Arkivarie med inriktning mot verksamhetsutveckling

Trafikverket / Arkivariejobb / Borlänge
2014-09-01
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "Arkivarie med inriktning mot verksamhetsutveckling" (publicerad 2014-09-23) ⬅️


Visa alla arkivariejobb i Borlänge, Falun, Gagnef, Säter, Leksand eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Trafikverket i Borlänge, Falun, Smedjebacken, Fagersta, Vansbro eller i hela Sverige

Publiceringsdatum
2014-09-01

Beskrivning av verksamheten
Som arkivarie/specialist informationshantering är du med och driver utvecklingsarbeten inom området utifrån ett koncernperspektiv. Exempel på utvecklingsområden är införandet av elektroniska signaturer, ärendehantering 2018 där vi utgår från automatiserade flöden och kopplingen till mina meddelanden och uppgiftslämnarutredningen. Hanteringen av PSI, effektiv informationsstyrning och dokumenthantering samt förenkla införandet av anslutningar till e-arkivet. Du ska utifrån kundfokus och verksamhetskrav arbeta med utvecklingen av ovanstående områden utifrån ett helhetsperspektiv och i enlighet med de krav som ställs på myndigheter. Inriktningen verksamhetsutveckling innebär att du ska vara med och föra ut våra arbetssätt i myndigheten och också följa upp hur det fungerar.

Hos oss befinner du dig i en miljö som är i ständig förändring och därmed också under utveckling. Du ingår i vårt team med specialister inom hela informationshanteringsområdet där du förväntas bidra med dina kunskaper och erfarenheter för att utveckla oss mot en modern myndighet.
Vill du jobba med informationshantering som gör skillnad? Det vi på Trafikverket gör, har betydelse för människor och företag - varje dag och varje minut. Vi är samhällsutvecklare som ska utveckla och förvalta smart infrastruktur. Den moderna e-förvaltningen kräver att vi är aktiva, öppna, tydliga och lyhörda för att kunna utveckla en effektiv hantering av dokument och ärenden som ligger i linje med kraven från omvärld och uppdragsgivare. Hos oss på den centrala funktionen Kommunikation och informationshantering ställs du hela tiden inför nya utmaningar och verksamheten inrymmer kommunikationsprocessen och dokument- och ärendehanteringsprocessen. Trafikverket och Myndighetssverige står inför ett paradigmskifte i och med digitaliseringen och kraven på tillgänglig information i realtid. Strukturerad och styrd hantering av information är en viktig del i att möjliggöra detta och vi behöver nu stärka upp kompetensen inom området.

Dina arbetsuppgifter
• driva frågor främst inom informationshantering och dokumenthantering, men även inom ärendehantering och bevarande och gallring
• förvalta och utveckla arbetssätt och lösningar
• genomföra utredningar inom hela eller delar av området där problemlösning som kräver analytisk förmåga är en del av vardagen och svaret på problemet är inte alltid givet
• samverka inom övriga Trafikverket, informera och utbilda inom området.
• ta fram och implementera regelverk inom området.
• representera Trafikverket internt och externt inom området.

Kvalifikationer
Du har högskoleexamen där arkiv och- informationsvetenskap ingår med lägst 40 p/60 hp eller motsvarande kunskap inhämtad på annat sätt som vi bedömer likvärdig. Du har kunskaper om de regelkrav som gäller för en myndighet avseende dokument- och ärendehantering.

Du har några års erfarenhet av att arbeta med frågor inom informationshanteringsområdet (dokument- och ärendehantering inklusive diarium och arkiv) utifrån ett elektroniskt perspektiv i kombination med verksamhetsutveckling inom området. Pedagogisk utbildning är meriterande.

För att utveckla Trafikverket inom informationshanteringsområdet krävs att du kan ta egna initiativ, är lyhörd, med en förmåga att lyssna in verksamhetens olika behov. Du har en problemlösande förmåga, drivs av utmaningar och förändringar. För dig är samarbete med kollegor en naturlig del i ditt sätt att nå våra högt uppsatta mål.

I samband med den här rekryteringen har vi möjlighet att erbjuda medflyttarservice.

Trafikverket strävar efter att personalsammansättningen ska spegla samhället i övrigt. Vi eftersträvar en mångfald

Arbetstider och omfattning
Tillsvidare
Heltid
Tillsvidare/Heltid

Tillträde
Enligt överenskommelse

Ersättning
Fast lön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2014-09-19
För att söka tjänsten gå in på Klicka på denna länk för att göra din ansökan klicka in dig på den tjänst du är intresserad av.
Ange följande referens när du ansöker: 12:2014:98

Kontakt
Avdelningschef, Britt-Marie Calles, 010-123 1284, 070-303 6395

Facklig kontakt
Saco, Lennart Staberg, 010-123 6506, 070-623 3249
ST, Göran Fält, 010-123 1201, 070-724 5573
SEKO, Per-Arne Utbult, 010-123 2824, 070-619 9149

Företag
Trafikverket

Adress
Trafikverket
Röda vägen 1
78189 BORLÄNGE

Kontorsadress
Röda vägen 1

Övriga kontaktuppgifter
Telefonnummer: 0771-921921
Faxnummer: 0243-78900

Jobbnummer
1982107

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Trafikverket

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Trafikverket: