Webbansansvarig kommunikatör

Österåkers Kommun / Administratörsjobb / Österåker
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla administratörsjobb i Österåker, Sigtuna, Upplands Väsby, Vallentuna, Täby eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Österåkers Kommun i Österåker, Täby, Stockholm, Nynäshamn eller i hela Sverige

I Österåkers kommun arbetar vi för att ge invånarna den bästa kvalitén på den service och de tjänster vi tillhandahåller. Hos oss är du med och gör skillnad, både för enskilda människor och för kommunen i stort. Du som arbetar hos oss kan vara säker på att få engagera dig i meningsfulla arbetsuppgifter. Vill du vara med på vår resa? Då är du varmt välkommen till Österåker.

Arbetsplatsbeskrivning

Kommunikationsenheten ansvarar för kommunens interna och externa kommunikation. På enheten arbetar för närvarande fyra kommunikatörer, en assistent och en chef. Till enheten hör också en samordnare av kommunen om finskt förvaltningsområde. Under våren utökas enheten med ytterligare en kommunikatör.

Publiceringsdatum
2019-03-13

Dina arbetsuppgifter
Är du en senior kommunikatör med erfarenhet av både strategiskt och operativt webbansvar? Varmt välkommen till Österåkers kommuns kommunikationsenhet! Vi är glada, nyfikna, engagerade och ambitiösa. Vi strävar efter att hela tiden bli lite bättre, vill lära oss mer och vågar prova nytt. Allt för att våra kommuninvånare ska få den bästa servicen och bemötandet.

I din roll ansvarar du för utveckling, förvaltning och administration av kommunens externa webbplats, subwebbplatser och intranät. Det innebär att du utvecklar och följer upp mål för webbplatserna utifrån organisationens vision och övergripande mål, samt målgruppernas behov. Du arbetar med kontinuerlig utveckling av design, funktionalitet, användbarhet, struktur och innehåll. Du projektleder utvecklingsinsatser och genomför dem själv eller tillsammans med medarbetare i kommunen och/eller kommunens leverantörer. Du tar fram planer, riktlinjer och manualer, samt administrerar, utbildar och stödjer våra webbredaktörer i organisationen.

Till viss del kommer du också att arbeta med att själv strukturera, skriva, redigera och publicera texter och bilder, samt producera enklare filmer. Du kommer att arbeta tillsammans med enhetens kommunikatörer, våra webbredaktörer, vår tekniska systemförvaltare på it-enheten, samt externa leverantörer. I arbetet ingår också ansvar för relaterade systemintegrationer och verktyg, såsom statistik- och kvalitetsverktyg och jämförelsetjänst. Du omvärldsbevakar kontinuerligt och representerar kommunen i olika webbnätverk. Du gör också enkäter och analyserar besöks- och sökordsstatistik, och tar fram förslag till utveckling utifrån dessa.

Det kan också bli aktuellt att vid behov arbeta strategiskt och operativt med andra kommunikationsuppdrag. Det kan handla om att agera som strategiskt och kommunikativt bollplank, utveckla budskap och innehåll till våra olika kanaler, medverka vid events eller delta i produktioner och projekt.

I tjänsten ingår att vara kommunikatör i beredskap enligt tjänstgöringslista.

Kommunikationsenheten är en mindre grupp där vi tar oss tid och hjälper varandra när det behövs. Det vill vi också att du ska göra.

Kvalifikationer
Du är en senior kommunikatör med gedigen erfarenhet av att arbeta både strategiskt och operativt med utveckling och förvaltning av webbplatser.

Du har högskoleutbildning inom medie- och kommunikationsvetenskap eller motsvarande och har tidigare arbetat som webbansvarig för en eller flera externa webbplatser och/eller intranät. Du har också utbildning och/eller erfarenhet av projektledning av webbprojekt. Kunskap om kundresor är en merit.

Vi använder verktyget Sitevision vilket innebär att enklare webbutveckling kan göras inhouse av dig. Du bör därför ha arbetat i detta verktyg eller i liknande webbpubliceringsverktyg förut. Du har ett tekniskt intresse och kan med lätthet lära dig att behärska systemets olika delar såsom mallar och moduler. Självklart har du även erfarenhet av andra verktyg inom kommunikation för exempelvis bildredigering, nyhetsbrev, statistik med mera.

Som person är du ansvarsfull och ödmjuk. Du är initiativrik och har förmåga att identifiera, analysera och prioritera framgångsfaktorer för ett effektivt kommunikationsarbete. Du är samhällsintresserad och har god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift för olika kanaler, inte minst digitala sådana. Du kommer att ha många kontakter både inom och utanför organisationen vilket ställer höga krav på samarbetsförmåga och skapande av goda relationer. Du är lyhörd och servicemedveten och ger ett gott bemötande. Vi fäster stor vikt vid personlig lämplighet.

Österåkers kommun är finskt förvaltningsområde varför kunskaper i finska är meriterande.

Anställningens omfattning

100 %

Anställningsform

Tillsvidareanställning

Tillträde
Enligt överenskommelse

Sista ansökningsdag

31 mars 2019

Österåker är en skärgårdskommun i stark tillväxt och utveckling, en av landets snabbast växande kommuner. På sommarhalvåret fördubblas befolkningen genom fritidsboende och turister. Nyföretagandet är starkt och arbetslösheten mycket låg. Centralorten Åkersberga utvecklas till en modern stad med vattenkontakt. Flera spännande bostadsområden byggs och permanentboende i skärgården lockar allt fler. Österåker samarbetar med andra kommuner för att möta den ökade tillväxten, genom en gemensam vision att skapa 50 000 nya arbetstillfällen.

Varaktighet, arbetstid
Heltid/ Ej specificerat

Ersättning
Individuell lönesättning

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2019-03-31
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Kontakt
Helena Cronberg, Kommunikationschef helena.cronberg@osteraker.se 08-540 810 83

Företag
Österåkers kommun

Adress
Österåkers kommun
Hackstavägen 22
18486 Åkersberga

Kontorsadress
Hackstavägen 22

Jobbnummer
4666129

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Österåkers Kommun

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Österåkers Kommun: