Vingåkers kommun söker enhetschef till personlig assistans
Vingåkers kommun, Vård och omsorg / Sjukvårdschefsjobb / Vingåker
2025-01-29
Visa alla sjukvårdschefsjobb i Vingåker,
Katrineholm,
Finspång,
Arboga,
Flen eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Vingåkers kommun, Vård och omsorg i Vingåker I Vingåkersbygden har vi nära till varandra, naturen och ett brett utbud av kultur- och fritidsaktiviteter året om. Här finns rika kulturmiljöer, goda kommunikationer från närliggande städer och landets största outlet för märkeskläder. Vingåkers kommun utvecklar bygden och den offentliga servicen för framtiden.
Vingåkers funktionshinderomsorg är organisatorisk placerad under socialförvaltningen. Här arbetar drivna och engagerade medarbetare med att skapa en meningsfull vardag för våra brukare. Funktionshinderomsorgen består av daglig verksamhet, gruppbostäder, socialpsykiatri, personlig assistans och barnverksamhet.
Hela ledningen för funktionshinderomsorgen, tillsammans med delar av verksamheten, är samlad i samma byggnad tillsammans med hela vår äldreomsorg. Vår samlade kompetens bidrar till hög service, kvalitativ vård och omsorg och närhet till både kollegor och chef. Området Vård och omsorg ansvarar för omsorgen av och insatser till ungefär 450 invånare i kommunen och har ungefär 350 engagerade medarbetare.
Publiceringsdatum2025-01-29ArbetsuppgifterVår nuvarande enhetschef för personlig assistans går vidare till nya utmaningar inom organisationen, och därför söker vi nu en ny chefskollega! Är du en trygg och tydlig ledare med passion för att utveckla funktionshinderomsorgen? Då kan detta vara din nästa spännande utmaning.
Om rollen
Som enhetschef för personlig assistans kommer du att ta ett helhetsansvar för verksamheten, vilket innebär att du leder, planerar, utvecklar och utvärderar arbetet inom ditt område. Du kommer att ha ansvar för verksamhetens resultat, ekonomi, personal och arbetsmiljö. Tillsammans med dina kollegor, två enhetschefer inom funktionshinderomsorgen, arbetar ni för att skapa en välfungerande och hållbar verksamhet som strävar mot uppsatta mål och en gemensam värdegrund.
I denna roll är det avgörande att du kan skapa engagemang och delaktighet bland dina medarbetare. Du ska vara en stödjande ledare som driver verksamheten framåt och ser till att både mål och värderingar genomsyrar arbetet. Du kommer ha ett nära samarbete med övriga enhetschefer inom både funktionshinderomsorgen och äldreomsorgen, samt kvalitetssamordnare och vård- och omsorgschef. Tillsammans är ni en dynamisk och kompetent ledningsgrupp som gemensamt arbetar för att utveckla vård och omsorg.
Som enhetschef kommer du också att vara en nyckelperson i vårt värderingsarbete, som grundar sig i våra värdeord: våga, ansvar, respekt och stolt. Dessa värderingar är centrala för oss och det är viktigt att du kan förmedla och förankra dem i verksamheten och i ditt ledarskap.
Tjänsten erbjuder
• Ett spännande och utvecklande ledarskap i en viktig verksamhet.
• Nära samarbete med ett kunnigt och engagerat team av enhetschefer.
• Möjlighet att vara med och forma och utveckla vår funktionshinderomsorg.
• En roll där du har möjlighet att göra skillnad för både medarbetare och de personer vi stödjer.
Låter detta som en roll för dig? Vi ser fram emot din ansökan!
Kvalifikationer• Socionomutbildning, utbildning inom socialomsorg eller annan utbildning som vi bedömer som likvärdig (krav).
• Erfarenhet av arbete som enhetschef och god kunskap om relevant lagstiftning (krav).
• Egen erfarenhet av arbete inom LSS-verksamheter (krav).
• Erfarenhet av ekonomistyrning, uppföljning, schemaläggning, personalfrågor samt arbetsrätt (meriterande).
Som ledare är du trygg och tydlig i din roll. Du har förmågan att leda och fördela arbetet på ett sätt som skapar delaktighet och engagemang bland dina medarbetare och bidrar till en trivsam arbetsmiljö. Du är en entusiasmerande och närvarande chef med ett strategiskt och övergripande perspektiv. För dig är det viktigt att ligga steget före och målmedvetet driva utvecklingen framåt. Vi ser gärna att du har erfarenhet av förändringsarbete och att du har ett intresse för, eller erfarenhet av, uppföljning och analys av verksamhetens resultat.
Eftersom du kommer att ha många kontaktytor både med individer, medarbetare och anhöriga värdesätter vi att du är relationsskapande och arbetar proaktivt. Du har lätt för att kommunicera och är lyhörd för både dina kollegor och de personer vi stödjer. Samtidigt är du inte rädd för att fatta svåra beslut när det behövs.
Vi värderar att du som person är:
• en tydlig, strategisk och kommunikativ ledare,
• engagerad och ansvarstagande,
• empatisk och lyhörd,
• problemlösande, självständig och handlingskraftig,
• flexibel och anpassningsbar,
• samordnande och teamorienterad,
• resultatorienterad.
Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet.
Övriga krav:
B-körkort (krav).
ÖVRIGT
Tillsättningen av tjänsten kommer grunda sig på de uppgifter du lämnar och därför är det av största vikt att du är noggrann när du fyller i din ansökan. Vi ser mångfald som en styrka och välkomnar därför sökande med olika bakgrund. För den som blir tillsvidareanställd på Vingåkers kommun kommer krigsplacering ske.
Vingåkers kommun gör aktiva val avseende annonseringsplatser, eventuellt stöd och urvalsmetoder inför varje rekrytering. När vi publicerat en annons kommer vi således inte att köpa tjänster eller annonser för en pågående rekrytering varför vi undanber sådana kontakter.
Ersättning Enligt avtal.
Så ansöker du Sista dag att ansöka är 2025-02-19
Klicka på denna länk för att göra din ansökan Arbetsgivarens referens Arbetsgivarens referens för detta jobb är "2025/10".
Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Vingåkers kommun (org.nr 212000-0308)
Arbetsplats Vingåkers kommun, Vård och omsorg
Kontakt Vård- och omsorgschef
Magnus Lublin
magnus.lublin@vingaker.se Jobbnummer 9132266