Vill du arbeta med att motivera individer till självförsörjning?
Stockholms stad, Ekonomiskt bistånd / Administratörsjobb / Stockholm
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
Visa alla administratörsjobb i Stockholm,
Solna,
Lidingö,
Sundbyberg,
Danderyd eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Stockholms stad, Ekonomiskt bistånd i Stockholm Stockholm växer som aldrig förr. Våra ambitioner är höga. Nu söker vi dig som vill vara med och forma morgondagens Stockholm.
Spånga-Tensta stadsdelsförvaltning består av sju avdelningar varav individ och familjeomsorg är en. Avdelningen omfattar insatser för barn och ungdomar med familjer, insatser för vuxna missbrukare, familjerätt, familjevård, kontaktmannaverksamhet och arbetsmarknadsinsatser. Avdelningen är indelad i fem verksamheter: ekonomiskt bistånd och arbetsmarknad, familjestöd, barn och ungdom, beroendevård samt Bromstensgården.
Enheten ekonomiskt bistånd är indelat i fyra team - mottagning, team 1, team 2 och team 3. Team 1 består av totalt 7 socialsekreterare och bidragshandläggare som arbetar med vuxna personer som står nära arbetsmarknaden. Biträdande enhetschefen leder arbetet i teamet och vid sidan av finns en samordnare som stödjer dig som nyanställd i din roll.
Vi är ett stort härligt gäng som tycker det är roligt och givande att arbeta med ekonomiskt bistånd samt att driva förändringsarbete inom verksamheten.
Vill du arbeta med ett glatt gäng i ett härligt område? Sök!
Publiceringsdatum2016-10-03ArbetsuppgifterTeamets uppgift är att ge service, råd och stöd till stadsdelens medborgare och att utreda rätten till ekonomiskt bistånd. Ekonomiskt bistånd är en tillfällig lösning varpå ditt arbete till stor del innebär att fokusera på att motivera samt stödja vuxna personer till att bli självförsörjande genom att komma ut på arbetsmarknaden, genom studier eller genom andra ersättningar. Detta gör du med hjälp av våra samverkanspartners som vi arbetar tätt med, bland annat arbetsförmedling och Jobbtorg.
Som socialsekreterare är det du tillsammans med samverkanspartners, klient och kollegor som upprättar en planering med klient med stöd av din närmaste chef. Arbetet är varierande utifrån att du delvis arbetar utifrån din dagliga kalender. Arbetet är också akutstyrt utifrån att du behöver boka in samt att klienter kommer på akutbesök.
Administrationen uppgår till cirka hälften av din arbetstid. Det är därför av vikt att du tycker om att skriva korta men många journaler och beslut.
Enheten utgår från ett salutogent perspektiv i klientarbetet, vilket innebär att ha fokus på den klientens resurser istället för hinder. Du kommer att få stöd i att planera och hålla strukturerade och spontana klientbesök samt följa upp i varje ärende. Vi arbetar utifrån MI, motiverande samtal.
Du behöver ha en god analytisk förmåga för att kunna göra bedömningar och fatta beslut. En del av det dagliga arbetet innebär att du journalför i stadens verksamhetssystem Paraplyet. Du ska kunna arbeta självständigt samt stämma av i grupp och med biträdande enhetschef vid behov för att säkerställa rättsäker myndighetsutövning. En naturlig del i arbetet är att ha många olika kontaktytor, då du dagligen möter olika människor och samverkar med andra myndigheter.
Det här får du hos oss:
• Ingå i ett nära samarbete med ett team om 7 handläggare
• Möjlighet att jobba utanför kontoret, ex i samverkan med Jobbtorg, hembesök, etc.
• Utbildningar - utbildning för nyanställda, MI, chans att välja egen utbildning
• Friskvårdsbidrag 1000 kr
• Extern handledning
• Arbeta nära biträdande enhetschef för stöd i det vardagliga arbetet
• Möjlighet att vara kontaktperson mot samverkanspartner samt ingå i valfria arbetsgrupper på enheten
• Du får en individuell kompetensutvecklingsplan inom ramen för medarbetarsamtal och lönesamtal
• Som ny anställd möjlighet att ingå i ett introduktionshalvår där du får särskilt stöd i din yrkesroll och hjälp av samordnare på enheten
KvalifikationerKvalifikationerVi söker dig som har socionomexamen.
Önskvärt/meriterande:
Vi ser gärna att du har arbetslivserfarenhet inom ekonomiskt bistånd, och/eller inom myndighetsutövning eller inom servicebranschen.
Du ska vara van att arbeta självständigt, strukturerat och vara en god administratör. Du tycker om att samarbeta både internt och externt med fokus på att klienten ska bli självförsörjande. Du förstår myndighetsutövningens komplexa karaktär och gillar att ha en snabb puls i arbetet och kan fatta snabba beslut samtidigt som du kan prioritera.
Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet.
Vi hoppas att vi fångat ditt intresse och att du vill bli vår nya kollega!
Vår rekryteringsprocess är planerad under sommaren och hösten. Denna annons kan komma förlängas kontinuerligt. Urval, intervjuer och tillsättning kommer ske löpande, så skicka in din ansökan redan idag.
Varmt välkommen med din ansökan!
ÖVRIGT
Spånga-Tensta stadsdelsförvaltning vill verka hälsofrämjande och erbjuder sina anställda olika förmånliga friskvårdserbjudanden. Rökfri arbetsplats tillämpas.
Stockholm stad arbetar med kompetensbaserad rekrytering som syftar till att se till varje persons kompetens och därmed motverka diskriminering.
Vi har tagit ställning till val av rekryteringskanaler och använder oss endast av upphandlade leverantörer. All kontakt från annons- och rekryteringssäljare undanbedes.
Varaktighet, arbetstid
Heltid. Dagtid. . Tillsvidareanställning, tillträde: Omgående efter överenskommelse.
ErsättningMånadslön .
Så ansöker duSista dag att ansöka är 2016-10-09
Ange följande referens när du ansöker: A43270
Klicka på denna länk för att göra din ansökanKontaktChristine Touma, Biträdande enhetschef, ekonomiskt bistånd 08-508 032 30
Anna Nordahl, HR-konsult 08-508 117 34
Facklig kontaktAndrea Szecsödy, SACO 08-508 031 95
Kristina Wennström, Vision 08-508 035 37
FöretagStockholms stad, Ekonomiskt bistånd
AdressStockholms stad, Ekonomiskt bistånd
Box 4066
16304 Spånga
KontorsadressFagerstagatan 15 16304 Spånga
Jobbnummer 3081193
Observera att sista ansökningsdag har passerat.