Vikariat Kuratorer Central elevhälsa

Ovanåkers Kommun / Kuratorjobb / Ovanåker
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla kuratorjobb i Ovanåker, Hofors, Sandviken, Hedemora, Gävle eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Ovanåkers Kommun i Ovanåker

Barn- och utbildningsförvaltningen ansvarar för förskola, fritidshem, grundskola, gymnasium och vuxenutbildning.

Vi som arbetar inom barn- och utbildningsförvaltningen strävar efter att ge barn, ungdomar och vuxna en trygg skolgång fylld av lärande!

Vi söker två kuratorer till Ovanåkers kommuns Centrala elevhälsa, en kurator kommer tillhöra Edsbyns skolområde och den andra Alftas skolområde.

Vikariatets tid är under året 2023 med en eventuell förlängning.

Som kurator ingår du i skolornas elevhälsoteam. Dina arbetsuppgifter består i att i samverkan med elevhälsoteamen och övrig personal i skolan arbeta hälsofrämjande och förebyggande. Kuratorn är en viktig del i skolans värdegrundsarbete samt i vårt kompensatoriska uppdrag. Du genomför yrkesmässiga samtal, såsom stöd-, motivations-, kris- och konfliktsamtal liksom rådgivande och bearbetande samtal med enskilda elever.

Du har en utbildning som socionom eller motsvarande samt erfarenhet av arbete med barn och ungdomar. Du har ett stort engagemang för ungdomars psykosociala situation och en förmåga att omsätta detta i arbetet. Du är strukturerad, tydlig och trivs både med att arbeta självständigt och i samverkan med andra professioner. Du tar ansvar för dina arbetsuppgifter och prioriterar dina insatser tillsammans med rektor och övrig elevhälsa. Du är professionell och respektfull i ditt bemötande av elever och känner dig trygg i att möta människor som behöver råd, stöd och hjälp i att lösa olika sorters problem. Du har förmåga att skapa goda relationer med elever, vårdnadshavare och kollegor. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.

Vikariaten är 100% uppehållstjänst, intervjuer kommer ske fortlöpande så inkom med din ansökan snarast.

Den centrala elevhälsan består av skolsköterskor, skolläkare, psykolog, pedagoger med specialpedagogisk kompetens samt kuratorer. Skolsköterskor och kuratorer är placerade ute på enheterna, övriga sitter centralt. Centrala elevhälsan leds av en verksamhetschef. Alla medarbetare arbetar hälsofrämjande och förebyggande och ska vara ett stöd till rektor och pedagoger i deras arbete med eleverna.

Före en anställning hos oss kommer du behöva visa upp ett giltigt utdrag från belastningsregistret för arbete inom skola, fritids eller förskola. Utdraget är kostnadsfritt att beställa på polisen.se och det kan ta upp till två veckor att få hem.

Ovanåkers kommun kan erbjuda dig en stimulerande och trygg arbetsmiljö med hög delaktighet och goda utvecklingsmöjligheter.

Välkommen till oss- och välkommen med din ansökan!

Ovanåkers kommun är den lilla kommunen med de stora möjligheterna. Edsbyn och Alfta är de största orterna och här finns det mesta för dig som gillar en aktiv fritid men även för dig som gillar lugn och ro.

Vi undanber oss erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annonsering.

Varaktighet, arbetstid
40h/v Uppehållstjänst. Tillträde: 9/1-23 Visstidsanställning till 2023-12-22

Publiceringsdatum
2022-09-16

Ersättning
Månadslön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2022-10-14
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Ovanåkers kommun

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "2022/81".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Ovanåkers kommun (org.nr 212000-2304)

Körkort
För detta jobb krävs körkort.

Arbetsplats
Centrala elevhälsan

Kontakt
Kristin Friberg
0271-57428

Övrig information om företaget/organisationen
Offentliga upphandlingar genomförda av Ovanåkers Kommun
Senaste upphandlingen: Finansiell fordonsleasing - Alfta- Edsbyns fastighets AB och Helsinge Net Ovanåker AB

Jobbnummer
6987081

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Ovanåkers Kommun

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Ovanåkers Kommun: