Vi söker en erfaren personalspecialist när vår personalavdelning
Lekebergs Kommun / Administratörsjobb / Lekeberg
2019-11-13
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "Vi söker en erfaren personalspecialist när vår personalavdelning" (publicerad 2019-12-09) ⬅️
Visa alla administratörsjobb i Lekeberg,
Karlskoga,
Degerfors,
Hallsberg,
Storfors eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Lekebergs Kommun i Lekeberg Unga, expansiva Lekeberg är en kommun med framtidspotential som präglas av en helhetssyn, hållbar utveckling och tillväxt. Mångfald, integration och jämställdhet är obligatoriska faktorer i alla beslut. Lekebergs kommun strävar efter att vara en attraktiv arbetsgivare där medarbetar- och ledarskapet präglas av delaktighet och påverkansmöjligheter.
Vi har landsbygdens fördelar med attraktivt boende i naturliga miljöer, ett rikt kultur- och fritidsliv, bra företagsklimat och vi satsar på skolan. Inom vård- och omsorg jobbar vi för trygghet, valfrihet och respekt.
I Lekebergs kommun ska du kunna leva ditt liv som du vill utifrån din bakgrund, nutid och framtid. Med goda kommunikationer är det aldrig långt till det större utbudet i storstaden.
Positiv utveckling och framtidssatsningar kännetecknar Lekeberg och vi styr mot nya och spännande utmaningar. Vill du vara med på resan?
Som medarbetare i Lekebergs kommun kan du få ta del av olika förmåner under vissa förutsättningar och inom vissa verksamheter, exempelvis:
• Friskvårdsersättning på upp till 2000 kr/år
• Semesterdagar utöver de lagstadgade
• Semesterväxling
• Möjlighet till flexibel arbetstid
• Personalcykel med bruttolöneavdrag
• Personalbil med bruttolöneavdrag
• Lärare har möjlighet till semestertjänst
Läs mera om vår kommun på
www.lekeberg.seTill Lekeberg är det enkelt att pendla, ca 25 minuter från Örebro och 35 minuter från Karlskoga. Vi sitter centralt placerade i kommunhuset i trevliga lokaler med busshållplats utanför huset.
Personalavdelningen är en del av Kommunstyrelseförvaltningen vars uppdrag är att leda, styra, följa upp och ge ett effektivt stöd till alla nämnder och verksamheter.
Personalavdelningens främsta uppdrag är att ge ett kvalificerat stöd i personal- och arbetsgivarfrågor till kommunens chefer och medarbetare för att de ska kunna fokusera på att utveckla sin verksamhet och bidra till att hela kommunen utvecklas, alltid med målet att ge invånarna den bästa servicen.
I personalavdelningen ingår även vårt bemanningsteam och folkhälsoteam och vi servar ca 600 tillsvidareanställda och 30 chefer. Vi är i dagsläget tre personer som arbetar med personalfrågor och när vi nu får möjlighet att utöka kommer vi att förändra vårt arbetssätt, där vi arbetar riktat mot en egen förvaltning men fortfarande utgör en spetskompetens inom något område.
Publiceringsdatum2019-11-13ArbetsuppgifterI Lekeberg får du stora möjligheter att arbeta brett och använda all din kunskap och kompetens. Om du uppskattar att ingen dag är den andra lik och att få arbeta med både stort och smått så är detta en arbetsplats för dig! I den mindre kommunen har vi nära till dialog och samarbete mellan tjänstepersoner och politik och här blir du inte en anonym kugge i ett stort maskineri.
Tillsammans med dina nya kollegor utgör du en nyckelfunktion i kommunen när det gäller personalrelaterade frågor.
Som personalspecialist arbetar du proaktivt och konsultativt gentemot kommunens chefer och arbetsuppgifterna innebär både operativt och strategiskt arbete.
Du kommer bl.a att stödja chefer i frågor gällande:
• avtalstolkning, arbetsrätt och förhandling
• lönebildning och löneöversyn
• rekrytering och kompetensförsörjning
• arbetsmiljö och rehabilitering
• utveckling av metoder och arbetssätt inom olika områden
• utbildning till våra chefer inom olika områden
• jämställdhets- och likabehandlingsfrågor
• framtagande samt analys av statistiskt underlag eller annat underlag
• utredningsarbete
Utifrån dina erfarenheter, kunskaper och kompetens kommer du att ha stora möjligheter att påverka vilka dina specialistområden kommer att bli.
Du kommer att bidra i arbetet med att förbättra rutiner och strukturer för att stödja våra chefer i olika personalrelaterade frågor och i deras chefsroll. I ditt arbete ingår även att ta fram olika styrdokument samt skriva fram beslutsunderlag till politiken inom personalområdet. Du kommer även att vara systemförvaltare för något av våra verksamhetssystem.
KvalifikationerVi söker dig som:
• har en akademisk examen om minst 180 högskolepoäng som personalvetare eller annan utbildning med inriktning mot personal- och arbetslivsfrågor
• har minst 5 års bred erfarenhet av kvalificerat personalarbete
• har en god vana och kunskap av att använda digitala verktyg i din arbetsvardag
• är kommunikativ har en mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift
• aktuell kunskap om gällande lagar och avtal inom personalområdet
• har erfarenhet av arbete med kommunala avtal
Meriterande är om du har arbetat i något/några av systemen Personec, Winlas, Platina, Stratsys.
Vi förväntar oss att du är en person som planerar, prioriterar och tar ansvar för dina arbetsuppgifter med kvalitet och effektivitet. Vi ser att du är en god administratör som har lätt för att strukturera och organisera ditt arbete.
För att du ska lyckas i den här rollen behöver du som person ha en personlig mognad, vara stabil och ha lätt för att bygga relationer och skapa förtroende. Din självinsikt gör att du har förmågan att skilja mellan det personliga och professionella och att du också vågar ställa frågor när du stöter på utmaningar.
Du behöver vara flexibel och ha lätt att anpassa dig till nya förutsättningar och vara lösningsorienterad då den ena dagen aldrig är den andra lik.
Samarbetsförmåga och förmågan att skapa sig en helhetsbild av många delar är viktiga tillgångar för att klara rollen, och att du har intresse av och är bra på samarbete och samverkan med chefer, fackliga organisationer, kollegor och externa aktörer ser vi som självklart.
Du tar ansvar för att kontinuerligt underhålla och utveckla dina kunskaper genom omvärldsbevakning och egna initiativ till utveckling. Vi uppskattar att du är en person som kommer med egna idéer på hur man kan utveckla och förbättra verksamheten.
Vi kommer att lägga stor vikt vid personlig lämplighet.
ÖVRIGT
Vi vill gärna att du uppger ditt löneanspråk redan i din ansökan.
Vi kan komma att påbörja intervjuer under ansökningstiden, vänta därför inte med din ansökan.
Du gör din ansökan via vårt elektroniska rekryteringsverktyg. Det är därför viktigt att du fyller i alla steg noggrant för att vi ska kunna göra en riktig bedömning av din ansökan.
Vi har aktivt valt våra rekryteringskanaler och undanber oss därför direktkontakt med rekryterings-och bemanningsföretag samt annonsförsäljare i samband med denna rekrytering.
Varaktighet, arbetstid
Heltid. Tillsvidareanställning, tillträde: Tjänsten tillsätts under förutsättning att erforderliga beslut fattas. .
ErsättningEnligt avtal.
Så ansöker duSista dag att ansöka är 2019-12-08
Klicka på denna länk för att göra din ansökanFöretagLekebergs kommun
Arbetsgivarens referens Arbetsgivarens referens för detta jobb är "A913111".
Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Lekebergs kommun (org.nr 212000-2981)
Körkort För detta jobb krävs körkort.
Jobbnummer 4954677
Observera att sista ansökningsdag har passerat.