Webbstrateg
Vaxholms kommun / Webbmasterjobb / Vaxholm
2025-04-11
Visa alla webbmasterjobb i Vaxholm,
Värmdö,
Lidingö,
Stockholm,
Danderyd eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Vaxholms kommun i Vaxholm I Vaxholms stad, en liten kommun med hög ambitionsnivå, ges stort eget ansvar och möjligheter att påverka. Här arbetar du i verksamheter med goda resultat, i en vacker och trygg miljö. I undersökningar rankar medarbetare oss som en av Sveriges bästa kommuner att arbeta i.
Vår värdegrund, Samspel, Engagemang och Respekt, skapar gemenskap och hjälper oss med vårt samhällsviktiga uppdrag.
Publiceringsdatum2025-04-11BeskrivningÄr du vår nya webbstrateg?
Vår uppskattade webbstrateg flyttar till en annan del av landet och vi söker därför en ny medarbetare till en roll som webbstrateg på 100 %.
Du blir en del av Vaxholms stads kommunikationsenhet; ett engagerat gäng som jobbar i ett högt tempo, nära varandra men med egna ansvarsområden. Som medarbetare på enheten blir du en viktig spelare i vårt gemensamma arbete med att bygga Vaxholms stads varumärke genom att utveckla och upprätthålla våra interna och externa kommunikationsplattformat professionella, tillgängliga och korrekt uppdaterade.
Vaxholms stads kommunikationsenheten består av kommunikationschef, två kommunikatörer och en webbstrateg. Som medarbetare på enheten behöver du kunna jobba både långsiktigt, strategiskt och extremt operativt. Kommunikationsenheten ingår i Vaxholms stads kommunledningskontor. Ditt arbete utgår från kontoret i kommunhuset som ligger alldeles intill Eriksö friluftsområde med motionsspår, skog och sandstrand.
Dina arbetsuppgifterAnsvar i din roll som webbstrateg
- Du ansvarar för utveckling, uppdatering och dagligt underhåll av Vaxholms stads kommungemensamma intranät och externa webb.
- Du kommer från dag ett att leda ett större prioriterat utvecklingsprojekt som innebär att utveckla vårt befintliga intranät. Här svarar du själv för genomförandet och alla kontaktar inom organisationen i uppbyggandet. Projektet har mycket nära kopplingar till och behöver gå hand i hand med Vaxholms stads pågående införande av M365 och Sharepoint. Här behöver du ha ett nära samarbete med kommunens IT-enhet för att säkerställa en tydlig kanalstrategi.
- Du säkerställer att våra webblösningar följer lagkrav och tillgänglighetsstandarder.
- Till din hjälp i arbetet med det externa webbinnehållet finns idag ett nätverk av lokala webbredaktörer som ansvarar för olika delar. Ditt ansvar blir att driva, utbilda och stötta redaktörsnätverket så att de har de kunskaper som krävs för att kunna fungera som verksamheternas lokala redaktörer.
- Du ansvarar för bild- och textinnehåll till 4 - 5 digitala informationsskärmar på olika platser i Vaxholm.
- Du ansvarar för tillgänglighetsfrågor i våra digitala kommunikationskanaler. Du utbildar och stöttar medarbetare, skapar och följer upp handlingsplaner för digitalt tillgänglighetsarbete.
- Du genomföra offentliga upphandlingar inom berörda verktyg för webb, intranät och övriga digitala kanaler som kommunikationsenheten ansvarar för. Detta sker i nära samverkan med kommunens upphandlingsenhet.
- Du medverkar i övriga förekommande arbetsuppgifter på kommunikationsenheten.
KvalifikationerFör att vara aktuell för rollen vill vi att du:
- har en relevant akademisk examen inom information eller kommunikation eller motsvarande kunskaper förvärvade på annat sätt
- har relevant erfarenhet inhämtad under åtminstone den senaste femårsperioden, då du under minst 2 år ska har arbetat operativt med digitala kanaler. Din erfarenhet kan till exempel komma från roller som webbstrateg, webbprojektledare, webbredaktör, intranätredaktör eller liknande
- är en dokumenterat bra skribent och språkbehandlare. Du uttrycker dig mycket bra i både tal och skrift
- har mycket god samarbets- och kommunikationsförmåga, du kan arbeta mycket självständigt och fylla en roll i en grupp där du behöver vara beredd på att planera om utifrån akuta uppdrag.
Vi ser det som önskvärt och meriterande om du:
- har erfarenhet av att jobba med uppbyggnad av intranät,
- har erfarenhet av att under de senaste åren jobba i Sharepoint,
- har kunskaper i att jobba med att förbättra sökträffar på organisationens externa webb och intranät,
- är van att analysera, dra slutsatser och presentera förslag på förbättringar utifrån webbstatistik,
- har tidigare erfarenhet av att arbeta inom offentlig verksamhet eller kommunal organisation,
- är bra på bildhantering och van att fotografera och arbeta i Photoshop eller liknande bildbehandlingsprogram.
Vi utgår från att du är nyfiken på vad som händer i kommunens verksamheter och intresserad av att bidra till att kommunen kommunicerar med både invånare och medarbetare transparent, tillgängligt tydligt och korrekt.
Arbetet på kommunikationsenheten ställer höga krav på snabba, proffsiga leveranser, där det är ett krav att allt vi producerar är faktagranskat, korrekt och håller en hög nivå. Hos oss är ingen dag den andra lik och det krävs av dig att du har förmåga att bygga förtroende, prioritera och att du gillar att jobba i hög takt.
Du arbetar mycket självständigt men har stor förståelse för ditt uppdrag som innebär att arbeta i en politiskt styrd organisation.
Du behöver inte vara proffs på fotografering, men du ska precis som alla inom kommunikationsenheten kunna ta fina bilder för både tryck och digitala kanaler.
Du är nyfiken på omvärlden och har en utpräglad känsla för att i din yrkesroll möta människor på rätt sätt, oavsett vem det är och oberoende av om arenan är digital eller fikarummet. Inom enheten, gentemot medarbetare och kommuninvånare är det för dig en självklarhet att förhålla dig till våra värdeord; SAMSPEL, ENGAGEMANG OCH RESPEKT.
AnställningsvillkorDå arbetet tillåter erbjuds du möjlighet att distansarbeta upp till två dagar per vecka.
Tjänsten är en tillsvidareanställning som inleds med en provanställning på sex månader.
Tillträde så snart som möjligt.
Frågor
Frågor besvaras av Elisabeth Larsen Brolin, kommunikationschef:
elisabeth.larsen.brolin@vaxholm.se, tel: 08 - 541 709 16
Övrig informationVi tar endast emot ansökningar via länk i annons.
Vaxholms stad arbetar med kompetensbaserad rekrytering som syftar till att se till varje persons kompetens och därmed motverka diskriminering. Vi strävar efter en jämn könsfördelning. Eftersom vi idag är en enhet med enbart kvinnor ser vi positivt på manliga sökande.
Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.
Ersättning Månadslön
Så ansöker du Sista dag att ansöka är 2025-04-27
Klicka på denna länk för att göra din ansökan Arbetsgivarens referens Arbetsgivarens referens för detta jobb är "2025/22".
Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Vaxholms kommun (org.nr 212000-2908)
Arbetsplats Kommunledningskontoret, Kommunikationsenheten
Kontakt Elisabeth Larsen Brolin
0854170916 Jobbnummer 9281482