Vi söker en kommunarkivarie med ansvar för arkiv och e-arkiv - ä
Säters Kommun / Arkivariejobb / Säter
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
Visa alla arkivariejobb i Säter,
Hedemora,
Borlänge,
Falun,
Smedjebacken eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Säters Kommun i Säter Kommunstyrelseförvaltningen i Säters kommun består av sex enheter; ekonomi, HR, IT, kansli, kommunikation och näringsliv/arbetsmarknad. Förvaltningens uppdrag är främst att stötta de övriga fyra förvaltningar i övergripande och strategiska frågor.
Till kanslienheten söker vi nu en kommunarkivarie med ansvar för kommunens slutarkiv, då nuvarande arkivarie går vidare mot nya utmaningar i det länsgemensamma projektet "e-arkivcentrum Dalarna", som Säters kommun är värd för.
Publiceringsdatum2018-08-29Dina arbetsuppgifterSom arkivarie vill vi att du leder och driver arkivfrågorna i kommunen samt fortsätter det påbörjade arbetet mot ett mera digitalt arkivförfarande. Du utvecklar och förvaltar metoder för informationshantering, utför tillsyn och kvalitetssäkring av arkivfunktionen samt arbetar med informationssäkerhet. En viktig del i arbetet är att stå till allmänhetens förfogande vid utlämnandet av allmänna handlingar samt bistå förvaltningarna med att söka och ta fram handlingar i arkivet.
Tillsammans med övriga verksamheter utarbetar du rutiner för arkivering/e-arkivering. Du ger råd och stöd i strategiska dokumenthanteringsfrågor, deltar i utvecklingsprojekt som sakkunnig inom området och bevakar utvecklingen i omvärlden. I tjänsten ingår även att utbilda, informera och ge råd till anställda och allmänhet. Även traditionell arkivvård av analoga handlingar ingår i tjänsten, såsom att ta emot leveranser, ordna, förteckna och gallra.
Samarbete kommer att ske regelbundet med kollegor på kanslienheten samt med registratorer och arkivansvariga på de övriga förvaltningarna. Du kommer även att ingå i den länsgemensamma organisationen kring e-arkiv.
Närmaste chef är Förvaltningschefen på Kommunstyrelseförvaltningen.
KvalifikationerVi söker dig som har en akademisk utbildning med minst 60 hp arkivvetenskap och som har erfarenhet av både traditionellt och digitaliserat arkivarbete samt kunskaper i lagstiftning kring hantering av allmänna handlingar.
Har du genomfört ytterligare studier och/eller har erfarenhet av arbete inom systemvetenskap eller juridik är det meriterande likväl som erfarenhet av projektledning. Har du kännedom om standarder kring dokumenthantering är även det meriterande likväl som kunskaper av processkartläggning eller teoretiska kunskaper om verksamhetsbaserad arkivredovisning samt kunskaper i informationssäkerhet och dataskyddslagstiftning.
Dina personliga egenskaperVi söker dig som är mål- och resultatorienterad, serviceinriktad, strategisk och tydlig, med god samarbetsförmåga. Du är även kvalitetsmedveten med en språklig analytisk förmåga.
Vi erbjuder
En möjlighet att själv vara med och forma arbetsinnehåll och vardag!
Kontaktinformation
Malin Karhu-Birgersson, Förvaltningschef/Personalchef, 0225-55 128,
malin.karhu-birgersson@sater.seArbetsplats
Åsgränd 2
783 30 Säter
Varaktighet, arbetstid
Heltid. Tillsvidare.
Ersättning•
Fast lön
Så ansöker duSista dag att ansöka är 2018-09-12
Ange följande referens när du ansöker: 3915199030
Klicka på denna länk för att göra din ansökanKontaktMalin Karhu-Birgersson
malin.karhu-birgersson@sater.se 0225-55 128
FöretagSäters kommun
AdressSäters kommun
Åsgränd 2
78330 Säter
KontorsadressÅsgränd 2, 783 30 Säter
Jobbnummer 4318079
Observera att sista ansökningsdag har passerat.