Vi söker Ekonom/Controller
Administration, Ekonomi / Administratörsjobb / Trollhättan
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
Visa alla administratörsjobb i Trollhättan,
Essunga,
Vänersborg,
Lilla Edet,
Grästorp eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Administration, Ekonomi i Trollhättan Ett hållbart och enkelt vardagsliv är Trollhättan Energis vision och ledstjärna. Trollhättans ambition är att växa och bli 70 000 Trollhättebor år 2030 vilket omfattar oss i allra högsta grad. En viktig del av visionen är att alla våra tjänster och produkter, liksom produktion och transporter, blir långsiktigt hållbara och anpassade till en växande stad.
Idag är vi omkring 180 anställda och har en omsättning på omkring 550 miljoner kronor. Vi ansvarar för elnät, fjärrvärmenät, renhållning, vatten- och avloppsnät samt stadsnät. Dessutom producerar och säljer vi förnybar el, biogas samt fjärrvärme; producerar dricksvatten och renar avloppsvatten.
Vi vill att vårt arbete gör skillnad för Trollhätteborna och världen runt omkring oss. För att nå bästa resultat samarbetar vi gärna med andra. Omtanken om kunderna och varandra är genuin. Vi känner ansvar för att göra vardagslivet enklare och roligare - och skapa nya möjligheter för människor och företag i Trollhättan.
Är du kalkylerande och tänker i perioder? Då kan du vara vår nästa investering.
Trollhättan Energi söker en Ekonom/Controller.
Om jobbet
Nu behöver vi utöka vårt ekonomiteam med en engagerad ekonom/controller med fokus på analys, avvikelsehantering och prognostisering. Du strävar hela tiden efter utveckling och har en digital inriktning. Du är flexibel och eftersträvar alltid en god förståelse för verksamheten och de ekonomiska sambanden. Självklart går du igång på fördelningsprinciper och periodiseringar och har samtidigt en förmåga att förklara komplexa ekonomiska termer, så att även de som inte är så insatta förstår. Oavslutade projekt ger dig utslag! Är du dessutom prestigelös - då kan du vara en viktig investering för oss.
Dina huvudsakliga arbetsuppgifter blir att stödja och styra vår verksamhet i den löpande resultatuppföljningen. Du kvalitetssäkrar prognosers rimlighet, sammanställer avvikelseförklaringar och säkerställer att helheten harmoniserar. Du ifrågasätter och föreslår förändringar samtidigt som du är ett självklart bollplank för verksamheten. Att arbeta nära våra verksamhetschefer är en självklarhet, där du erbjuder ett affärsnära stöd som ger oss ännu vassare prognosprecision och noggrannare resultatfördelning. Intern kontroll, nyckeltalsuppföljning och löpande utvecklingsprojekt kommer också vara viktiga arbetsområden.
Rollen är ny och du har själv möjlighet att prägla tjänsten.
Vi erbjuder bland annat
- Ett jobb där du påverkar Trollhättebornas vardag - varje dag. Tillsammans med oss bidrar du till att utveckla Trollhättan (med omnejd) till en bättre plats och till morgondagens hållbara och klimatsmarta samhälle.
- Ett härligt gäng - Du blir en del av ekonomiavdelningen bestående av 6 medarbetare. Ekonomi är en del av verksamhetsområdet Administration bestående av omkring 20 anställda som även omfattar IT, HR, fastighet, kvalitet/säkerhet och upphandling.
- En arbetsplats och ett företag som är mycket omtyckt av både medarbetare och kunder. Det syns inte minst i våra regelbundna kund- och medarbetarundersökningar.
- Ett medelstort företag som växer så det knakar, men där spannet mellan beslut och handling är kort.
- Möjlighet till flexibel arbetstid.
- Aktivt arbetsmiljö-/hälsoarbete.
- Möjlighet till biogas- eller elbil (personalbil via löneväxling).
Personliga egenskaper
- Du är en drivande inspiratör som arbetar mål- och utvecklingsinriktat.
- Att skapa delaktighet och upprätthålla bra relationer är en del av ditt DNA, det vill säga du har god social kompetens och är kommunikativ.
- Du drivs av att se helhetsperspektiv samtidigt som du kan dyka ner till att arbeta operativt i våra processer.
- Du arbeta strukturerat, självständigt och tar ansvar.
Det här ska du kunna och ha tidigare erfarenhet av
- Minst 3 års Högskola/universitetsutbildning i ekonomi eller motsvarande relevant utbildning.
- Minst 5 års erfarenhet av motsvarande arbetsuppgifter.
- Goda kunskaper i Office och mycket goda kunskaper i Microsoft Excel.
- Behärska svenska i tal och skrift.
- B-Körkort.
Meriterande
- Van att ta fram kalkyler för att göra ekonomin tydlig i verksamheten.
- Van att belysa problem och komma med förslag på lösningar.
- Erfarenhet att ha utvecklat ekonomiska nyckeltal anpassade till mål.
- God server/systemförståelse inom ekonomisystem.
- Van att arbeta med intern kontroll(plan).
Vi lägger i stället stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Vi tror starkt på att människor i alla dess underbara former bidrar till en skönare arbetsplats, att vi utvecklas och kan göra bättre saker för fler Trollhättebor. Därför eftersträvar vi en arbetsplats med stor mångfald.
Ansökningsförfarande
När du söker tjänsten använder du ett elektroniskt ansökningsformulär. För att komma direkt till ansökningsformuläret klicka på Skicka ansökan.
Önskar du ytterligare information om tjänsten kontakta gärna: Andreas Olausson, Avdelningschef Ekonomi, tfn 0520-49 76 22.
Din ansökan vill vi ha senast den 2019-01-14. Tillträde sker enligt överenskommelse.
Välkommen med din ansökan!
Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.
Varaktighet, arbetstid
100 %. Tillträde: Enligt överenskommelse tillsvidareanställning
Publiceringsdatum2018-12-17ErsättningMånadslön
Så ansöker duSista dag att ansöka är 2019-01-14
Ange följande referens när du ansöker: 2018/7
Klicka på denna länk för att göra din ansökanKontaktAndreas Olausson 0520-497622
Lil Krus 0520-497588
FöretagAdministration, Ekonomi
AdressAdministration, Ekonomi
Förrådsgatan 2
46132 Trollhättan
KontorsadressFörrådsgatan 2
Jobbnummer 4512482
Observera att sista ansökningsdag har passerat.