Vikarierande enhetschef Kontaktcenter
Karlstads kommun / Administratörsjobb / Karlstad
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
Visa alla administratörsjobb i Karlstad,
Hammarö,
Forshaga,
Grums,
Kil eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Karlstads kommun i Karlstad,
Torsby eller i
hela Sverige Publiceringsdatum2024-04-29BeskrivningKommunledningskontoret söker nu en vikarierande enhetschef till Kontaktcenter.
Kontaktcenter är Karlstadsbornas väg in till kommunen. Här finns ett 30-tal kommunvägledare som är specialister på våra verksamheter. Till Kontaktcenter kan medborgare höra av sig om allt från äldreomsorg och skola till felanmälningar och bokning av borgerlig vigsel. Vårt mål är att ge karlstadsborna rätt information och för att göra det arbetar vi i ett nära samarbete med förvaltningarna. Genom att jobba tillsammans med handläggare i kommunen ger vi en proffsig service och snabba svar på de flesta frågor som rör både förvaltningar och bolag. Kontaktcenter är uppdelat i tre svarsgrupper. Tjänsten som enhetschef berör främst svarsgrupp 3. Svarsgrupp 3 jobbar mot de tekniska förvaltningarna, kommunledningskontoret, kommunens bolag samt räddningstjänsten i Karlstadsregionen. Vi har bland annat hand om e-förslag, EU-frågor, bygglovsfrågor, synpunkter och felanmälningar på kommunens utemiljö samt bokar borgerlig vigsel. Som enhetschef kommer du att arbeta i nära samarbete med de övriga cheferna på Kontaktcentret, vilket innebär att du vid behov även kan komma att engagera dig i arbetsuppgifter för de andra svarsgrupperna.
Dina arbetsuppgifterSom enhetschef på Kontaktcenter är din främsta uppgift att leda och utveckla verksamheten, med särskilt fokus på att stödja och coacha personalen i deras dagliga arbete. Denna roll erbjuder en spännande möjlighet för dig som är ny till ledarskapet att under ett år prova på och växa i en chefsposition. Det är också ett bra tillfälle för dig som erfaren chef inom kommunkoncernen som söker nya utmaningar att utöka sina kunskaper i en dynamisk och föränderlig miljö.
Gruppen du kommer att leda befinner sig i en spännande fas av förändring. Du ska engagera och motivera teamet att framgångsrikt navigera under denna period. Med en lyhörd inställning till varje medarbetare, klar och tydlig kommunikation och en fast vision för framtiden, kommer du att effektivt utföra dina uppgifter som enhetschef.
Svarsgrupp 3 består av 11 medarbetare plus timvikarier. Din primära uppgift är att dagligen leda gruppen med ett närvarande och engagerat ledarskap, samt att hantera vikarieanskaffning. Du kommer att arbeta nära enhetens övriga chefer, vilket ger dig gediget stöd i din roll som enhetschef.
KvalifikationerVi söker dig med en relevant akademisk examen inom personal- och arbetslivsvetenskap, eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Du bör ha erfarenhet av att stötta ledare konsultativt inom HR, eller själv ha innehaft en chefsposition, med särskilt fokus på coachande ledarskap och personalhantering. Tidigare erfarenhet som chef där du har drivit förändringsarbete och utvecklingsinsatser tillsammans med medarbetare för att uppnått resultat är meriterande, men inget krav.
Ditt engagemang för att ständigt förbättra arbetsprocesser och medarbetarnas arbetsvillkor är av stor vikt. Du hanterar förändringar med beslutsamhet och är lyhörd för såväl verksamhetens behov som för medarbetarnas välbefinnande. Din förmåga att se helhetsbilden underlättar samordningen av olika funktioner inom kontaktcentret, och erfarenhet från arbete inom kundservice eller support är en fördel.
Ditt ledarskap präglas av att skapa förutsättningar för ett aktivt och engagerat medarbetarskap. Du leder med tillit och ser mångfald som en tillgång. Du är prestigelös, tydlig och målinriktad i ditt ledarskap, har lätt för att anpassa dig till nya förutsättningar och modet att hantera svåra situationer. Du är en skicklig kommunikatör och kan uttrycka dig väl i både tal och skrift. Som person är du trygg med god självkännedom och förmåga att bygga tillitsfulla relationer samt skapa ett positivt samarbetsklimat. Din analytiska förmåga och strategiska tänkande är viktiga egenskaper som hjälper dig att effektivt lösa utmaningar inom kontaktcenterverksamheten.
Om Karlstads kommun
Kommunledningskontoret, som är den förvaltning som du kommer att tillhöra, arbetar med att leda, utveckla, styra, stödja och följa upp verksamheten i koncernen Karlstads kommun. Allt för en bra utveckling för oss som redan lever och bor här och för framtida Karlstadsbor. Vi är cirka 220 medarbetare som tillsammans fokuserar på strategisk och hållbar tillväxt, ofta i samverkan med näringsliv och andra delar av samhället. Vi arbetar bland annat med ekonomi, juridik, upphandling, HR, kommunikation och IT.
Vill du vara med och skapa framtidens Karlstad? Hos oss i koncernen Karlstads kommun kan du göra skillnad på riktigt. Här är varje medarbetare en viktig del i helheten och tillsammans hjälps vi åt att förverkliga vår vision om "Ett bättre liv i Solstaden". Kom och väx med oss!
Övrig information
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen och förenkla kommunikationen med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat. Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.
Har du skyddade personuppgifter ska du inte registrera dina ansökningshandlingar i vårt rekryteringssystem och inte heller skicka in dem via e-post. Vänd dig istället till kommunens växel 054-540 00 00 för vidare hantering.
Ersättning Månadslön
Så ansöker du Sista dag att ansöka är 2024-05-26
Klicka på denna länk för att göra din ansökan Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Karlstads kommun (org.nr 212000-1850)
Arbetsplats Kommunledningskontoret, Kontaktcenter
Kontakt Kajsa Beckman
054-5401062 Jobbnummer 8646488
Observera att sista ansökningsdag har passerat.