Assistent - ge kvalificerat administrativt stöd

Regeringskansliet / Administratörsjobb / Stockholm
2022-12-20
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "Assistent - ge kvalificerat administrativt stöd" (publicerad 2023-03-29) ⬅️


Visa alla administratörsjobb i Stockholm, Solna, Lidingö, Sundbyberg, Danderyd eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Regeringskansliet i Stockholm, Solna, Sundbyberg, Ekerö, Uppsala eller i hela Sverige

Enheten för immaterialrätt och transporträtt och Grundlagsenheten, Justitiedepartementet
Har du erfarenhet av att arbeta med administrativa frågor och assistentuppgifter? Trivs du i en serviceinriktad roll och vill arbeta i en politisk miljö? Som vår nya medarbetare får du en variationsrik dag med eget ansvar i en händelsestyrd och stimulerande miljö.

Din arbetsdag. Sveriges morgondag.
Som enhetsassistent vid Enheten för immaterialrätt och transporträtt och Grundlagsenheten får du möjlighet att vässa dina redan framgångsrika förmågor ytterligare. Du kommer att ansvara för förvaltning och utveckling av enheternas interna administration. Du bistår enhetscheferna i det dagliga arbetet samt registrerar, expedierar och arkiverar nya och pågående ärenden och beslut. Du bistår också handläggarna i lagstiftningsarbetet med hantering och redigering av lagstiftningsprodukter såsom lagrådsremisser och propositioner. En annan stor del av din vardag kommer att vara hantering av regeringsärenden, samordning av enheternas praktiska planering och genomförande av olika interna och externa möten. Du deltar även i utvecklingen av kansliet och enhetens administrativa rutiner. Tillsammans med professionella kollegor kommer du att bidra till samhällsutvecklingen. Varje dag.

Enheten för immaterialrätt och transporträtt arbetar med lagstiftningen inom immaterialrätt och transporträtt. Inom dessa områden ingår upphovsrätt, kretsmönster, patent, varumärken, företagsnamn, mönster, växtförädling, sjöfart, luftfart, järnvägstrafik, vägtrafik och rymd. Enheten ansvarar också för det förhandlingsarbete som pågår på dessa områden såväl inom EU som globalt.

Grundlagsenheten ansvarar för lagstiftning när det gäller statsrätt och allmän förvaltningsrätt samt kamerabevakning. Det inkluderar grundlagarna, vallagen, offentlighets- och sekretesslagen, förvaltningslagen, lagen med kompletterande bestämmelser till EU:s dataskyddsförordning och kamerabevakningslagen.

Dessutom har enheten ansvar för EU-frågor, andra internationella frågor samt förvaltningsärenden inom dessa områden.

Läs mer om vår verksamhet på www.regeringen.se

Publiceringsdatum
2022-12-20

Bakgrund
Du har gymnasieutbildning eller motsvarande och minst två års erfarenhet av administrativt arbete. Vi förutsätter att du som söker har hög IT-mognad och behärskar Office-paketets alla delar. Det är meriterande om du har högskoleutbildning eller annan eftergymnasial utbildning, gärna med administrativ inriktning. Erfarenhet av arbete från Regeringskansliet eller annan myndighet samt vana att arbeta i dokumenthanteringssystem är också meriterande då det kommer underlätta för dig att snabbt bli framgångsrik i rollen som enhetsadministratör.

Dina egenskaper
För att du som medarbetare ska trivas behöver du utöver din noggranna administrativa förmåga kunna planera, strukturera, initiera och prioritera såväl ditt eget arbete som enhetens processer som du utvecklar vid behov. Vi tror också att du är en person som trivs i en dynamisk miljö med många olika kontaktytor såväl inom som utanför Regeringskansliet. För att bli framgångsrik i denna roll tror vi därför att du som söker har utpräglad samarbetsförmåga och kommunicerar obehindrat med målet att med konstruktiva förslag och lösningar stötta enhetens mål och arbete på ett smidigt sätt.

Övrig information
Anställningen är tillsvidareanställning och inleds med sex månaders provanställning. En säkerhetsprövning kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas.

Är du intresserad?
Vill du veta mer om jobbet och vad vi erbjuder, kontakta Anders Olin som är enhetschef på Enheten för immaterialrätt och transporträtt och Mathias Säfsten som är enhetschef på Grundlagsenheten. Du är också välkommen att kontakta HR-ansvarig Johan Olsson. Fackliga kontaktpersoner är Anna Fridh Welin för Saco och Catharina de Grad för ST. Du når samtliga via Regeringskansliets växel, 08-405 10 00.

Välkommen att registrera din ansökan i vårt rekryteringsverktyg senast den 8 januari 2023.

Regeringskansliets uppdrag är att stödja regeringen i dess arbete med att styra Sverige och förverkliga sin politik. Här arbetar 4 700 personer, varav 600 utomlands. Regeringskansliet välkomnar sökande med olika bakgrund och erfarenheter. Vi ser jämställdhet och mångfald som en styrka och tillgång och vi arbetar aktivt för att vara en arbetsplats fri från diskriminering. Justitiedepartementet, som är ett av elva departement, ansvarar för rättsväsendets myndigheter, migrations- och asylfrågor samt samordning av samhällets krisberedskap. Justitiedepartementet ansvarar också för lagstiftningen inom områdena statsrätt och allmän förvaltningsrätt, civilrätt, processrätt, straffrätt samt migrations- och asylrätt.

Ersättning
Individuell lönesättning

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2023-01-08
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Regeringskansliet (org.nr 202100-3831), http://www.regeringen.se

Jobbnummer
7278029

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Regeringskansliet

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Regeringskansliet: