Adjunkter i naturvetenskapens lärande inom ungdomsskolan

KTH, Skolan för teknikvetenskaplig kommunikation och lärande / Högskolejobb / Stockholm
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla högskolejobb i Stockholm, Solna, Lidingö, Sundbyberg, Danderyd eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos KTH, Skolan för teknikvetenskaplig kommunikation och lärande i Stockholm

KTH svarar för en tredjedel av Sveriges kapacitet av teknisk forskning och ingenjörsutbildning på högskolenivå. Utbildningen och forskningen täcker ett brett område - från naturvetenskap till alla grenar inom tekniken samt arkitektur, industriell ekonomi och samhällsplanering. Totalt finns vid KTH 12 400 helårsstudenter på grundnivå och avancerad nivå, nästan 1900 aktiva forskarstuderande och 5100 anställda.

Skolan för teknikvetenskaplig kommunikation och lärande inrättades 2011. Vårt uppdrag är att utveckla KTH:s akademiska miljö kring utbildningsvetenskap och teknikvetenskaplig kommunikation och lärande. Inom vår skola tjänstgör ca 150 anställda. Mer information om KTH Teknikvetenskaplig kommunikation och lärande finns på www.kth.se/ece .

Ämnesområde

Teknikvetenskapens lärande med inriktning mot lärande inom naturvetenskap, teknik och matematik inom ungdomsskolan

Ämnesbeskrivning

Ämnet är inriktat brett mot utbildnings- och ämnesvetenskapliga aspekter och dess utveckling genom ungdomsskolan med fokus på ungdomars lärande, samt didaktiska aspekter av informella miljöers och praktiska aktiviteters effekter på lärandet.

Publiceringsdatum
2015-11-13

Dina arbetsuppgifter
Som adjunkt kommer du att delta i utvecklingen av undervisning inom naturvetenskap, teknik och matematik vid Vetenskapens Hus som riktar sig mot elever i ungdomsskolan samt utbildning av lärarstudenter och fortbildning av lärare inom ungdomsskolan.

Behörighet

Behörig att anställas som adjunkt är den som har avlagt examen från grundläggande högskoleutbildning inom ämnet för anställningen eller har motsvarande kompetens,
yrkesskicklighet som är av betydelse med hänsyn till anställningens ämnesinnehåll och de arbetsuppgifter som ska ingå i anställningen, samt
visat pedagogisk skicklighet.

Bedömningsgrunder

Den ämnesmässiga skickligheten och yrkesskickligheten ska vara väl dokumenterad och relevant för anställningens innehåll. För anställning som adjunkt krävs industriell erfarenhet eller annan relevant yrkeserfarenhet, i normalfallet med minst fyra år i kvalificerad befattning med anknytning till aktuellt ämnesområde, varvid skicklighet avseende utvecklingsarbete inom området är av betydelse.

Det är av högsta betydelse att den sökande har goda ämneskunskaper inom teknik, naturvetenskap och matematik samt pedagogisk skicklighet. Detta förutsätter att sökanden har avlagt civilingenjörsexamen eller motsvarande inom de naturvetenskapliga eller tekniska ämnena. Bedömningen av den pedagogiska skickligheten ska också avse personens förmåga till utveckling som lärare även på lång sikt. 

Av näst högsta betydelse är erfarenhet av utveckling och undervisning inom informella lärandemiljöer och vid högskola. Vidare värdesätts erfarenhet av nationella och internationella samarbeten rörande ungdomars och lärares lärande. Av betydelse för anställningen är den sökandes förmåga och erfarenhet av att bidra till utveckling av undervisning mot ungdomar och lärare inom ungdomsskolan. Den sökande bör också vara bra på att arbeta i grupp, vara flexibel och positiv till nya utmaningar. Det krävs också mycket goda kunskaper i svenska och engelska såväl i tal som i skrift. Därutöver ska administrativ skicklighet, flexibilitet och samarbetsförmåga ligga till grund för bedömningen.

Det är även av betydelse att den sökande har erfarenhet av forskning inom naturvetenskap, teknik eller utbildningsvetenskap samt att den sökande har doktorsexamen inom ett naturvetenskapligt område eller teknik.

Sökandes förmåga att samverka med det omgivande samhället samt att informera om forskning och utvecklingsarbete är också av betydelse. Likaså är den sökandes förmåga att utveckla och leda verksamhet och personal av betydelse, däri ingår att ha kunskap om mångfalds- och likabehandlingsfrågor med särskild fokus på jämställdhet.

Fackliga representanter

Du hittar kontaktuppgifter till fackliga representanter på KTH:s webbsida.

Så ansöker du
Du som sökande har huvudansvaret för att ansökan är komplett utifrån annonsen. Ansökan ska vara KTH tillhanda senast sista ansökningsdagen vid midnatt, CET/CEST (Central European Time/Central European Summer Time).

Du ansöker via KTH:s rekryteringssystem.

Övrig information
Vi undanber oss all kontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.

Varaktighet, arbetstid
100 %. Tillträde: Snarast tillsvidareanställning

Ersättning
Fast lön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2015-12-04
Ange följande referens när du ansöker: L-2015-0252
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Kontakt
Lena Gumaelius/ Viceskolchef 08-790 9765
Kia Gram/ HR-handläggare 08-790 7218

Företag
KTH, Skolan för teknikvetenskaplig kommunikation och lärande

Adress
KTH, Skolan för teknikvetenskaplig kommunikation och lärande
Osquars backe 25
10044 Stockholm

Kontorsadress
Osquars backe 25

Jobbnummer
2527537

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från KTH, Skolan för teknikvetenskaplig kommunikation och lärande

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos KTH, Skolan för teknikvetenskaplig kommunikation och lärande: