Vi söker socialsekreterare till ekonomiskt bistånd-enhet 3
Eskilstuna kommun, Arbetsmarknads- och vuxenutbildningsförvaltni / Socialsekreterarjobb / Eskilstuna
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
Visa alla socialsekreterarjobb i Eskilstuna,
Kungsör,
Västerås,
Strängnäs,
Hallstahammar eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Eskilstuna kommun, Arbetsmarknads- och vuxenutbildningsförvaltni i Eskilstuna Tycker du om att möta människor i olika livssituationer och vill via samtal stödja och motivera personer till förändring och möjlighet till egen försörjning? Då ska du söka dig till oss!
Vi på ekonomiskt bistånd arbetar med att bedöma inkomna ansökningar om rätten till ekonomiskt bistånd. Vårt arbetssätt går ut på att möta, vägleda och motivera individer som söker bistånd till egen försörjning. Vi arbetar tillsammans med alla som vänder sig till oss för att få stöd och hjälp. Vi är en stabil arbetsgrupp med bred kompetens och som trivs på vårt jobb. Inom Eskilstuna kommun är vi uppdelade i fyra enheter.
Just nu söker vi en socialsekreterare till enhet 3 och vi finns på Fristadstorget.
För oss är samarbete och kunskapsutbyte viktigt, därför har vi organiserade möten i mindre teamgrupper för att bolla tankar och frågor med varandra. Under våren kommer det även finnas tillgång till extern handledning. Vi är ett team om 15 medarbetare, med kompetenser som socialsekreterare, metodstödjare, assistenter, teamledare och enhetschef. Vi arbetar kontinuerligt med förbättringsarbete och digitaliserar just nu delar av vår arbetsprocess med syfte att frigöra mer tid till mötet med brukaren. Vill du vara med och utveckla vår enhet mot en mer digitaliserad process tillsammans med ett trivsamt gäng kollegor, ser vi gärna fram emot din ansökan! Vi kommer också under sommaren att flytta till nya lokaler nära tågstationen. Hos oss får du följa brukares resa mot egen försörjning!
Publiceringsdatum2021-02-05ArbetsuppgifterI rollen som socialsekreterare arbetar du med att utreda, bedöma och besluta om rätten till ekonomiskt bistånd enligt Socialtjänstlagen (SoL). I mötet med den sökande är det via samtalet som du stödjer och motiverar individen att nå uppsatta mål. Tillsammans med den sökande kommer du att upprätta handlingsplaner för att gemensamt hitta den snabbaste vägen till egen försörjning.
En viktig del i arbetet är samverkan med andra verksamheter både internt och externt som berör den sökande. Du samarbetar bland annat med myndigheter så som Arbetsförmedlingen och Försäkringskassan men även med kollegor från socialförvaltningen och vård- och omsorgsförvaltningen.
KvalifikationerVi söker dig som har en socionomexamen eller annan kandidatexamen som vi bedömer likvärdig. Har du läst juridik (socialrätt alternativt juridik i socialt arbete) är det meriterande.
Det är en stor fördel om du har erfarenhet av utredningsarbete och myndighetsutövning inom socialtjänst. Har du erfarenhet av utredningsarbete inom annan myndighet är det meriterande. Vi vill att du har mycket god förmåga att uttrycka dig på svenska i tal och skrift, då rollen innebär mycket kommunikation och dokumentation. Du behöver även känna dig trygg med att använda datorn som ett arbetsredskap, då rollen innefattar en hel del administration. Vi arbetar i verksamhetssystemet Viva och vi ser med fördel på om du har erfarenhet av systemet i tidigare arbeten.
Vi lägger stor vikt vid de personliga egenskaperna för att både lyckas och trivas i rollen. Som person behöver du vara organiserad, strukturerad och van att nyttja system för din planering och uppföljning. I rollen som socialsekreterare träffar du många olika människor med olika bakgrund och behov, vilket gör att du har förmågan att anpassa samtalen efter den du möter. Människor kan befinna sig i krissituationer och mötena kan vara utmanande där du ibland kan behöva förmedla negativa beslut.
Du är en person som drivs av att motivera och få andra att växa och själva ta initiativ. För att lyckas har du många kontakter att samverka med, både inom kommunen men också med externa myndigheter. För att trivas hos oss behöver du vara en teamspelare likväl som att du tar ansvar och driver dina egna arbetsuppgifter. I Eskilstuna kommun gör vi det tillsammans!
Låter uppdraget spännande? Är du socialsekreteraren vi söker? Välkommen med din ansökan!
ÖVRIGT
Vill du vara med och leda vägen?
Vi erbjuder en arbetsplats som går före och leder vägen i en av Sveriges mest hållbara kommuner. Tillsammans med kompetenta och engagerade medarbetare är du med och utvecklar Eskilstuna genom goda hållbara möten, vägledning och service. Genom ett aktivt och modigt medarbetarskap samt ett tillitsfullt och engagerat ledarskap är du med och driver förändring. Du gör skillnad för människor varje dag.
Välkommen till ett arbetsliv som ger mer.
Vi ber dig söka tjänsten via länken i denna annons för att underlätta vår hantering av inkomna ansökningar. Det är viktigt att du är noggrann när du fyller i din ansökan eftersom den ligger till grund för vårt urval. Om du lämnar in ansökan på annat sätt är det viktigt att du anger annonsens referensnummer.
Om du har skyddad identitet ansöker du genom att skicka in din ansökan skriftligen märkt Rekryteringsenheten eller lämna den i vår reception på Alva Myrdals Gata 3 D.
Vi välkomnar medarbetare med olika bakgrund och vi arbetar för att våra arbetsplatser ska vara tillgängliga för alla.
Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet, men vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.
Varaktighet, arbetstid
Heltid. Dagtid. 08:00-17:00, Flextid Tillsvidareanställning, tillträde: Tillträde enligt överenskommelse. .
ErsättningMånadslön
Så ansöker duSista dag att ansöka är 2021-02-21
Klicka på denna länk för att göra din ansökanFöretagEskilstuna kommun, Arbetsmarknads- och vuxenutbildningsförvaltni
Arbetsgivarens referens Arbetsgivarens referens för detta jobb är "6399".
Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Eskilstuna kommun (org.nr 212000-0357)
Arbetsplats Eskilstuna kommun, Arbetsmarknads- och vuxenutbildningsförvaltningen
Jobbnummer 5561529
Observera att sista ansökningsdag har passerat.