Verksjurist med inriktning mot dataskydd

Statens Servicecenter / Juristjobb / Gävle
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla juristjobb i Gävle, Älvkarleby, Sandviken, Ockelbo, Ovanåker eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Statens Servicecenter i Gävle, Älvkarleby, Sandviken, Ockelbo, Tierp eller i hela Sverige

Statens servicecenters uppdrag är att erbjuda effektiv service till medborgare och myndigheter. Vi ansvarar för Sveriges lokala servicekontor där vi ger information och service från Skatteverket, Pensionsmyndigheten, Försäkringskassan och Arbetsförmedlingen. Vi bidrar även till en effektivare statsförvaltning genom att leverera administrativa tjänster och konsultstöd till statliga myndigheter inom ekonomi, lön och HR. Tillsammans är vi cirka 1400 anställda.
Servicekontoren finns över hela landet, från Trelleborg i söder till Kiruna i norr. Vårt huvudkontor finns i Gävle.

Hos oss får du bidra med din kompetens i arbetet för en effektivare statsförvaltning nära medborgaren.

Rättsavdelningen stödjer myndighetens samtliga verksamheter i juridiska frågor och har det övergripande och samordnande verksamhetsansvaret för rättssäkerhet, regelefterlevnad och övergripande styrningsfrågor. De rättsliga frågorna präglas av Statens servicecenters centrala roll i förvaltningen och de principiella och praktiska frågor som följer av att myndigheten behandlar uppgifter och handlägger ärenden åt en stor del av statsförvaltningen.

Rättsavdelningen består av tre enheter med verksamhet i Gävle och Stockholm. Framträdande områden för avdelningen är t.ex. dataskydd, offentlighet och sekretess, allmän förvaltningsrätt, arbetsrätt samt avtals- och upphandlingsrätt. Mot bakgrund av myndighetens uppdrag är rättsfrågorna ofta utmanande och komplexa och ställer stora krav på analysförmåga och förståelse för verksamheten. Det innebär också ett behov av ett nära samarbete mellan rättsenheterna.

Du kommer att vara placerad på rättsenhet 3 som huvudsakligen arbetar med frågor om dataskydd, sekretess och säkerhetsrelaterad juridik.

Att arbeta hos oss ställer krav på att du har förmåga att förstå, driva och prioritera frågor inom det egna ansvarsområdet utifrån ett verksamhetsperspektiv. Du kommer att ha många kontakter med övriga delar av myndigheten, t.ex. vid rådgivning och i utvecklingsprojekt. Kontakter med andra myndigheter är också vanliga, liksom med myndighetens it-leverantörer. Ditt stöd har ofta en avgörande betydelse för vår verksamhet och vi törs utlova att du sällan kommer att ha tråkigt på arbetet.

Huvudsakliga arbetsuppgifter
I rollen som verksjurist kommer du ge stöd och råd i rättsfrågor i samarbete med myndighetens samtliga verksamheter, exempelvis i utvecklingsprojekt, vid kravställning i upphandlingar och i löpande stöd till verksamheten. Du kommer bidra till att utveckla myndighetens arbetssätt inom rättsområdena, handlägga ärenden samt utforma eller kvalitetssäkra beslut, avtal, rapporter, yttranden och skrivelser till regeringen, domstolar och myndigheter.

Publiceringsdatum
2021-08-30

Kvalifikationer
Vi söker dig som har:
* Juridisk examen
* Minst tre års erfarenhet från likvärdiga arbetsuppgifter i annan organisation, t.ex. myndighet eller bolag
* Erfarenhet av kvalificerat arbete med dataskydd
* Kunskaper inom ett eller flera av övriga rättsområden som är relevanta för myndighetens verksamhet enligt ovan

Vidare ska du ha följande förmågor:
* God analytisk förmåga
* Vara lösningsinriktad och ha ett konsultativt förhållningssätt
* Vara en god kommunikatör och uttrycka dig mycket väl i tal och skrift
* Hög integritet

Dessutom är det meriterande om du har
• Erfarenhet av arbete med rättsliga aspekter av säkerhetsområdet, t.ex. inom informationssäkerhet, säkerhetsskydd eller it-säkerhet

Övrig information
Anställningen är 100 procent och tillsvidare med tillträde snarast efter överenskommelse.
Vi tillämpar sex månaders provanställning.
Anställningen är placerad i Gävle eller Stockholm efter överenskommelse.
Tjänsten innebär en del resande.

Du är välkommen in med din ansökan med personligt brev och CV senast den 19 september 2021. Intervjuer planeras att starta under vecka 39. Arbetsprover eller andra tester kan förekomma som en del av rekryteringen.

Befattningen är placerad i säkerhetsklass. Säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas, du måste därför vara svensk medborgare.

Statens servicecenter verkar för en diskrimineringsfri arbetsplats med ökad mångfald och jämställdhet.

Vi har gjort medieval för våra annonser och undanber kontakter från medie- och rekryteringsföretag.

Varaktighet, arbetstid
Heltid/ Ej specificerat

Ersättning
Månadslön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2021-09-19
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Statens Servicecenter

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Statens Servicecenter (org.nr 202100-6453), http://www.statenssc.se

Jobbnummer
5930977

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Statens Servicecenter

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Statens Servicecenter: