningen täcker ett brett område – från naturvetenskap och teknik till arkitektur, industriell ekonomi, samhällsplanering, arbetsvetenskap och miljöteknik. Här finns cirka 12 000 helårsstudenter, 1 400 forskarstuderande och 3 100 anställda.
Mer information om skolan för teknikvetenskap finns på : http://www.kth.se/sci
Ämnesområde
Fordonsdynamik
Ämnesbeskrivning
Ämnet omfattar fordonsdynamik med fokus på miljövänliga, smarta och säkra koncept för att med fordonsreglering hantera avvägningar mellan prestanda, låg energiförbrukning, säkerhet och komfort. Särskilt studeras modellering, simulering och experimentell utvärdering av det dynamiska beteendet hos innovativa markfordon för olika transportuppgifter.

Kvalifikationer
Behörighet
Behörig att anställas som biträdande lektor är den som har avlagt doktorsexamen eller har en utländsk examen som bedöms motsvara doktorsexamen. I första hand bör den komma i fråga som har avlagt examen högst fem år före ansökningstidens utgång.
Bedömningsgrunder
Som bedömningsgrund gäller sökandes vetenskapliga skicklighet inom ämnesområdet samt sökandes pedagogiska skicklighet i grund- och forskarutbildningen inom ämnesområdet. Särskild vikt läggs vid sökandens förmåga att självständigt initiera och driva forskning av hög vetenskaplig kvalitet. Vetenskaplig skicklighet skall ha visats genom publicering i internationellt erkända tidskrifter. Meriterande är även förmåga att erhålla finansiering av forskningsverksamhet samt erfarenhet av industrinära och/eller internationella forskningsprojekt. Ett systemperspektiv på fordonskonstruktion såväl som fordonsmodellering, karakterisering av däcksegenskaper och generisk fordonsreglering är viktigt för innehavaren av befattningen. Ett särskilt ansvar inom området dynamisk fordonsreglering med ett helfordonsperspektiv inom grundutbildningen ingår också. Innehavaren av befattningen ska kunna samverka med andra forskare inom den strategiska forskningssatsningen. I bedömningen kommer den sökandes förmåga att etablera och utveckla samarbeten inom utbildning och forskning att beaktas.
KTH har höga ambitioner när det gäller mångsidig kompetensförsörjning och välkomnar därför sökande som kompletterar vårt lärosäte med avseende på jämställdhet och mångfald.
Anställningsform
Anställningen är tills vidare, dock längst fyra år, och kan förnyas ett år om undervisningen sker inom den grundläggande utbildningen mer än 25% av arbetstiden. Anställningen ingår i tenure track programmet vid KTH. Vid anställning som biträdande lektor finns möjlighet att söka befordran till tillsvidareanställd lektor.
Kompletta ansökningar skall vara KTH tillhanda senast 2010-02-22

Arbetstider och omfattning
Tidsbegränsad, tillträde: Enligt överenskommelse.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2010-02-22
Ansökan via vanlig postgång skickas till:
Kungliga Tekniska Högskolan
Institutionen för Farkost och Flyg
Birgitta Nordling
100 44 Stockholm
Till ansökan skall bifogas:
1. Fullständig CV med publikationslista. I publikationslistan skall särskilt markeras vilka arbeten (högst 10) som den sökande själv främst vill åberopa.
2. Kortfattad redogörelse för vetenskaplig, pedagogisk och administrativ verksamhet.
3. De av den sökande särskilt åberopade arbetena (högst 10).
4. Ansökan skall skrivas på engelska.
Ansökan ska i största möjliga mån följa "CV-mall avseende ansökan om anställning som och befordran till professor/lektor". CV-mallen återfinns under:
Ansökan sker via företagets webbplats. .
Samtliga handlingar och publikationer skall inges i tre exemplar, fördelade i tre identiska paket märkta med arbetsgivarens referensnummer S-2009-1011.
Ange följande referens när du ansöker: S-2009-1011
Ansökan sker via företagets webbplats.

Kontakt
Annika Stensson Trigell, 08-790 7657, annika@kth.se

Facklig kontakt
Ann Fylkner, 08-790 7386, fylkner@kth.se
Inger Bergman, 08-790 9213, ingerb@admin.kth.se
Jan Johansson, janjo@kth.se

Företag
Kungliga Tekniska Högskolan , KTH Teknikvetenskap

Adress
Kungliga Tekniska Högskolan , KTH Teknikvetenskap
Valhallavägen 79
10044 Stockholm

Jobbnummer
572614

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Kungliga Tekniska Högskolan , KTH Teknikvetenskap

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Kungliga Tekniska Högskolan , KTH Teknikvetenskap: