1:e handläggare Funktionshinderenheten

Region Gotland / Administratörsjobb / Gotland
2023-10-27
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den aktuella platsannonsen "1:e handläggare Funktionshinderenheten" (sökbar t.o.m. 2024-05-15) ⬅️


Visa alla administratörsjobb i Gotland, Västervik, Valdemarsvik, Oskarshamn, Borgholm eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Region Gotland i Gotland

I Region Gotland kan du utvecklas och växa, både som individ och tillsammans med andra. När du arbetar hos oss bidrar du till att Gotland blir en ännu bättre plats för människor i livets alla delar. Vi gör varandra bättre.

Funktionshinderenheten
Funktionshinderenheten är en av tre enheter på Myndighetsavdelningen inom Socialförvaltningen.

Myndighetsavdelningen arbetar med handläggning enligt socialtjänstlagen, lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade samt Lag om bostadsanpassningsbidrag. På Myndighetsavdelningen finns även team för avgiftshandläggning samt ett Boråd. Vi har ett viktigt uppdrag som gör skillnad för andra människor.

På Funktionshinderenheten arbetar handläggare enligt lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS) samt enligt socialtjänstlagen. LSS-handläggarna är indelade i två team: barn/ungdomsteamet samt vuxenteamet. På Funktionshinderenheten arbetar även handläggare för bostadsanpassningsbidrag och administrativ assistent utifrån lagen om bostadsanpassningsbidrag. 1:e handläggare stöttar handläggare i det dagliga arbetet med ärenden.

På vår arbetsplats ser vi mångfald som berikande. Vi erbjuder en trevlig arbetsplats med närhet till hjälpsamma kollegor. Möjligheter att påverka och hög delaktighet i verksamhetens utveckling. Vi erbjuder också individuellt anpassat introduktionsprogram samt ett nära samarbete med 1:e handläggare och enhetschef.

Vi ser fram emot din ansökan!

Publiceringsdatum
2023-10-27

Arbetsuppgifter
Som en av två 1:e handläggare på funktionshinderenheten ansvarar du för att leda det dagliga arbetet utifrån handläggningsprocessen, vara ett stöd och en samordnande funktion för handläggarna i det operativa handläggningsarbetet både vad gäller bedömningar, metod och verksamhetssystem. Med målet att uppnå en hög grad av rättssäkerhet och likabedömningar i samtliga handläggarteam. Ansvar för att stötta, handleda och fördela ärenden i arbetsgruppen I uppdraget kan det ingå att till viss del att handlägga ärenden enligt gällande lagstiftning (LSS samt SoL).

I rollen ingår även ett ansvar för:
• Att upprätta och implementera rutiner och riktlinjer.
• Att samordna introduktionen för nya handläggare på Funktionshinderenheten.
• Att bevaka och informera om aktuellt rättsläge gällande LSS..
• Att hålla samman implementeringsarbetet av IBIC (Individens behov i centrum).
• Att arbeta nära och på uppdrag av enhetschef. Att driva utveckling och förändringsarbete på uppdrag av enhetschef.
• Att företräda Myndighetsavdelningen i olika sammanhang.
• Att utveckla ett nära samarbete med 1:e handläggare på Handläggarenheten och Mottagningsenheten och kunna komplettera varandra.
• Att arbeta med utveckling av arbetsprocesser.

Det är viktigt att du arbetar utifrån Region Gotlands värdegrund: förtroende, omtanke och delaktighet. Likaså arbetar du för en god arbetsmiljö tillsammans med dina kollegor.

Vem är du?
Du har socionomexamen alternativt har du annan likvärdig högskoleutbildning. B-körkort krävs för tjänsten.

Du har erfarenhet av socialt arbete och främst inom funktionshinderområdet samt gedigen erfarenhet av handläggning inom relevant lagstiftning. Du har goda kunskaper om IBIC och erfarenhet av att arbeta i Treserva och i resursfördelningssystemet Kuben. Det är meriterande om du har erfarenhet av ledarskap eller utbildning/ erfarenhet av projektledning.

Som person behöver du vara resultatorienterad, strukturerad och lösningsfokuserad. Du har lätt för samarbete och kommunikation och är en relationsbyggare. Du har en personlig mognad, är prestigelös och har god självinsikt.

Urval och intervjuer sker löpande under rekryteringsprocessens gång.

Om socialförvaltningen

Som en del av Region Gotland arbetar vi på socialförvaltningen med sociala insatser som rådgivning, stöd och behandling. Våra verksamhetsområden är socialtjänst, hemsjukvård, äldreomsorg och omsorg om personer med funktionsnedsättning på hela Gotland. Dygnet runt möter vi människor i alla åldrar och med olika behov; barn, familjer, vuxna och äldre. Tillsammans möjliggör vi goda förutsättningar till vård, stöd och service genom hela livet.

Om Region Gotland

Region Gotland är inte bara Gotlands största arbetsgivare, vi är också den enda regionen i Sverige som har kommunala-, hälso- och sjukvårdsuppgifter och regionalt utvecklingsansvar i en och samma organisation. Det tillsammans med vårt ö-läge skapar förutsättningar för gott samarbete över våra verksamhetsområden.

Vi är över 6700 medarbetare. Tillsammans arbetar för ett hållbart, inkluderande och välmående samhälle för alla som besöker, bor och verkar på Gotland. Vi är drivande i att skapa en trygg och hållbar utveckling över hela ön.

Gotland är en fantastisk plats att leva på, med ett rikt kulturliv, orörd natur och en kreativ entreprenörsanda. Vi är över 61 000 personer som har valt att bo här året om, och vi vill gärna bli fler! Vill du ha information om Gotland som plats att bo och leva på, läs mer på https://gotland.com/leva-bo/flytta-hit/

Genom instagramkontot @viaarregiongotland visar vi bredden av våra yrken och vilken betydelse vårt arbete har för samhället. Varje vecka visar en ny medarbetare upp sin arbetsvardag.

Övrig information
Region Gotland arbetar enligt kompetensbaserad rekryteringsmetod som syftar till att se varje persons kompetens och därmed motverka diskriminering. Vi strävar efter en jämn könsfördelning och ser mångfald som en styrka och välkomnar sökande med olika bakgrund och kön.

Tjänsten ledigförklaras under förutsättning att den ej behöver komma i anspråk för medarbetare med företrädesrätt samt att tjänsten fortsatt är vakant.

I takt med att omvärlden förändras arbetar Region Gotland i större utsträckning med kvalitet och säkerhet i rekryteringsprocessen. Det innebär att du som kandidat kan komma att omfattas av vissa kontroller inför anställning. Vilka kontroller som tjänsten du söker kan omfattas av får du information om inför eller under intervjun.

Inför samtliga anställningar behöver du som kandidat visa upp ID-handling och personbevis.

Vi undanber oss erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp.

Ersättning
Månadslön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2023-11-19
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "2023/1100".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Region Gotland (org.nr 212000-0803)

Körkort
För detta jobb krävs körkort.

Arbetsplats
Funktionshinderenheten

Kontakt
Rosanna Stenström, enhetschef
0498-263425

Jobbnummer
8220190

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Region Gotland

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Region Gotland: