Vikariat Jurist / juridisk handläggare inom IT

Stockholms kommun / Juristjobb / Stockholm
2022-03-19
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "Vikariat Jurist / juridisk handläggare inom IT" (publicerad 2022-09-21) ⬅️


Visa alla juristjobb i Stockholm, Solna, Lidingö, Sundbyberg, Danderyd eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Stockholms kommun i Stockholm, Solna, Sundbyberg, Upplands Väsby, Värmdö eller i hela Sverige

Stockholm växer som aldrig förr. Våra ambitioner är höga. Nu söker vi dig som vill vara med och forma morgondagens Stockholm.



Arbetsplatsbeskrivning
Utbildningsförvaltningen i Stockholms stad är Sveriges största kommunala förvaltning, med närmare 17 000 medarbetare och cirka 170 kommunala grundskolor och gymnasieskolor.

Tjänsten är placerad på IKT-enheten som ingår i avdelningen för utveckling och samordning på utbildningsförvaltningen. Avdelningen består, förutom, IKT-enheten, av forsknings- och utvecklingsenheten samt uppföljningsenheten. Tycker du om att vara med och påverka? Vill du vara med och förändra det vi idag gör bra så att det imorgon blir bättre? Då kan den här tjänsten vara något för dig!

Vi erbjuder dig
- Möjlighet att arbeta för en av Sveriges största arbetsgivare.
- Trivsamma lokaler i centrala Stockholm nära Stadshuset.
- Ett utvecklande och lärorikt arbete med kompetenta kollegor.
- Semesterväxling och friskvård.

IKT-enheten, som består av drygt 70 medarbetare, stödjer verksamhetsavdelningarnas utvecklingsarbete med digitalisering som möjliggörare, såväl operativt som strategiskt. Enheten är också ansvarig för att samordna informationssäkerhetsarbetet och objektförvaltning. IKT-enheten styr och samarbetar med leverantörer samt följer upp avtal för att säkerställa, förbättra och utveckla tjänsteleveranser. De system som utbildningsförvaltningen ansvarar för når ut till över 400 000 användare dagligen, exempelvis till elever, vårdnadshavare och lärare.

Vi behöver nu rekrytera en jurist till vikariat under 12-18 månader (uppdatera omfattning) då en av våra jurister ska vara föräldraledig.

Publiceringsdatum
2022-03-19

Dina arbetsuppgifter
Du kommer att ingå i ett team som består av jurister, ekonom, projektledare, projektadministratör samt kemisäkerhetssamordnare. Det operativa arbetet bedrivs i ett mindre team tillsammans med enhetens jurister och ekonom. Du kommer i första hand att arbeta inom enhetens fyra viktigaste avtalsområden; gemensam it-service (GSIT), drift av centrala verksamhetssystem, licenser och extern resursförstärkning samt vara kontaktperson avseende dataskyddsförordningen. Du deltar även i utvecklingsarbetet kring avtals- och leverantörsstyrning.

Huvudsakliga arbetsuppgifter:

- upprätta personuppgiftsavtal och riskanalyser enligt GDPR
- agera rådgivare vid frågor rörande bland annat existerande IT- och personuppgiftsbiträdesavtal
- säkerställa en livscykelhantering av avtal, avrop och licenser
- svara på juridiska frågor både från allmänheten och internt staden
- förhandla, upprätta och teckna avtal med befintliga och nya leverantörer
- informera och sprida kunskap om frågor relaterade till hanteringen av leverantörskontrakt, LOU och dataskyddsförordningen
- omvärldsbevaka området avtal och leverantörsstyrning

Kvalifikationer
För att söka tjänsten vill vi att du har:

- akademisk examen inom juridik, eller annan motsvarande utbildning inriktad på ekonomi och juridik som arbetsgivaren bedömer som likvärdig
- minst tre års erfarenhet av avtalsarbete, arbete med förhandlingar, upphandlingar och kvalificerad avtalsuppföljning
- god kunskap och erfarenhet av arbete med lagen om offentlig upphandling och förnyad konkurrensutsättning
- erfarenhet av att ha skrivit personuppgiftsbiträdesavtal (PUB-avtal)
- goda kunskaper om GDPR
- god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska

Meriterande
Det är meriterande om du har:

- erfarenhet av arbete i en politisk styrd verksamhet inom offentlig sektor
- erfarenheter med arbete inom domstol eller förvaltningsjuridik inom exempelvis kommunal verksamhet
- erfarenhet från annan skolmyndighet eller myndighet

Övrig information
Vi lägger stor vikt vid personliga egenskaper. Arbetet kräver att du har lätt för att samarbeta, skapa goda relationer och ge konsultation på ett tillmötesgående och tydligt sätt. Du har ett gott omdöme, hög integritet och är bra på att lyssna in och förstå verksamhetens perspektiv. Du behöver vara lyhörd, analytisk, noggrann och kunna arbeta lösningsfokuserat och självständigt utifrån din funktion. Du tar även egna initiativ, är serviceinriktad och har ett intresse av att bidra till verksamhetsutveckling.

Tjänsten är en visstidsanställning i 18 månader med anledning av föräldraledighet.

Stockholms stad arbetar med kompetensbaserad rekrytering som syftar till att se till varje persons kompetens och därmed motverka diskriminering.

Varaktighet, arbetstid
39.5 tim / veckan. Tillträde: omgående eller enligt överenskommelse Visstidsanställning till

Ersättning
Månadslön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2022-04-03
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Stockholms kommun

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "2022/1455".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Stockholms kommun (org.nr 212000-0142)

Arbetsplats
Stockholms stad

Kontakt
Thérèse Oxfält
08-508 33 996

Jobbnummer
6453618

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Stockholms kommun

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Stockholms kommun: