Biståndshandläggare

Krokoms Kommun / Administratörsjobb / Krokom
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla administratörsjobb i Krokom, Östersund, Åre, Strömsund, Ragunda eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Krokoms Kommun i Krokom

Vi söker dig som gillar variation i arbetet och drivs av möjligheten att kunna utvecklas!
Är du socionom? Eller har du annan högskoleutbildning som kan vara passande i rollen som handläggare på bistånd? Är du därtill mån om att trivas på jobbet och önskar vara en del av en engagerad arbetsgrupp så skicka in din ansökan idag!

Krokom, kommunen mitt i Jämtland
Krokom är en kommun med dryga 15 000 invånare, mitt i Jämtlands län. Kommunen växer befolkningsmässigt för varje år, både vad gäller invånare och nyföretagande eftersom människor inte bara flyttar hit utan även stannar kvar. Vi arbetar aktivt för att få fler företag, fler boende och fler besökare. Krokoms kommun ingår i samiskt förvaltningsområde, vilket innebär att arbeta för att stärka det samiska språket, att synliggöra kulturen och ge samerna inflytande.
Socialförvaltningen är en stor förvaltning både sett till antal medarbetare och till bredden på uppdrag. Vi är indelade i fem verksamhetsområden och finns i hela kommunen. Här ansvarar vi för att ge vård och omsorg, stöd och service samt hälsa och sjukvård till våra medborgare som har behov av det, i alla skeden av livet. Vi gör skillnad på riktigt!
Biståndsenheten tillhör verksamhetsområdet Bistånd, Hälsa- och sjukvård. På enheten arbetar enhetschef, 1:e biståndshandläggare, biståndshandläggare, SoL/LSS-handläggare, avgiftshandläggare samt anhörigkonsulent. Vi är en liten arbetsgrupp där du har nära samarbete med kollegor och enhetschef. Vi tycker att det är viktigt att trivas på jobbet! Vi är måna om varandra och jobbar för en jämn arbetsfördelning och ett nära kollegialt samarbete.
Vi har årsarbetstid med möjlighet till flex och att styra över ditt schema. Här får du friskvård på arbetstid och det finns möjlighet till distansarbete i viss mån, om arbetet tillåter. Vi har även semesterväxling.

En dag som Biståndshandläggare
På Biståndsenheten utreder vi rätten till stöd och omsorg enligt SoL (socialtjänstlagen) och LSS (lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade). Enheten ansvarar även för avgiftshandläggningen för äldreomsorgen samt erbjuder olika typer av stöd till anhöriga. Enheten samarbetar med många olika aktörer både internt och externt, då vi anser att teamarbete är viktigt.
På bistånd har vi återkommande träffar för avstämning, kompetensutveckling och kollegialt stöd. Vi arbetar ständigt med kvalité och förbättringar på enheten något samtliga medarbetare är engagerade i på olika sätt.
Dina arbetsuppgifter i huvudsak:
• Handlägga ärenden utifrån SoL och ev LSS.
• Utreda behov av hjälp och stöd utifrån gällande lagstiftning och praxis. Fatta beslut om insatser och följa upp beslut.
• Träffa individer i behov av hjälp och stöd, åka på hembesök, delta vid olika samverkansmöten och SIP.
• Delta i arbete med verksamhetsutveckling på enheten i diverse arbetsgrupper och vid metodträffar.
Vi använder oss av utredningsmetoden IBIC (Individens behov i centrum). Den dagliga dokumentationen sker i verksamhetssystemet Viva och vi genomför vårdplaneringar och SIP i dokumentationssystemet Cosmic Link tillsammans med regionen.

"Hälsning från din blivande chef"
Jag vill att alla medarbetare på vår enhet ska känna ett driv och en möjlighet till utveckling. Jag försöker vara lyhörd inför det och arbetar för att du ska kunna bidra med din kunskap och känna en öppenhet för dina idéer. Så skicka in din ansökan, vi kan behöva just din kunskap!

Din kompetens
Krav för tjänsten är att du:
• har högskoleutbildning som bedöms lämplig utifrån rollen som handläggare på bistånd, exempelvis socionom, eller annan utbildning som bedöms relevant av rekryterande chef.
• har dokumentationserfarenhet och datorvana
• har körkort
• uttrycker dig väl i tal och skrift
Meriterande är om du också har:
• Erfarenhet av handläggning utifrån SoL, LSS eller annan lagstiftning
• Erfarenhet inom målgrupperna funktionsvarierade och äldre
• Erfarenhet från arbete inom andra myndigheter
Ditt arbete präglas av individfokus, gott bemötande och omdöme. Du har god förmåga att prioritera och att skapa överblick och struktur i ditt arbete, även i brådskande situationer. Du är kommunikativ och lösningsorienterad i mötet med medborgare. Du ser möjligheter och är positiv i ditt arbete.

Övrig information
Tillsvidare på heltid, med tillträde enligt överenskommelse.
Sista dag att ansöka är 2024-04-30.
Vi har en löpande rekrytering, så vänta inte med din ansökan, eftersom tjänsten kan komma att tillsättas innan ansökningstiden tar slut.
Du kommer få en god introduktion där du får möjlighet att vara "ny på jobbet" och successivt introduceras i arbetet.
Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför kontakt med säljare.
Fackliga representanter nås genom kommunens kundcenter, 0640-161 00
Välkommen med din ansökan!

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2024-04-30
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Krokoms kommun (org.nr 212000-2478)
Offerdalsvägen 8 (visa karta)
835 80  KROKOM

Körkort
För detta jobb krävs körkort.

Arbetsplats
Krokoms Kommun

Kontakt
Enhetschef Bistånd
Silje Thomasson
silje.thomasson@krokom.se
0640 163 07

Jobbnummer
8566233

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Krokoms Kommun

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Krokoms Kommun: