Ärendehandläggare - felaktiga utbetalningar

Trelleborgs kommun, Arbetsmarknadsförvaltningen, Myndighetsenheten / Administratörsjobb / Trelleborg
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla administratörsjobb i Trelleborg, Vellinge, Svedala, Skurup, Malmö eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Trelleborgs kommun, Arbetsmarknadsförvaltningen, Myndighetsenheten i Trelleborg

Det är du och dina arbetskamrater som gör oss till en attraktiv arbetsplats. Öppenhet, respekt och ansvar är våra gemensamma värderingar. Vi tror dessutom att en meningsfull fritid i kombination med hög livskvalitet gör att du tycker det är roligt att gå till jobbet. Låt oss tillsammans utvecklas och dra nytta av varandras kunskaper när vi skapar en bättre vardag för våra medborgare.

Arbetsplatsen
Är du intresserad av kompetensförsörjning? Har du energi och mod att skapa nya metoder och arbetssätt? Vill du arbeta i en process som är i framkant inom handläggning av försörjningsstöd? Är svaret ja på dessa frågor kan du vara den vi söker.

Hos oss får du möjlighet att arbeta i en verksamhet som gör skillnad på riktigt, för medborgaren, näringslivet som för kommunen. Du får arbeta i en miljö där utvecklingsarbete är en naturlig del av vardagen och där du bidrar med din kompetens för att vi ska nå våra mål. Vi lever vår värdegrund och det är viktigt att du i ord och handling står bakom vår värdegrund och vårt kompetensförsörjningsperspektiv.

Myndighetsenheten består av medarbetare med stort engagemang och med Trelleborgarna i fokus. Vi är en enhet som har nära till skratt och tycker det är viktigt att ha kul på jobbet samtidigt som vi stöttar och utmanar varandra i det dagliga arbetet.

Publiceringsdatum
2023-10-02

Dina arbetsuppgifter
Myndighetsenheten har två sektioner; sektion ekonomiskt bistånd och sektion bosättning. Du kommer tillhöra sektion ekonomiskt bistånd och dina huvudsakliga arbetsuppgifter kommer att vara handläggning av felaktiga utbetalningar där det finns misstanke om bidragsbrott utifrån detta kommer du behöva fatta beslut om återkrav och skriva utredningar för polisanmälningar om bidragsbrott. I arbetsuppgifterna ingår även att handlägga dödsboansökan, komplexa ärenden och vid behov stötta upp kollegor i övrig ärendehandläggning samt ta hand om enhetens intern kontroll.

Arbetet med att utreda bidragsbrott kan innebära att du även medverkar som vittne i rättegångar om misstänkt bidragsbrott. Du kommer också att delta i samverkan med berörda förvaltningar och myndigheter inom området. I tjänsten ingår att arbeta med att utveckla rutiner för att förebygga felaktiga utbetalningar. Vid utredning av felaktiga utbetalningar ska du arbeta för att ständigt öka graden av kompetens, kunskap och erfarenhet av rättssäkerhet och likställighet i handläggningen av försörjningsstöd.

Kvalifikationer
Vi söker dig som har socionomexamen eller annan eftergymnasial utbildning som arbetsgivaren bedömer som relevant för tjänsten. B-körkort är ett krav. Du har minst 2 års erfarenhet av att handlägga försörjningsstöd. Du har kunskap om att utreda felaktiga utbetalningar och det är meriterande om du har erfarenhet av att handlägga dödsbo och hantera komplexa ärenden. Då tjänsten till stor del innebär skriftliga utredningar är det viktigt att du har mycket god förmåga att formulera dig i tal och skrift. Du är självständig, analytisk och nyfiken på att utreda grunden till felaktigheter och finna lösningar för att utveckla nya rutiner. Rollen kräver ett stort ansvarstagande och en god samarbetsförmåga gentemot samarbetspartners och kollegor. Din kommunikativa förmåga och ditt goda bemötande är viktiga delar i arbetet som ärendehandläggare med felaktiga utbetalningar.

Vi förutsätter att du är en empatisk och trygg person med personlig mognad samt att du bidrar till ett gott arbetsklimat. Du ska vara intresserad av att arbeta utifrån individens egna möjligheter och resurser samt med ditt engagemang bidra till att utveckla verksamheten.

Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.

Anställningstyp/arbetstider
Heltid, 1 st tillsvidareanställning.

Tillträde
Tillträde sker snarast eller enligt överenskommelse.

Kontaktperson för detta jobb
Melisa Smajic, Operativ Chef, tel: 073- 351 14 44

Melisa.Smajic@Trelleborg.se

Fackliga kontakter www.trelleborg.se/facket

Sista ansökningsdag
Vi tillämpar löpande urval i denna rekrytering, så vänta inte med din ansökan. Sista dag för ansökan är däremot 2023-10-16, via vårt rekryteringssystem, ej via brev eller e-post.

Vi ser fram emot din ansökan!

Inför rekryteringsarbetet har Trelleborgs kommun noggrant tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Vi längtar och hoppas på att du vill bli en av oss!

Ersättning
Månadslön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2023-10-16
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "2023/367".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Trelleborgs kommun (org.nr 212000-1199)

Körkort
För detta jobb krävs körkort.

Arbetsplats
Trelleborgs kommun, Arbetsmarknadsförvaltningen, Myndighetsenheten

Kontakt
Melisa Smajic
0733511444

Jobbnummer
8156193

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Trelleborgs kommun, Arbetsmarknadsförvaltningen, Myndighetsenheten

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Trelleborgs kommun, Arbetsmarknadsförvaltningen, Myndighetsenheten: