Webbkoordinator, vikariat deltid
Lunds Universitet / Webbmasterjobb / Lund
2025-12-02
Visa alla webbmasterjobb i Lund,
Lomma,
Staffanstorp,
Burlöv,
Kävlinge eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Lunds Universitet i Lund,
Malmö,
Höör,
Klippan,
Helsingborg eller i
hela Sverige Lunds universitet grundades 1666 och rankas återkommande som ett av världens främsta lärosäten. Här finns omkring 47 000 studenter och mer än 8 800 medarbetare i Lund, Helsingborg och Malmö. Vi förenas i vår strävan att förstå, förklara och förbättra vår värld och människors villkor.
Lunds universitet välkomnar sökande med olika bakgrund och erfarenheter. Jämställdhet, lika villkor och mångfald är grundläggande principer för alla delar av vår verksamhet.
Sektionen Kommunikation, en av Universitetsförvaltningens tio sektioner, arbetar för att öka universitetets synlighet, attraktivitet och kommunikativa förmåga.
Sektionen fick en ny organisation den 1 april i år och består av avdelningarna Forsknings- och externkommunikation, Internkommunikation och ledningsstöd, Studentkommunikation och marknadsföring samt Webb och varumärke. Sektionen har cirka 60 medarbetare.
För att möta en föränderlig omvärld behöver Lunds universitet agera snabbare och hitta nya arbetssätt. Därför behövs en snabbfotad och professionell kommunikationsfunktion som stöttar universitetets kärnverksamhet: utbildning, forskning och samverkan. De senaste åren har dessutom präglats av stark utveckling och expansion inom digitala tjänster och kommunikation. Avdelningen Webb och varumärke har därmed fått ett antal nya uppdrag med särskild hänsyn till användarupplevelser och profilering.
Vi erbjuder
Lunds universitet är en statlig myndighet vilket innebär att du får särskilda förmåner, generös semester och en förmånlig tjänstepension. Vi har även ett flextidsavtal som skapar goda förutsättningar för balans mellan arbete och fritid.
Läs mer på universitetets webbplats om att vara anställd hos oss
https://www.lu.se/om-universitetet/jobba-hos-ossArbetsuppgifter och ansvarsområden
Vi söker en vikarie på halvtid för att jobba med användarstöd och support under sex månader. Du kommer ge löpande användarsupport till publicister och administratörer i vårt webbpubliceringsverktyg Drupal samt informationhanteringssystemet PIM/Akaneo. I rollen ingår att förvalta, uppdatera och hjälpa till att utveckla de befintliga Drupalutbildningarna. Det är viktigt att du har stor inlevelse i olika behov och förutsättningar och drivs av en vilja att skapa de bästa förutsättningarna för att bygga användbara webbplatser.
I din roll ansvarar du för att utveckla processer för användarstöd kopplat till DRUPAL och PIM och webbvisningar i Drupal. Du säkerställer att arbetssätt och rutiner inom användarstödet är enhetliga, i nära samarbete med webbspecialisten. En viktig del av dina arbetsuppgifter är att identifiera förbättringsbehov, till exempel gällande guider, manualer, utbildningar, ärendeflöden och utvecklingsärenden, baserat på ärendestatistik och användarnas feedback. Du genomför sedan de förbättringar som krävs för att höja kvaliteten på användarstödet.
Du kvalitetssäkrar verktygsstöd och guider för publicering i DRUPAL och PIM, samt ser till att relevant utbildningsmaterial finns tillgängligt och kontinuerligt vidareutvecklas för systemets användare.
I supportrollen agerar du som första linjens, och ibland även andra linjens, support för frågor från verksamheten. Du stöttar systemförvaltare och webbspecialister i användarfrågor som rör Drupal och PIM-systemet och andra relaterade system. Vid behov ser du till att ärenden eskaleras till rätt funktion.
Du identifierar behov av hjälptexter och anpassade manualer i tillsammans med webbspecialisten. Dessutom håller du webbstugor och tar fram utbildningar för ny funktionalitet. Du producerar också visuellt material och kommunikationspaket för att underlätta användarstödet.
Publiceringsdatum2025-12-02KvalifikationerFör att lyckas i den här rollen behöver du vara en skicklig kommunikatör. Du drivs av en vilja att skapa de bästa förutsättningarna för att bygga användbara webbplatser. Du behöver ha erfarenhet av att ha arbetat med webbpubliceringsverktyg och det är en fördel om du har arbetat med Drupal. Det är en stor fördel om du kan skriva lättbegripliga texter kring hur man använder tekniska system.
Du behöver också vara lyhörd, ha en god förmåga att se till både helhet och detaljer samt tycka om att hjälpa människor.
Krav för anställningen är:
Du har:
- högskoleutbildning inom kommunikation eller erfarenhet som vi bedömer som likvärdig
- erfarenhet av att agera som support för användarfrågor inom relevanta system
- erfarenhet av arbete på universitet, högskola eller annan statlig myndighet
- mycket god förmåga att uttrycka sig i tal och skrift, både på svenska och engelska
- aktuella kunskaper i att kommunicera på webben samt vana av att arbeta i webbpubliceringssystem, särskilt Drupal
- dokumenterad kunskap om webbtillgänglighet
Meriterande för anställningen är:
Det är meriterande om du har erfarenhet av följande:
- Produktion av utbildningsmaterial och kommunikationspaket för digitala system
- Jobbat med framtagning av hjälptexter och anpassade manualer för komplexa system
- Genomförande av utbildningar och workshops för ny funktionalitet i digitala system
- Erfarenhet av att samordna och delta i möten för att sortera, prioritera och lösa inkomna ärenden
Övrigt
Anställningen är ett vikariat under sex månader på 50 procent med startdatum den 1 januari 2026 eller enligt överenskommelse, dock längst till och med 2026-06-30.
Så här ansöker du
Anställningen söks via universitetets rekryteringssystem. Ansökan ska innehålla personligt brev med motivering till varför du är intresserad av anställningen och på vilket sätt anställningen matchar dina meriter. Ansökan skar även innehålla CV, examensbevis eller motsvarande samt övrigt som du önskar åberopa (kopior av betyg, uppgifter till referenser, rekommendationsbrev etc.)
Universitetet tillämpar individuell lönesättning. Ange gärna löneanspråk i din ansökan.
Sektionen Kommunikation, en av Universitetsförvaltningens tio sektioner, arbetar för att öka universitetets synlighet, attraktivitet och kommunikativa förmåga. Sektionen består av avdelningarna Forsknings- och externkommunikation, Internkommunikation och ledningsstöd, Studentkommunikation och marknadsföring samt Varumärke och digitala plattformar. Sektionen har cirka 60 medarbetare.
Vi undanber oss alla kontakter från annonsförsäljare, rekryterings- och bemanningsföretag på grund av statliga upphandlingsregler.
Ersättning Månadslön
Så ansöker du Sista dag att ansöka är 2025-12-16
Klicka på denna länk för att göra din ansökan Arbetsgivarens referens Arbetsgivarens referens för detta jobb är "PA2025/3490".
Omfattning Detta är ett deltidsjobb.
Arbetsgivare Lunds Universitet (org.nr 202100-3211)
Arbetsplats Lunds universitet
Kontakt Jill Jönsson, avdelningschef
jill.jonsson@kommunikation.lu.se 046-2220000 Jobbnummer 9625912