Verksjurist, Gävle

Statens Servicecenter / Juristjobb / Gävle
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla juristjobb i Gävle, Älvkarleby, Sandviken, Ockelbo, Ovanåker eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Statens Servicecenter i Gävle, Älvkarleby, Sandviken, Ockelbo, Tierp eller i hela Sverige

Statens servicecenters uppdrag är att erbjuda effektiv service till medborgare och myndigheter. Vi ansvarar för Sveriges lokala servicekontor där vi ger information och service från Skatteverket, Pensionsmyndigheten, Försäkringskassan och Arbetsförmedlingen. Vi bidrar även till en effektivare statsförvaltning genom att leverera administrativa tjänster och konsultstöd till statliga myndigheter inom ekonomi, lön och HR. Tillsammans är vi cirka 1500 anställda.
Servicekontoren finns över hela landet, från Trelleborg i söder till Kiruna i norr. Vårt huvudkontor finns i Gävle.

Hos oss får du bidra med din kompetens i arbetet för en effektivare statsförvaltning nära medborgaren.

Rättsavdelningen är en kvalificerad central rättsfunktion som på ett effektivt sätt bidrar till en hög rättslig förmåga i hela organisationen. Avdelningen består av tre enheter med verksamhet i Gävle och Stockholm. De rättsliga frågorna präglas av de principiella och praktiska frågor som följer av att myndigheten behandlar uppgifter och handlägger ärenden åt en stor del av statsförvaltningen.

Arbetet ställer stora krav på analysförmåga och förståelse för verksamheten. Det innebär också ett behov av ett nära samarbete mellan rättsenheterna. Framträdande områden för avdelningen är t.ex. dataskydd, offentlighet och sekretess, allmän förvaltningsrätt, arbetsrätt samt avtals- och upphandlingsrätt.

Enheten som vi nu söker en verksjurist till arbetar huvudsakligen med frågor om dataskydd, sekretess och säkerhetsrelaterad juridik. Vi söker dig som både vill utvecklas själv och bidra till myndighetens förmåga inom de aktuella rättsområdena. Ditt arbete har en avgörande betydelse både för att myndigheten ska arbeta rättssäkert och bidra till en ökad effektivisering genom digitalisering för en stor del av statsförvaltningen. Vi kan utlova kvalificerade arbetsuppgifter, trevliga och erfarna kollegor och att du sällan kommer att ha tråkigt på arbetet.

Huvudsakliga arbetsuppgifter
I rollen som verksjurist kommer du ge stöd och råd i rättsfrågor i samarbete med myndighetens samtliga verksamheter och bidra till att utveckla myndighetens arbetssätt inom rättsområdena. Det kan t.ex. ske i utvecklingsprojekt, vid kravställning i upphandlingar eller i löpande stöd till verksamheten. I första hand kommer ditt arbete att vara inriktat mot frågor som avser dataskydd och säkerhetsrelaterad juridik. Du kommer att ha omfattande kontakter med övriga delar av myndigheten och det är även vanligt med kontakter med andra myndigheter och IT-leverantörer. Som verksjurist kan du också komma att utforma eller kvalitetssäkra beslut, avtal, rapporter, yttranden och skrivelser till regeringen, domstolar och myndigheter.

Publiceringsdatum
2022-10-04

Kvalifikationer
Vi söker dig som har:
• Juridisk examen
• Erfarenhet av likvärdiga arbetsuppgifter i en annan organisation, t.ex. myndighet eller bolag, avseende något för tjänsten relevant rättsområde (dataskydd, offentlighet och sekretess, allmän förvaltningsrätt, arbetsrätt, avtalsrätt eller upphandlingsrätt)

Vidare ska du ha följande förmågor:
• Förstå, driva och prioritera frågor inom det egna ansvarsområdet utifrån ett verksamhetsperspektiv
• God analytisk förmåga
• Vara lösningsinriktad
• Ha ett konsultativt förhållningssätt
• Vara en god kommunikatör och uttrycka dig mycket väl i tal och skrift
• Hög integritet

Dessutom är det meriterande om du har:
• Särskild kunskap om frågor som avser dataskydd och IT-rätt, t.ex. avseende kommersiella IT-avtal eller systematiskt informationssäkerhetsarbete

Övrig information
Anställningen är 100% och tillsvidare med tillträde snarast efter överenskommelse.
Vi tillämpar sex månaders provanställning.
Anställningen är placerad i Gävle.
Det finns möjlighet att arbeta upp till 49% på distans.
Tjänsten innebär en del resande.

Du är välkommen in med din ansökan med personligt brev och CV senast den 23 oktober 2022. I ditt CV ska det tydligt framgå år och månad för varje anställning samt en kort beskrivning av arbetsuppgifterna. Du ska även motivera i din ansökan hur du uppfyller kvalifikationerna för tjänsten. Intervjuer planeras att starta under vecka 44.

För anställning krävs godkänt resultat vid säkerhetsprövning. Tjänsten är inplacerad i säkerhetsklass vilket även innebär registerkontroll.

Statens servicecenter verkar för en diskrimineringsfri arbetsplats med ökad mångfald och jämställdhet.

Vi har gjort medieval för våra annonser och undanber kontakter från medie- och rekryteringsföretag.

Varaktighet, arbetstid
Heltid/ Ej specificerat

Ersättning
Månadslön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2022-10-23
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Statens Servicecenter

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Statens Servicecenter (org.nr 202100-6453), http://www.statenssc.se

Kontakt
Towa Eng, Facklig kontaktperson Saco-S
010-456 03 91

Jobbnummer
7040172

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Statens Servicecenter

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Statens Servicecenter: