Vikarierande familjehemssekreterare
Stockholms kommun / Socialsekreterarjobb / Stockholm
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
Visa alla socialsekreterarjobb i Stockholm,
Solna,
Lidingö,
Sundbyberg,
Danderyd eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Stockholms kommun i Stockholm,
Solna,
Sundbyberg,
Järfälla,
Upplands Väsby eller i
hela Sverige Stockholm växer som aldrig förr. Våra ambitioner är höga. Nu söker vi dig som vill vara med och forma morgondagens Stockholm.
Kungsholmens stadsdelsförvaltning är en av Stockholms 13 stadsdelsförvaltningar och omfattar de tre öarna Kungsholmen, Lilla Essingen och Stora Essingen.
Inom stadsdelsförvaltningen arbetar ca 1300 medarbetare, som ansvarar för bland annat äldreomsorg, förskola, socialtjänst, omsorg om personer med funktionsnedsättning och stadsmiljö. Tillsammans arbetar vi för att ständigt utveckla våra verksamheter och ge bra service till alla som lever sitt liv på Kungsholmen och Essingeöarna.
Arbetsplatsbeskrivning
Familjeenheten består av 30 medarbetare fördelade på enhetschef, 2 biträdande enhetschefer, mottagningsgrupp, utredningsgrupp inklusive ekb, familjerätt med faderskap, familjevård samt en administrativ assistent.
Fler familjer väljer att bo på Kungsholmen, Det sociala arbetet på Kungsholmen är i ständig förändring och ett framgångsrikt förbättringsarbete har bedrivits på enheten sedan 2019. Enheten kommer arbetar ständigt med nya utmaningar såsom att förbättra barns delaktighet och de övergripande förändringar som vi kommer att möta inför en ny socialtjänstlag.
Familjeenheten präglas av gemensam lust och vilja till att utveckla arbetet, vi är stolta över det arbete vi gör, som innebär en förbättring för de barn och familjer som vi möter.
Som medarbetare på familjeenheten förväntas du bidra i det gemensamma ansvaret för enheten och de familjer vi möter. Om du kan, tycker om och vill vara med att utveckla verksamheten, medarbetarskapet och teamkänslan kan du vara rätt person för oss. Vi söker en vikarierande familjehemssekreterare med ett delat ansvar som barn respektive familjehemssekreterare.
Arbetsuppgifterna består huvudsakligen av att handleda familjehem och att följa upp vård för de barn som är placerade i familjehem. Vidare kommer du att arbeta med att rekrytera och utreda nya familjehem. Vi utreder och följer upp insatser enligt BBIC, utifrån gällande lagstiftning och Stockholm stads riktlinjer.
Publiceringsdatum2021-08-02Dina arbetsuppgifterVi söker en vikarierande familjehemssekreterare med ett delat ansvar som barn respektive familjehemssekreterare. Arbetsuppgifterna består huvudsakligen av att handleda familjehem och att följa upp vård för de barn som är placerade i familjehem. Vidare kommer du att arbeta med att rekrytera och utreda nya familjehem. Vi utreder och följer upp insatser enligt BBIC, utifrån gällande lagstiftning och Stockholm stads riktlinjer. I familjehemsutredningar använder vi oss av brafam, Stockholm stads modell för att utreda familjehem och Kälvestensmetoden. Vi arbetar gemensamt över enheten med metod- och utvecklingsfrågor med fokus på workshops, extern handledning och arbetsplatsträffar. För närvarande ingår familjehemssekreterarna i enhetens joursystem, vilket innebär att en har ansvar för att ta emot inkommande information via telefon och mail under en arbetsdag varannan vecka. Viss tjänstgöring utanför ordinarie arbetstid kan förekomma vid uppföljningar etc.
KvalifikationerDu har socionomexamen.
Vi söker dig som;
• Har socionomexamen
• Har erfarenhet och vana med att arbeta med placerade barn och/eller familjehem.
• Har god förmåga att ta egna initiativ och kan genomföra en utredning på ett ändamålsenligt och rättssäkert sätt.
• Har intresse och goda kunskaper rörande barns och ungdomars utveckling
• Kan formulera dig väl i såväl tal som skrift
Som person är du ansvarsfull och flexibel med ett stort engagemang och intresse för verksamhetsområdet. Du har en god förmåga till att knyta kontakter och en smidighet i samverkan. Arbetet innebär mycket självständighet under eget ansvar samtidigt som du behöver vara flexibel och kunna arbeta tillsammans med medhandläggare i ärenden. Annat som vi värderar högt är att du vill arbeta med familjernas egna resurser och deras förmåga till utveckling.
Du arbetar både självständigt och strukturerat genom att planera, organisera och prioritera ditt arbete väl. Du är relationsskapande och har mycket god förmåga att etablera kontakt med människor i en utsatt situation. Du är lugn, stabil och har förmågan att behålla ett realistiskt perspektiv på situationer som uppstår i det dagliga arbetet som myndighetsutövare. Du har en problemlösande analysförmåga, du arbetar bra med komplexa frågor och kan snabbt analysera situationer och fatta beslut. Du har en mycket god samarbetsförmåga och relaterar till andra på ett lyhört sätt samt trivs med att samverka med andra professioner, ständigt med individen i fokus. Du värdesätter olikheter och förstår att olika bakgrund, kultur och grupptillhörighet kan påverka en själv och andra på olika sätt. Eftersom arbetet oftast innebär att möta människor i kris och/eller med en komplex livssituation är det väldigt viktigt att du själv kan se möjligheter, förmedla hopp och bemöta människor på ett respektfullt sätt.
Stockholms stad arbetar med kompetensbaserad rekrytering som syftar till att se till varje persons kompetens och därmed motverka diskriminering.
Varaktighet, arbetstid
100%. Tillträde: snarast Visstidsanställning till 2021-12-31
Ersättningmånadslön
Så ansöker duSista dag att ansöka är 2021-08-16
Klicka på denna länk för att göra din ansökanFöretagStockholms kommun
Arbetsgivarens referens Arbetsgivarens referens för detta jobb är "2021/4296".
Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Stockholms kommun (org.nr 212000-0142)
Körkort För detta jobb krävs körkort.
Arbetsplats Stockholms Stad, Kungsholmen SDF, Familjeenheten
Jobbnummer 5881274
Observera att sista ansökningsdag har passerat.