Verksställare, Barnets socilasekreterare och Familjehemssekreterare

Höganäs kommun Socialförvaltningen / Socialsekreterarjobb / Höganäs
2025-10-23


Visa alla socialsekreterarjobb i Höganäs, Bräcke, Helsingborg, Ängelholm, Bjuv eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Höganäs kommun Socialförvaltningen i Höganäs

Socialförvaltningen arbetar aktivt för att vara där för de som behöver lite extra stöd och hjälp när livet är som mest utmanande. Oavsett om det handlar om barn, tonåringar eller vuxna, är socialförvaltningen där för att göra livets sociala berg-och-dalbana lite lättare att åka på. Brinner du för människors självständighet och vill vara deras hjälpande hand på resan? Då är det hos oss du ska vara!

I Höganäs kommunkoncern finns en lokal passion och en framåtanda. Nu är vi på jakt efter fler hjärtliga samhällsbyggare som gör vardagen för kommunens invånare lite bättre, idag och varje morgondag. Hos oss i Höganäs skapar du mening på din arbetsplats och levererar verklig nytta till samhället.

Publiceringsdatum
2025-10-23

Arbetsuppgifter
Verkställare

Du följer du upp beslutade insatser och säkerställer att målen uppnås och att utvecklingen går i rätt riktning. När målen är uppfyllda avslutas insatsen annars förlängs eller anpassas den. Arbetet innebär många kontakter och samverkan med andra aktörer och kräver god förmåga att strukturera, dokumentera och driva arbetet framåt.

Barnets socialsekreterare

Du ansvarar för att följa upp vården av familjehemsplacerade barn. Du samtalar regelbundet med barnet, följer barnets utveckling och ser till att barnet får det stöd och den trygghet som behövs.

Du har fokus på barnets bästa och arbetar för att varje placerat barn ska ges goda förutsättningar för en trygg uppväxt och ett gott liv. I uppdraget ingår samverkan med barnets nätverk och externa samarbetspartners såsom förskola, skola, BUP och polis. Du har ett nära samarbete med samordnare, kollegor och enhetschef tillsammans utvecklar ni metoder och arbetssätt för en god familjehemsvård.

Familjehemssekreterare

Du blir du en del av en erfaren och välstrukturerad grupp bestående av tre barnsekreterare och två familjehemssekreterare. Tillsammans arbetar vi utifrån ett årshjul för att skapa en trygg och välfungerande familjehemsvård för våra placerade barn och deras familjehem.

Dina huvudsakliga uppgifter är att rekrytera, handleda och utbilda familjehem, i nära samverkan med barnsekreterare och övriga kollegor. Du deltar även i utvecklingsarbetet för att stärka och förbättra vår familjehemsvård.

Kvalifikationer
Gemensamma krav för alla tre tjänster:

Socionomexamen.

Erfarenhet av myndighetsutövning med barn och unga.

Verkställare:

Krav: Socionomexamen och erfarenhet av myndighetsutövning med barn och unga.

Meriterande: Erfarenhet av samverkan med olika aktörer inom socialtjänst och andra myndigheter.

Barnets socialsekreterare:

Krav: Socionomexamen och erfarenhet av myndighetsutövning med barn och unga.

Meriterande: Erfarenhet av arbete med våld i nära relationer, vana vid metoder som Freda och Patriark, samt utbildning i Signs of Safety. Erfarenhet av att arbeta med placerade barn och deras nätverk är ett plus.

Familjehemssekreterare:

Krav: Socionomexamen och erfarenhet av familjehemsvård samt myndighetsutövning med barn och unga.

Meriterande: Utbildning i metod Källvesten, handledarutbildning, erfarenhet av verksamhetssystemet Lifecare, samt erfarenhet av metodutveckling inom familjehemsvård.

Som peron är engagerad och har ett starkt engagemang för barn och unga, med en genuin vilja att göra skillnad. Du är självgående, strukturerad och har förmågan att driva arbetet framåt samtidigt som du är lyhörd, tålmodig och kreativ i ditt sätt att hitta lösningar.

Du trivs i samarbete med både kollegor och externa parter, och bidrar aktivt till ett öppet, stöttande och positivt arbetsklimat. Du har god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift och värdesätter rättssäkerhet, gott bemötande och likabehandling i allt du gör. Hos oss uppskattar du humor och en varm arbetsgemenskap, där kollegialt stöd, kunskapsdelning och metodutveckling är en naturlig del av vardagen.

Övrig information
Goda kunskaper i svenska, både i tal och skrift, med förmåga att uttrycka dig tydligt.

Goda kunskaper i engelska; övriga språkkunskaper är meriterande.

God datorvana.

B-körkort krävs.

ÖVRIGT
"Höganäs kommun ska i alla sina rekryteringar sträva mot en jämnare fördelning mellan könen och en ökad representation av övriga olikheter inom kommunens olika verksamheter" - så står det i våra "Aktiva åtgärder för jämställdhet och mångfald". Det är inte alltid enkelt, men vi jobbar för detta varje dag.

Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

För att kvalitetssäkra vår rekryteringsprocess i Höganäs kommun använder vi rekryteringsverktyget Offentliga Jobb/Visma Recruit. Därför ber vi dig att skicka in din ansökan via Offentliga Jobb genom att klicka på ansökningslänken i annonsen.

Övrig information
Goda kunskaper i svenska, både i tal och skrift, med förmåga att uttrycka dig tydligt.

Goda kunskaper i engelska; övriga språkkunskaper är meriterande.

God datorvana.

B-körkort krävs.

Ersättning
Enligt avtal.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2025-11-10
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "C284754".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Höganäs kommun (org.nr 212000-1165)

Arbetsplats
Höganäs kommun Socialförvaltningen

Kontakt
Ahl
isabell
isabell.ahl@hoganas.se
042-337581

Jobbnummer
9571742

Prenumerera på jobb från Höganäs kommun Socialförvaltningen

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Höganäs kommun Socialförvaltningen: