Webbstrateg - Pensionsmyndigheten

Pensionsmyndigheten / Grafiska jobb / Stockholm
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla grafiska jobb i Stockholm, Solna, Lidingö, Sundbyberg, Danderyd eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Pensionsmyndigheten i Stockholm, Botkyrka, Gävle, Gotland, Söderhamn eller i hela Sverige

Pensionsmyndigheten ansvarar för den allmänna pensionen och informerar om hela pensionen. Varje år betalar vi ut drygt 300 miljarder kronor till 2,1 miljoner pensionärer, genomför drygt 800 000 fondbyten och skickar ut 7,2 miljoner orange kuvert. Vi är omkring 1 100 medarbetare på 8 orter.

Vi gör pensioner enklare - för att alla ska kunna leva i nuet.

Kommunikationsavdelningen ansvarar bland annat för den externa webben, för myndighetens kampanjer och för orange kuvertet samt för myndighetens strategier kommunikation och kund och kanal samt för arbetet med internkommunikation och intranätet. Avdelningen består av två enheter och du rapporterar direkt till en av cheferna på enheten som driver verksamheten med digital kundupplevelse.

Pensionsmyndigheten är inne i ett intensivt skede för att förnya och modernisera vår digitala närvaro. Under 2016 lanserade vi en ny responsiv webb baserat på modern teknik och med ett kundnära och agilt arbetssätt. Under 2017 och kommande år fortsätter arbetet med att utveckla nya kundanpassade e-tjänster.

Vi erbjuder
• Spännande uppdrag hos en viktig samhällsaktör.
• Utvecklande arbete på modern myndighet med höga framtidsambitioner.
• Utvecklingsarbete med agila arbetssätt.
• Som statligt anställd har du goda anställningsvillkor och många förmåner, dessutom värdesätter vi god balans mellan jobb och fritid.

Vi sitter i ljusa och nyrenoverade lokaler centralt placerade i Hornstull på Södermalm i Stockholm.

Huvudansvaret är att ta ansvar för, utveckla och säkra den digitala kundupplevelsen utifrån kundens helhetsperspektiv, aktuella kundinsikter och våra strategier.

Rollen som webbstrateg för myndighetens externa webb innebär arbete båda på taktisk och strategisk nivå. I rollen ingår att:
• Utveckla och säkra den digitala kundupplevelsen utifrån kundens helhetsperspektiv, aktuella kundinsikter och våra strategier
• Ansvara för att utvärdera webb och appar för att säkerställa att de möter digitala strategier och mål
• Säkerställa att Pensionsmyndighetens webbutvecklingsarbete har såväl kundupplevelse som verksamhetsnytta i fokus
• Vägleda webbteam i den strategiska inriktningen för webben. Det kan innebära att prioritera och planera webbaktiviteter utifrån gällande riktlinjer och beslutade projekt
• Omvärldsanalys
• Identifiera nya krav eller erbjudanden som ger kundnytta
• Ta fram strategier och riktlinjer

Pensionsmyndigheten arbetar i agil utveckling och förvaltning och du kommer att vara en del i det förändringsarbete som pågår för att vi ska arbeta agilt med att leverera kundnytta. Du arbetar nära team som genom agila arbetsmetoder utvecklar digitala tjänster så att de möter kundernas behov av tjänster och information.

För att lyckas i rollen behöver du ha tidigare erfarenhet av att arbeta som en nyckelaktör för webben. Du identifierar behov och tar fram strategier som möter dem. Du vet hur man omvandlar en webbstrategi eller digital strategi till realiserade lösningar och har förståelse för de tekniska konsekvenserna. Du är lyhörd för nya trender och framtida tekniska lösningar.


Publiceringsdatum
2017-07-17

Erfarenhet och utbildning
Du har en eftergymnasial utbildning inom kommunikation- och media med inriktning på digitala kanaler, digital marknadsföring eller människa-datorinteraktion eller motsvarande.

För rollen krävs kunskap och erfarenhet av:
• framtagande av strategier inom digital kommunikation (minst tre år),
• att ge inriktning i arbetet för webbutveckling och löpande förbättringar för agila team,
• framtagande av riktlinjer för sök och statistik,
• analys av digitala kanaler (Adobe Analytics eller andra liknande statistikverktyg),
• konverteringsoptimering och löpande undersökningar (NKI),
• utvecklingsarbete i samverkan och e-förvaltningsfrågor,
• människa-datorinteraktion,
• utveckling i ett kundreseperspektiv av e-tjänster såväl som redaktionell webb,
• projektmetodik Pejl eller motsvarande, samt förvaltningsmodell PM3 eller motsvarande,
• att följa kommunikationsstrategi med prioriterade målgrupper och budskap.

Det är meriterande om du har god kunskap inom sociala medier. Mycket goda kunskaper i svenska i såväl tal som skrift. Det är meriterande med goda kunskaper i engelska.

Dina egenskaper
Analytisk, tar personligt ansvar, kreativ, trivs att arbeta med många kontaktytor, van att ha en hög grad av självständighet i arbetet och vilja att dela med sig av sin kunskap. Webbstrategen ska ha en naturlig ledarprofil som genom kompetens och god pedagogisk förmåga och kunna vinna förtroende i samarbetet med andra. Rollen kräver god kommunikationsförmåga, lyhördhet och förmåga att entusiasmera.

Övrig information
För mer information om tjänsten kontakta Sofia Wagner, enhetschef, 010 454 23 74

Fackliga representanter:
Maria Johansson , SACO, 010-454 36 43
Helena Blomkvist, ST, 010-454 28 53.

För mer information:
Du ansöker på www.pensionsmyndigheten.se/ledigatjanster

Ansök senast 6 augusti 2017.

Ange diarienummer PSL 2017-79 i din ansökan.

Varaktighet, arbetstid
Heltid 100% Tillsvidare -

Ersättning
Fast lön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2017-08-06
Ange följande referens när du ansöker: dnr: PSL 2017-79
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Pensionsmyndigheten

Adress
Pensionsmyndigheten
Box 38190
10064 Stockholm

Kontorsadress
Hornsgatan 168

Jobbnummer
3606390

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Pensionsmyndigheten

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Pensionsmyndigheten: