Yrkeslärare/Instruktör 100 % till Industriprogrammet

Avesta kommun, Karlfeldtgymnasiet / Gymnasielärarjobb (yrkesämnen) / Avesta
2022-05-12
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "Yrkeslärare/Instruktör 100 % till Industriprogrammet" (publicerad 2022-06-03) ⬅️


Visa alla gymnasielärarjobb (yrkesämnen) i Avesta, Norberg, Hedemora, Fagersta, Säter eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Avesta kommun, Karlfeldtgymnasiet i Avesta

Det är något speciellt med Avesta!
Här finns inte bara dalahästar och brusande forsar. Här finns också vilja och mod, handlingskraft och framtidstro. Vi vill växa och utvecklas för att få ett ännu kraftfullare näringsliv som grund för en ännu bättre välfärd. Vi tror att det är möjligt för att vi vågar tänka nytt och annorlunda. Tillsammans bygger vi Avestas framtid - vill du vara med?




Publiceringsdatum
2022-05-12

Arbetsuppgifter
VERKSAMHETENS MÅL:
Karlfeldtgymnasiets vision: att se, möta samt hjälpa våra elever att nå sina framtidsmål. Karlfeldtgymnasiet erbjuder tolv nationella program, åtta yrkesprogram och fyra högskoleförberedande program. Karlfeldtgymnasiet har ett nära samarbete med näringslivet både lokalt och nationellt, vilket öppnar upp möjligheter att utbilda våra elever efter arbetsmarknadens behov.

ANSVAR OCH FÖRUTSÄTTNINGAR:
Ansvarar för att organisera, strukturera och driva undervisningen inom industriprogrammet utifrån styrdokument och pedagogiska verktyg, med stöd från andra kollegor. Ingår i ett arbetslag om sex där det kommer finnas ett gemensamt ansvar för de uppgifter som ingår i arbetslagets ansvarsområde.

ARBETSUPPGIFTER
Vi söker i första hand dig som är legitimerad yrkeslärare och i andra hand dig som kan vara instruktör inom industriteknisk utbildning och som har pedagogisk skicklighet och kunskap i ämnet. Du kommer att undervisa i karaktärsämnen på gymnasienivå. Undervisning av skärande bearbetning är en stor del av arbetsuppgifterna. Det ingår även andra förekommande arbetsuppgifter på industriprogrammet därför är det meriterande om du har kunskap inom plåt och svets samt underhåll.
På Karlfeldtgymnasiet arbetar lärare i arbetslag och det ingår i anställningen att vara en del av och ta ansvar för de uppgifter som ingår i arbetslagets ansvarsområde. Du ska också aktivt bidra till skolans och ämnets utveckling genom att hålla dig ajour med vad som sker inom ditt ämnesområde.

MÖJLIGHETER: Hos oss har du möjlighet att studera till yrkeslärare under tiden du arbetar här.


Kvalifikationer
Kunskap - Språklig, svenska - Krav
Ha ett nyanserat språk, ett ordförråd som gör att man kan kommunicera väl både skriftligt och muntligt

Övrigt - Krav
Vi vill att du som lärare är intresserad av att föra en god dialog med eleverna och som ser elevernas ställda mål som en positiv utmaning

Kunskap - Didaktisk kompetens - Krav
Förmåga att kunna lära ut och vara kunnig inom ämnena. Är kommunikativ och lätt att följa och förstå.

Utbildning: Lärarutbildning och legitimation - Meriterande
Lärarlegitimation och en lärarexamen med behörighet att undervisa i karaktärsämnen som tjänsten berör på gymnasienivå, alternativt relevant arbetslivserfarenhet inom yrket som arbetsgivaren anser motsvarande

Lärarlegitimation slutförd och godkänd lärarutbildning = krav för tillsvidareanställning
För visstidsanställning prioritering enligt följande:
1) Högskoleutbildning inom området/områdena man ska undervisa i
2) Pedagogisk högskoleutbildning
3) Relevant arbetslivserfarenhet inom yrket som arbetsgivaren anser motsvarande samt erfarenhet av pedagogiska situationer, kanske som arbete som pedagog alternativ idrottsledare eller liknande

Kunskap - Ledarskapskompetens - Meriterande
Om läraren inte har ledarskapskompetens fullt ut ska den bedömas ha potential att utveckla det.
Med ledarskapskompetens menar vi att läraren kan:
• motivera och skapa engagemang
• skapa ordning, reda och tydlighet i kombination med att vara lyhörd och visa omtanke.
• agera som en vuxen förebild och har ett gott omdöme.
• reflektera över sitt eget ledarskap och se sina styrkor och utvecklingsområden.
• ta ansvar för att anpassa ledarskapet utifrån olika elevers behov.
• Kan hantera olika grupprocesser, grupputveckling och konflikthantering.

Kunskap - Läroplanen - Meriterande
För visstidsanställning ej krav utan meriterande.

Utbildning/Erfarenhet - Meriterande
legitimerad yrkeslärare med behörighet att undervisa i karaktärsämnen inom industriteknik på gymnasienivå, alternativt arbetslivserfarenhet inom relevant yrkesområde med pedagogisk utbildning, skicklighet och kunskap i ämnet

Erfarenhet - Önskvärt
dokumenterad erfarenhet av att undervisa, bedöma och sätta betyg inom de aktuella ämnesområden som tjänsten berör.

1.01 Personlig mognad - Krav
Är trygg, stabil och har självinsikt. Ser relationer i sitt rätta perspektiv,
skiljer på det personliga och det professionella. Förhåller sig på ett sätt som är anpassat till situationen.

Utvärderas bäst genom vad kandidaten förmedlar i intervjusituationen och genom att intervjuaren tar ställning till kandidatens känslomässiga stabilitet, kandidatens förmåga att se sin roll i olika situationer och kandidatens förmåga att förhålla sig till och reflektera över saker på ett adekvat sätt.

4.1 Strukturerad - Krav
Planerar, organiserar och prioriterar arbetet på ett effektivt sätt. Sätter upp och håller tidsramar.

2.2 Relationsskapande - Krav
Är utåtriktad och socialt aktiv i yrkesmässiga sammanhang. Skapar kontakter och underhåller relationer.

3.4 Omdöme - Krav
Gör korrekta avvägningar och prioriteringar. Väger samman komplex information och olika typer av hänsynstaganden och visar omdöme vid uttalanden, agerande och beslut.

3.1 Ledarskap - Krav
Leder, motiverar och förser andra med befogenheter som krävs för att effektivt nå gemensamma mål. Samordnar grupper och blir en referenspunkt för andra. Skapar engagemang och delaktighet.

1.08 Mål- och resultatorienterad - Meriterande
Arbetar mot mål och fokuserar på resultat. Styrs av mål- och resultattänkande i prioriteringar, planering och agerande. Förändrar sin inriktning när målen ändrar sig.

2.1 Samarbetsförmåga - Meriterande
Arbetar bra med andra människor. Relaterar sig till dem på ett lyhört och smidigt sätt. Lyssnar, kommunicerar och löser konflikter på ett konstruktivt sätt.

2.5 Pedagogisk insikt - Meriterande
Har god förståelse för hur människan tar till sig kunskap och människors olika förutsättningar. Anpassar sättet att förmedla sitt budskap till mottagaren.



ÖVRIGT
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Avesta kommun samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat.

Varmt välkommen med din ansökan!

Inför rekryteringsarbetet har Avesta kommun tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Varaktighet, arbetstid
Heltid. Tillsvidareanställning, tillträde: 2022-08-10 .

Ersättning
Enligt avtal.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2022-05-31
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Avesta kommun, Karlfeldtgymnasiet

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "C87899/2022".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Avesta kommun (org.nr 212000-2262)

Arbetsplats
Avesta kommun, Karlfeldtgymnasiet

Kontakt
Biträdande rektor
Mattias Öberg
mattias.oberg@avesta.se
0226-645354

Jobbnummer
6639029

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Avesta kommun, Karlfeldtgymnasiet

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Avesta kommun, Karlfeldtgymnasiet: