Arkivarie - Energimyndigheten
Statens Energimyndighet / Bibliotekariejobb / Eskilstuna
2025-12-18
Visa alla bibliotekariejobb i Eskilstuna,
Kungsör,
Västerås,
Strängnäs,
Hallstahammar eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Statens Energimyndighet i Eskilstuna,
Västerås,
Arboga,
Enköping,
Katrineholm eller i
hela Sverige Vill du arbeta inom arkiv och informationshantering? Vi har kommit långt i vårt arbete att se över och utveckla vårt arkiv samt vår informationshantering. Nu söker vi dig med rätt kompetens och engagemang som vill fortsätta vår utvecklingsresa tillsammans med oss. Här har du möjlighet att göra skillnad - ansök nu!
Energimyndigheten arbetar för en fossilfri och robust energiförsörjning. Försörjningstrygghet, konkurrenskraft och ekologisk hållbarhet är perspektiv som ska förenas för att säkra framtidens energisystem.
Dina arbetsuppgifter - Skapa och bibehålla god struktur för myndighetens verksamhetsinformation
Tjänsten är placerad på enheten information- och ärendehantering. Här arbetar ca 13 personer inom områdena registratur, arkiv och systemstöd. Verksamheten är under utveckling och har förstärkts med kompetens inom flera områden.
I rollen som arkivarie är du med och säkerställer att arkiveringsfrågor omhändertas i hela livscykeln. Det innebär bland annat att:
• Ta fram och underhålla myndighetens arkivredovisning (arkivbeskrivning, klassificeringsstruktur och arkivförteckning)
• Bidra till förvaltning av arkivredovisningssystem
• Delta i ordnings- och förteckningsarbete
• Utföra bevarande- och gallringsutredningar samt ta fram informationshanteringsplaner
• Säkerställa att beslutad gallring genomförs
• Bidra med strategiska val för bevarande av elektroniska handlingar
• Ansvara för leveransplanering och överföring av analoga och elektroniska handlingar
• Bevaka arkivfrågor vid upphandlingar eller förändringar i myndighetens IT-system
• Förvalta myndighetens e-arkiv och hålla dig uppdaterad om regelverk och standarder som påverkar arkivförvaltningen
• Samarbeta med andra myndigheter och externa aktörer vid behov
Hos oss får du ett varierat arbete. Du har möjlighet att ta egna initiativ till utveckling och tar stort ansvar för att utföra dina arbetsuppgifter. Du jobbar i team och samarbetar med kollegor från andra delar av myndigheten och tillsammans arbetar ni för att skapa samt bibehålla en god struktur för myndighetens verksamhetsinformation. Det kan handla om ärenden av både äldre och nyare karaktär. Som arkivarie ansvarar du för myndighetens klassificeringsstruktur samt dess implementering i det centrala ärendehanteringssystemet. Du kan också komma att leda utbildningar inom området.
Kvalifikationer
Vi söker dig som har en eftergymnasial utbildning inom arkiv- eller informationsvetenskap eller annan utbildning som vi bedömer likvärdig. Vi ser att du har aktuell och relevant erfarenhet av arbete inom arkiv och informationshantering, gärna i en roll som arkivarie i offentlig verksamhet. Du har goda kunskaper om digital informationshantering samt arkiv- och offentlighetslagstiftning.
Du har goda kunskaper i tal och skrift i både svenska och engelska samt goda kunskaper inom IT- system och program. Du har svenskt medborgarskap med anledning av att tjänsten är placerad i säkerhetsklass samt körkort B.
Det är meriterande om du har:
• erfarenhet av arbete med ledningssystem för information
• erfarenhet av kravställning av system såsom e-arkiv eller dokument- och ärendehanteringssystem
• erfarenhet av gallringsutredningar
• erfarenhet av att ta fram bevarandeplaner alternativt motsvarande analyser av informationshantering
• kunskap om livscykelhantering av information
Vi lägger stor vikt vid personliga egenskaper. För att lyckas och trivas i rollen är du strukturerad och har en god förmåga att systematisera stora mängder av information. Du är självgående men samarbetar bra med andra. Du är pedagogisk och kommunicerar på ett lyhört och tydligt sätt. Det är viktigt att du har en god förmåga att tänka strategiskt och har ett helhetsperspektiv i frågor utan att tappa fokus på detaljer. Har du även ett driv att utveckla och förbättra verksamheten, då är du den vi söker.
Om oss
Energimyndigheten leder samhällets omställning till ett hållbart energisystem. Vi bidrar med fakta, kunskap och analyser om tillförsel och användning av energi i samhället och arbetar för en trygg energiförsörjning. Energimyndigheten arbetar på uppdrag av regeringen och får uppdrag via myndighetsinstruktionen och årliga regleringsbrev. I regleringsbreven står bland annat vilka mål myndigheten ska uppnå, hur mycket pengar myndigheten har till sitt förfogande och hur dessa ska fördelas mellan myndighetens olika verksamheter.
Vårt erbjudande
Vårt öppna och kreativa klimat ger dig utrymme till att utveckla din expertis för samhällets bästa. Här finns möjlighet till lärande och variation - samtidigt som du kan ha balans i livet.
Tjänsten är placerad i våra fina lokaler i centrala Eskilstuna med goda pendlingsmöjligheter till Stockholm, Västerås och andra närbelägna städer. Här arbetar vi aktivitetsbaserat och har flexibla arbetstider och möjlighet till distansarbete. Vi har ett friskvårdsbidrag, två friskvårdstimmar varje vecka och ett gym på arbetsplatsen. Dessutom får du förmånliga villkor för semester, ledighet på klämdagar, förmånscykel, föräldraledighet och tjänstepension. Läs gärna mer om hur det är att arbeta hos oss Jobba på Energimyndigheten
Bra att veta
Tjänsten är en tillsvidareanställning med inledande sex månaders provanställning. Denna tjänst är placerad i säkerhetsklass, vilket innebär säkerhetsprövning och registerkontroll enligt bestämmelser i säkerhetsskyddslagen. Vid tillsvidareanställning kan det bli aktuellt med krigsplacering vid myndigheten.
Vi vill ha din ansökan med CV och personligt brev senast 2026-01-08.
Om du skickar din ansökan på annat sätt än genom vårt ansökningsformulär på vår webbplats - märk då din ansökan med diarienummer 2025-013097. Vi arbetar för att främja mångfald och motverka diskriminering och ser gärna sökanden med olika bakgrund och erfarenheter. Har du skyddade personuppgifter kontaktar du oss på HR. Vi vill ha dina ansökningshandlingar på svenska och de frågor som du får besvara när du skickar in din ansökan kommer att ligga till grund för det första urvalet vi gör. Din ansökan är en allmän handling enligt offentlighetsprincipen.
Kontaktpersoner
Vid frågor om tjänsten är du välkommen att kontakta rekryterande chef Anna Westberg på telefon 016-544 21 49 eller HR-partner Lisa Holmström på telefon 016-542 84 17.
Det går även bra att kontakta våra fackliga representanter: Martin Larsson, SACO-S telefon 016-544 24 64 och Petra Lindblom Haddad ST telefon 016-5420656.
Ersättning Fast månadslön
Så ansöker du Sista dag att ansöka är 2026-01-08
Klicka på denna länk för att göra din ansökan Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Statens Energimyndighet (org.nr 202100-5000),
http://www.energimyndigheten.se/ Körkort För detta jobb krävs körkort.
Arbetsplats Energimyndigheten
Jobbnummer 9653765