Biståndshandläggare

Vara kommun / Administratörsjobb / Vara
2022-10-03
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "Biståndshandläggare" (publicerad 2024-10-09) ⬅️


Visa alla administratörsjobb i Vara, Grästorp, Herrljunga, Vårgårda, Lidköping eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Vara kommun i Vara, Mölndal eller i hela Sverige

Vara kommun ligger mitt på den bördiga västgötaslätten, här ser vi lite längre och bygger för framtiden! Vi satsar på utveckling som stärker såväl kommunen som hela Skaraborg och vi investerar för kommande generationer.

I Vara kommun arbetar vi utifrån vår etiska kompass där ledorden hållbara, välkomnande, helhetstänkande och kreativa visar vägen. Det är med kompassen i åtanke som vi möter våra kommuninvånare, vårt näringsliv och våra kollegor.

Det är viktigt för oss att alla medarbetare mår bra och upplever att de har ett meningsfullt arbete. Det uppnår vi på bästa sätt genom att våra medarbetare är med och påverkar det dagliga arbetet, hur det är utformat och dess utveckling. I Vara kommun gör vi varandra bra och det är tillsammans vi når våra gemensamma mål.

Våra ledare deltar i ett fortlöpande utvecklingsprogram. De arbetar ständigt med att se och stärka samtliga medarbetare i det dagliga arbetet genom ett coachande och tillitsbaserat ledarskap.

Publiceringsdatum
2022-10-03

Beskrivning
Individ- och familjeomsorgen IFO består av tre enheter; Biståndsenheten äldreomsorg, Vuxenenheten och Familjeenheten.

Vi söker nu en biståndshandläggare för ett vikariat till Biståndsenheten.

Biståndsenheten består av 9 biståndshandläggare inom SoL och planeringsteam i Samsa, en samordnare, en handläggare för färdtjänst och bostadsanpassning samt en anhörigkonsulent. I enheten ingår även en verksamhetsutvecklare för IT samt 3 administrativa handläggare som arbetar över hela IFO.

Du kommer att arbeta i en engagerad och kompetent arbetsgrupp.

Förutom att du kommer att arbeta i en utvecklande arbetsmiljö erbjuder Vara kommun även goda förutsättningar för den egna utvecklingen genom handledning, fortbildning, verksamhetsutveckling och ett tydligt ledarskap.

Biståndsenheten är mitt i en spännande utvecklingsperiod, där Du har möjlighet att påverka !

Vi arbetar med behovsbedömning enligt IBIC/ICF-modellen, vilken är en modell som synliggör brukarens behov och delaktighet. Vi har ett stort intresse för utveckling av digitala möjligheter.

Det ordinära boendet betonas starkt som utgångspunkt för insatser vilket ökar förutsättningarna för att den enskilde kan bo kvar och känna sig trygg i sin naturliga miljö.

Dina arbetsuppgifter
I uppdraget ingår att informera, utreda, bedöma behov, fatta beslut om insatser samt följa upp beslut enligt socialtjänstlagen. Du ska även samverka med olika utförare och andra angränsande verksamhetsområden.

På enheten har vi ett gemensamt ansvar för att utveckla verksamheten enl. uppsatta mål, arbeta med kvalitetsfrågor, bidra till ett gott arbetsklimat samt ha ett kundperspektiv med brukaren i centrum.

Dokumentationen enl. SoL sker i verksamhetssystemet Procapita/Lifecare Handläggare.

På vår biståndsenhet värnar vi om ett öppet klimat, transparens, hög delaktighet och tillåtelse att växa.

Vi arbetar under devisen; Vi gör varandra bra!

Kvalifikationer
Vi söker dig som är socionom/socialpedagog med socialrätt eller har annan utbildning som arbetsgivaren bedömer som likvärdig. Du ska ha goda kunskaper inom myndighetsutövning och de krav på dokumentation som finns inom området samt dokumenterad erfarenhet av detsamma.

Meriterande är goda kunskaper om metoden IBIC, individens behov i centrum samt erfarenhet av att dokumentera enl. metoden.

Som person är du en god kommunikatör såväl muntligt som skriftligt samt är bra på att skapa goda och tillitsfulla relationer till dina kollegor och samverkanspartners.
Vi tror att du trivs på en arbetsplats där du får vara flexibel och engagerad samt att du mår bra av att arbeta enskilt såväl som i grupp.

Du tar egna initiativ och är driven i den egna arbetsprocessen med god förmåga att planera och prioritera dina arbetsuppgifter.
Vi söker dig som också stimuleras av utmaningar och kan hantera stress.

Stor vikt kommer att läggas vid samarbetsförmåga och personlig lämplighet

Övrig information till sökande

Körkort för personbil erfordras

Intervjuer kan komma att ske fortlöpande under ansökningstiden.

I Vara kommun vet vi att mångfald berikar - Välkommen med din ansökan!

Din hälsa är viktig och därför erbjuder Vara kommun förmåner såsom friskvårdsbidrag på 1000 kr till många av sina medarbetare. För att söka tjänsten vill vi att du skickar din ansökan via vårt rekryteringsverktyg Varbi. Du hittar sökvägen längst ner i annonsen där du loggar in och söker tjänsten. Om du av något skäl inte kan söka (t.ex. skyddad identitet), vänligen ta kontakt med annonsens kontaktperson för alternativ sökväg. I princip alla dokument som skickas in till kommunen blir allmän handling. Vi undanber oss erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.

Varaktighet, arbetstid
100%. Tillträde: enligt överenskommelse Visstidsanställning till 2023-09-30

Ersättning
Månadslön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2022-10-23
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Vara kommun

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "2022/245".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Vara kommun (org.nr 212000-2924)

Körkort
För detta jobb krävs körkort.

Arbetsplats
Vara

Kontakt
Viveka Johansson
0512-31858

Jobbnummer
7034351

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Vara kommun

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Vara kommun: