Vill du bli vår nya förstelärare inom autism grundsärskola?
Malmö stad, Autism grundsär RO / Speciallärarjobb / Malmö
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
Visa alla speciallärarjobb i Malmö,
Burlöv,
Lomma,
Staffanstorp,
Vellinge eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Malmö stad, Autism grundsär RO i Malmö I Malmö stad arbetar vi med respekt, engagemang och kreativitet för att utveckla Malmö. Vi har Sveriges viktigaste jobb. Hos Malmö stad finns framtidens arbetsplats. Här gör vi skillnad. Vi skapar en ekologisk, ekonomisk och socialt hållbar stad. Vill du vara med och påverka?
Tillsammans gör vi skillnad!
Grundskoleförvaltningens övergripande uppdrag är att ge alla Malmös elever samma möjligheter att lyckas i skolan och nå goda resultat. Förvaltningen ska även skapa de bästa förutsättningarna för de medarbetare som möter våra elever och deras vårdnadshavare. Oavsett arbetsuppgifter så innebär ett arbete i grundskoleförvaltningen att göra skillnad för våra 28 900 elever. Tillsammans med 5 200 kollegor kan du vara med i skapandet av varje elevs bästa skola.
Skolområde autism har ca 30 elever i årskurs 1-9 fördelade på tre små skolenheter, Satellitskolan, Fäladsskolan och Sockerbruksskolan.
Utöver intellektuell funktionsnedsättning har samtliga elever en autismdiagnos.
Arbetet sker i arbetslag, lärare/speciallärare alt specialpedagog i samarbete med pedagoger och elevassistenter. Eleverna undervisas i grupper om 3-4 elever,
men också en-till-en-undervisning.
Publiceringsdatum2017-05-19ArbetsuppgifterHuvuduppdraget för förstelärare är att förstärka det pedagogiska utvecklingsarbetet för högre måluppfyllelse på skolan. Huvuddelen av förstelärarens tjänst är undervisning och uppgifter som hör till undervisningen. I uppdraget som förstelärare ingår det att sprida ämneskunskaper och yrkesskicklighet till fler lärare. Som förstelärare tar du också ett särskilt ansvar för ämnesutveckling och ämnesdidaktisk utveckling och det systematiska kvalitetsarbetet. Du kommer i din roll handleda andra lärare. Försteläraren tjänstgör på sin egen arbetsplats men har också delvis ett kommun/förvaltningsövergripande uppdrag genom att sprida goda exempel.
Inrättandet av karriärsteg för lärare utgår från kommunens behov av utveckling och förbättring samt skolans måluppfyllelse.
I Malmö stad ska tjänsterna som förstelärare främja utveckling inom följande områden:
• Tidiga insatser i syfte att öka måluppfyllelsen
• Ökad likvärdighet mellan skolor
• Språkutvecklande undervisning
• Formativ bedömning
KvalifikationerFör att bli aktuell för tjänsten som förstelärare måste du:
• vara legitimerad lärare enligt 2 kap. 16 § skollagen (2010:800)
• Ha påbyggnadsutbildning till samt legitimation för specialpedagog/speciallärare med inriktning mot utvecklingsstörning.
• genom dokumentation kunna redovisa minst fyra års väl vitsordat arbete med undervisning inom ramen för en eller flera anställningar inom skolväsendet mot grundskola, gärna grundsärskola.
• ha visat särskilt god förmåga att förbättra elevernas studieresultat och ett starkt intresse för att utveckla undervisningen
• även i övrigt av huvudmannen bedömas som särskilt kvalificerad för undervisning och uppgifter som hör till undervisningen.
Du är lyhörd för elever, vårdnadshavare och kollegor och är en auktoritet utan att vara auktoritär. Du är skicklig på att kommunicera. Du kan skapa ett gott förändringsklimat och vågar utmana. Du har förmåga att driva utvecklingsarbete och processer med framgång. Du har ett förhållningssätt som håller fokus på måluppfyllelse genom uppföljning och analys. Du undervisar utifrån ett vetenskapligt förhållningssätt och utvecklar undervisningen med stöd i forskning samt ser den samlade skolorganisationen som en lärande organisation.
för att ha farmgång i uppdraget måste du:
• ha ett förhållningssätt som håller fokus på måluppfyllelse genom uppföljning och analys
• utveckla undervisningen med stöd i forskning
• se den samlade skolorganisationen som en lärande organisation
• tillämpa metoder och har ett förhållningssätt som synliggör varje elevs lärande
• ha formativ och summativ bedömningskompetens
• ha digital kompetens som innebär att det är naturligt att använda datorn som arbetsredskap och pedagogiskt hjälpmedel
• skapa och upprätthåller goda relationer med elever, kollegor och vårdnadshavare.
• ha erfarenhet att handleda andra lärare
• ha erfarenheter av att driva förbättringsprocesser/projekt
• undervisa utifrån ett vetenskapligt förhållningssätt
Du har erfarenhet av att arbeta med personer med diagnos autism.
Du är van att möta elever med utmanande beteende, och arbetar utifrån ett lågaffektivt arbetssätt. Du är väl insatt i grundsärskolans styrdokument.
Du behärskar svenska språket i tal och skrift.
ÖVRIGT
Malmö stad strävar efter att medarbetarna ska avspegla den mångfald som finns bland befolkningen. Vi välkomnar därför sökande som kan bidra till att vi som arbetsgivare kan tillgodose Malmöbornas behov.
För att skicka in din ansökan, klicka på ansökningslänken i annonsen. Frågor om hur du ansöker och lägger in ditt CV ställer du direkt till Visma Recruit 0771- 10 10 29. Frågor om specifika jobb besvaras av den rekryterare eller kontaktperson som anges i annonsen.
Varaktighet, arbetstid
Heltid. Tillsvidareanställning, tillträde: Höstterminen 2017.
ErsättningEnligt avtal.
Så ansöker duSista dag att ansöka är 2017-06-04
Ange följande referens när du ansöker: 171-17-0498
Klicka på denna länk för att göra din ansökanKontaktMarie Lindskoug
marie.lindskoug@malmo.seFöretagMalmö stad, Autism grundsär RO
AdressMalmö stad, Autism grundsär RO
August Palms plats 1
20580 Malmö
KontorsadressAugust Palms plats 1 Malmö
Jobbnummer 3510270
Observera att sista ansökningsdag har passerat.