Vikarierande Speciallärare åk7-9 till Silverdalsskolan, 50%

Sollentuna Kommun / Speciallärarjobb / Sollentuna
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla speciallärarjobb i Sollentuna, Upplands Väsby, Järfälla, Danderyd, Upplands-Bro eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Sollentuna Kommun i Sollentuna, Järfälla, Sundbyberg, Stockholm, Södertälje eller i hela Sverige

Publiceringsdatum
2021-09-09

Dina arbetsuppgifter
Silverdalsskolan, Sollentuna Kommun, söker vikarierande speciallärare på 50% till högstadiet.

Vi tror att uppdraget passar perfekt till exempel för en lärare som studerar till speciallärare, eller för en speciallärare/specialpedagog som gått i pension och längtar tillbaka till skolans värld. Eller för en speciallärare som gärna vill göra annat på halvtid?

Silverdalsskolan är en kommunal skola i södra Sollentuna, med ca 520 elever fördelade över åk F-9. Vi har också en kommungemensam särskild undervisningsgrupp för elever i autismspektrum, med 42 platser. Det vikariat som annonseras nu avser arbete i skolans typiska klasser.

Silverdalsskolan är sedan många år certifierad enligt Olweus preventionsprogram mot mobbning och vi arbetar med stor systematik för trygghet och lärande. Vi tror att tryggheten i att lära tillsammans och att vara en som lär byggs under hela skoldagen, inte vid särskilda samtalstillfällen. Våra elever vågar försöka, vilket avspeglas i goda studieresultat och vinster i tävlingar som "Sollentuna 2040" om Hållbar framtid och Demokratin 100 år. Kreativitet kräver kunskap och kunskap kräver kreativitet.

Vi har under två läsår år deltagit i en omfattande utbildning kring Tillgänglig undervisning. Det har varit kollegialt lärande där inspel från expertis varvas med diskussioner tillsammans med kollegor och praktisk planering av undervisning. Det sista är viktigt, fortbildning som stannar vid prat tror vi inte på. Vi är noga med systematisk uppföljning och försöker hitta sätt att se även "det osynliga" - elevers motivation, ork att försöka igen, vänskap etc - inte endast hårda data om prestation och skolnärvaro.

Vi har ett arbetssätt där skolkurator/skolsocionom arbetar med att tillsammans med speciallärare, skollogoped, ämneslärare, övriga pedagoger och ledning förfina det ledarskap och den struktur våra elever möter i klassrummet. Arbetssättet var i final om utmärkelsen Årets välfärdsförnyare 2019 vid Stora Samhällsgalan. Vi tycker om att prova nytt, men inte på bekostnad av hög kvalité i den undervisning våra elever möter. På det sättet är vi vardagskramare, varje lektion räknas! Det är i det sammanhanget du som blir vår nya speciallärare kommer in, som ytterligare kraft i elevhälsans tvärprofessionella team.

Som vikarierande speciallärare för åk 7-9 kommer du att tillhöra elevhälsoteamet, samtidigt som du kommer att arbeta nära lärare och övrig pedagogisk personal i åk 4-9, inklusive AST-klasser. Din arbetslagstillhörighet blir arbetslag 7-9.

Kvalifikationer
Du kan via goda referenser styrka att du visat genuint engagemang för elevers lärande och utveckling i vid mening i tidigare uppdrag. Till exempel i tidigare uppdrag som speciallärare, eller specialpedagog.

Du kan styrka erfarenhet av att arbeta även med de administrativa delarna av speciallärararbetet, till exempel med åtgärdsprogram och skolpliktsbevakning. Du har också erfarenhet av samarbete med socialtjänst och BUP/BUMM.

Det är meriterande om du arbetat med flerspråkiga elever tidigare och om du har erfarenhet av att arbeta med elever på väg in i en problematisk skolfrånvaro.

Det är ett krav att du har erfarenhet av att arbeta med tonåringar, i grundskola eller gymnasieskola.



Utbildningskrav
Du har utbildning till speciallärare eller specialpedagog.
Du är legitimerad lärare.
Båda dessa utbildningskrav är viktiga.

Via lärarerfarenhet och utbildning till speciallärare alternativt specialpedagog har du god kunskap om det regelverk som avser särskilt stöd och enskilda anpassningar. Du har också erfarenhet av god organisatorisk struktur som håller elevhälsans dokumentationen i ordning.

Du har mycket god kommunikativ förmåga och skriver korrekt svenska. Delar av ditt arbete innebär myndighetsutövning, varvid kravet på språklig korrekthet blir viktigt.

Förmågor och färdigheter

Personlig mognad
Flexibel
Samarbetsförmåga
Relationsskapande
Omdöme
Strukturerad
Specialistkunskap


Vi erbjuder
Silverdalsskolan är en kommunal skola i Sollentuna, med den trygghet det medför att tillhöra god offentlig förvaltning. Du kommer att samarbeta nära kompetenta kollegor och komma till en arbetsplats som tar väl hand om nyanställda.

Vikariatet kan komma att tillsättas innan sista ansökningsdag - så sök snabbt.

Vi svarar gärna på frågor från sökande, men vill inte lägga tid på att avstå bemannings- eller annonseringstjänster. Vi uppmanar vänligt men bestämt alla kommersiella aktörer att respektera detta. Tjänsten kommer att tillsättas under förutsättning att erforderliga beslut fattas.

Med engagemang växer vi tillsammans - vi skapar värde och gör Sollentuna lite bättre varje dag. Vi vill ge dig möjligheten att kunna påverka, utvecklas, växa i din yrkesroll och trivas med kollegor. Vi söker dig som är nytänkande, ansvarstagande och välkomnande. Jämlikhet och mångfald är viktigt för oss och vi behöver olika kompetenser i våra verksamheter. Välkommen till oss!

Varaktighet, arbetstid
50%. Tillträde: 211001 Visstidsanställning till 2021-12-23

Ersättning
Fast månadslön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2021-09-30
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Sollentuna kommun

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "2021/368".

Omfattning
Detta är ett deltidsjobb.

Arbetsgivare
Sollentuna kommun (org.nr 212000-0134)

Arbetsplats
Silverdalsskolan, Sollentuna kommun

Jobbnummer
5954118

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Sollentuna Kommun

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Sollentuna Kommun: