Vi söker Personlig handläggare till Nyköping
Försäkringskassan / Administratörsjobb / Nyköping
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
Visa alla administratörsjobb i Nyköping,
Oxelösund,
Trosa,
Gnesta,
Flen eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Försäkringskassan i Nyköping,
Norrköping,
Katrineholm,
Södertälje,
Strängnäs eller i
hela Sverige Avdelningen för Sjukförsäkring genomgår en förändring som kommer att resultera i att vi kommer att arbeta i tre kundflöden där varje flöde har särskilda utmaningar i mötet med kund. I våra kundflöden arbetar Försäkringsutredare och Personliga handläggare. Kontakten med våra kunder kan ske via personliga möten, telefon och skriftligen. Det finns olika kundbehov i kundflödena, som kräver skiftande arbetssätt och kompetens. Läs gärna mer på vår hemsida:
http://www.forsakringskassan.se/omfk/samverkan_och_projekt/en_enklare_sjukforsakringsprocessVi söker just nu också försäkringsutredare sjukförsäkring till vårt kontor i Nyköping. Se separat annons.
Ansvar och arbetsuppgifter Som personlig handläggare har du ett viktigt uppdrag: att hjälpa våra kunder så att rätt person får rätt ersättning i rätt tid. Du ger kunderna förutsättningar att ha överblick och känna trygghet i alla kontakter med Försäkringskassan. I arbetet gör du kvalificerade utredningar och beslutar eller lämnar förslag till beslut. Varje kund har en situation som är unik och behöver mötas utifrån sina specifika behov. Du ger förutsättningar för kunder och samarbetspartners att medverka aktivt i processen. Du medverkar till att kunden, om möjligt, ska kunna klara sig själv och sin försörjning. Inom området sjukförsäkring möter du kunder som på grund av sjukdom eller skada har nedsatt arbetsförmåga. Du utreder kundens rehabiliteringsbehov, samordnar åtgärder samt utreder och beslutar om rätt till ersättning med hänsyn till varje kunds behov och situation. Du arbetar i team med kolleger. Du har det övergripande ansvaret för kontakter med arbetsgivare, läkare och handläggare på andra myndigheter.
Just nu söker vi ett antal personliga handläggare med inriktning sjukpenning och ett antal personliga handläggare med inriktning sjukpenning/samordning.
Sjukpenning - Som personlig handläggare med inriktning sjukpenning möter du kunder som bedömts inte ha något omställningsbehov varken hos arbetsgivaren eller på arbetsmarknaden i stort. De har bedömts kunna återgå i arbete/sysselsättning utan eller med ringa insatser från Försäkringskassan. Du möter kunderna i telefon och/eller skriftligen.
Sjukpenning/samordning - Som personlig handläggare med inriktning sjukpenning/samordning möter du kunder med en komplex livsituation och som står relativt långt från återgång i arbete/sysselsättning. De har därför behov av samordnade rehabiliteringsinsatser. Du möter oftast kunden i fysiska personliga möten på bl.a. Försäkringskassan, Arbetsförmedlingen, inom Hälso-och sjukvården och hos arbetsgivare. Möten sker också i telefon och/eller skriftligen
Vi söker dig som
• har examen från högskola/universitet eller erfarenheter/kvalifikationer som kan prövas likvärdiga
• är stabil och har förmåga att skapa förtroende hos kunder och samverkanspartner
• samarbetar effektivt i team och stödjer kunder och samarbetspartner för att nå gemensamma mål som skapar goda kundvärden
• agerar på eget initiativ och tar ansvar för resultat med hög kvalitet
• har ett metodiskt och systematiskt tillvägagångssätt
• kan förstå och analysera komplexa frågor
• har god kommunikativ förmåga
• har datorvana
• körkort för bil
Det är meriterande om du:
• har arbetat med kvalificerade utredningar och fattat beslut som påverkat individer, gärna på en myndighet
• har goda kunskaper om hur man professionellt möter människor och erfarenheter av personliga möten med människor i svåra livssituationer
• har goda kunskaper om arbetsmarkanden och den arbetsrättsliga lagstiftningen samt arbetsmiljölagen
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Övrigt Ett antal tjänster, tillsvidare, heltid, med tillträde enligt överenskommelse. Provanställning kan bli aktuellt. Resor ingår i tjänsten. Försäkringskassan gör viss ekonomisk personkontroll innan anställning. Arbetspsykologiska tester kan komma att användas i denna rekrytering. Bevaka din e-post efter sista ansökningsdag. Om du har frågor, kontakta Rekryterande chef (för frågor om tjänsterna): Cecilia Trehn, tfn 010-114 28 62 samt HR-specialist (för frågor om rekryteringsprocessen): Terese Junhag, tfn 010-116 91 04 Kontaktpersoner i fackliga frågor är för Fackförbundet ST: Lotta Larsson, tfn 010-114 28 38, Saco-S: Sandra Odh, tfn 010-113 41 71 och för Seko: Camilla Ersson, tfn 010-113 91 99. Ansökan Välkommen med din ansökan märkt med diarienummer 053940-2014 senast den 30 november 2014. Bifoga ditt CV där du beskriver din utbildning och erfarenhet samt ett personligt brev där du berättar varför du söker arbetet.
Publiceringsdatum2014-11-19Arbetstider och omfattningtills vidare heltid, dag
ErsättningIndividuell lönesättning
Så ansöker duSista dag att ansöka är 2014-11-30
Klicka på denna länk för att göra din ansökanFöretagFörsäkringskassan
AdressFörsäkringskassan
103 51 Stockholm
10351 Stockholm
Kontorsadress103 51 Stockholm
Övriga kontaktuppgifter Jobbnummer 2073893
Observera att sista ansökningsdag har passerat.