Verksarkivarie

Havs- och vattenmyndigheten / Bibliotekariejobb / Göteborg
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla bibliotekariejobb i Göteborg, Mölndal, Partille, Kungälv, Lerum eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Havs- och vattenmyndigheten i Göteborg, Sotenäs, Karlskrona eller i hela Sverige

Havs- och vattenmyndigheten (HaV) etablerades 2011 och är en förvaltningsmyndighet som arbetar för hållbar samhällsnytta. Vi arbetar på regeringens uppdrag för bevarande, restaurering och hållbart nyttjande av sjöar, vattendrag, hav och fiskeresurserna. Vi är cirka 400 engagerade medarbetare och konsulter som tillsammans skapar en dynamisk arbetsplats för att genomföra uppdraget i enlighet med den statliga värdegrunden.

Avdelningen för administration ger stöd och service till myndigheten med syfte att säkerställa en effektiv ledning, gemensamma arbetsformer och kvalitetssäkring av myndighetens verksamhet. Administrativa avdelningen ansvarar för verksamhet och processer inom juridik, ekonomi, arkiv och service och består av 37 medarbetare fördelade på tre enheter.

Arkiv- och serviceenheten består av chef och 9 medarbetare. Vi arbetar med registratur och diarium, arkiv och informationsförvaltning, lokalförsörjning (avtal), lokalplanering och lokalvård, skalskydd och säkerhet samt växel och reception. Därutöver ansvarar enheten för kvalificerat administrativt stöd till myndigheten samt handläggning av ansökningar ur Europeiska havs- fiskeri- och vattenbruksfonden (EHFVF).

Publiceringsdatum
2023-02-16

Dina arbetsuppgifter
Havs- och vattenmyndigheten är i ett spännande skifte och du får vara med att forma myndighetens informationshantering och arkivbildning

Du kommer att arbeta med styrning och stöd i informationens hela livscykel, från planering till gallring och bevarande.

Arbetet kräver kontinuerlig utveckling av informationshanteringen för att effektivt möta såväl verksamhetens behov som lagkrav.

HaV har beslutat om en ny klassificeringsstruktur som innebär att du är med och skapar ett nytt pedagogiskt och överblickbart styrsystem som innefattande strategier, planer, tillämpningsbeslut och riktlinjer som ligger till grund för myndighetens informationsförvaltning.

Som Verksarkivarie har du en central roll som kravställare vid anpassningar och införskaffande av olika digitaliseringslösningar. Du är i rollen drivande för en digitalisering och effektivisering av informationshanteringen. Detta innebär bland annat att du tillsammans med registratur och verksamhet arbetar med införandet av ett nytt dokument- och ärendehanteringssystem (diarium) på myndigheten samt ansvarar för att upprätta ett e-arkiv som säkerställer myndighetens digitala långtidsbevarande av information. Du kan även komma att bli förvaltningsledare för system inom arkivområdet.

Som Verksarkivarie har du ett ett operativt ansvar för att administrera, organisera och utveckla myndighetens centralarkiv. Det innebär följande arbetsuppgifter

- ordna och förteckna arkiv,
- gallra handlingar
- genomföra leveranser från såväl närarkiv till centralarkiv som till arkivmyndighet
- samt i övrigt förekommande arkivvårdande arbetsuppgifter

På arkiv- och serviceenheten tar vi ett gemensamt ansvar för enhetens beting vilket innebär att du kan komma att få rycka in där behov finns och din kompetens kommer till användning.

Kvalifikationer
Du har akademisk examen inom arkivvetenskap eller en akademisk utbildning som arbetsgivaren bedömer som likvärdig

Du har mycket goda IT-kunskaper och kan grunderna för utveckling, förvaltning och avställning av system samt att du förstår terminologin inom området. Vi ser även att det är väsentligt att du har mycket god kännedom om informations- och ärendehantering och arkivverksamhet. Vidare är du väl förtrogen med lagar och föreskrifter inom området.

Vi vill att du har minst tre års erfarenhet som arkivarie. Du ska även ha erfarenhet av digital dokumenthantering och arkivbildning. En ytterligare merit är om du har erfarenhet av arbete i utvecklingsprojekt, exempelvis utveckling av arbetssätt och rutiner. Andra önskemål är dokumenterad erfarenhet av rollen som projektledare och arbete med utveckling av e-arkiv.

Arbetet förutsätter intresse för både digitaliseringsfrågor och dokument- och informationshantering.

Du är mycket kompetent inom ditt område och har god förmåga att omsätta dina kunskaper i praktiken. Stor vikt kommer att läggas vid din förmåga att samarbeta och beskriva omsätta dina kunskaper till leveranser i samarbeta med andra. Detta innebär att du är lyhörd, konstruktiv, initiativtagande och pedagogisk i tal och skrift. Du har god förmåga att driva ett förändringsarbete och får med dig dina kollegor. Vidare kräver arbetet att du är en person som har förmåga att arbeta självständigt, är effektiv, noggrann och resultatinriktad till din läggning. Andra viktiga egenskaper som efterfrågas är god förmåga att strukturera och organisera.

Vi arbetar såväl nationellt som internationellt vilket kräver att du har mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska samt har motsvarande god förmåga på engelska. Eftersom arbetet innebär daglig kontakt och interaktion med andra människor kommer särskild vikt läggas vid personlig lämplighet.

Anställningsvillkor
Anställningen är en tillsvidareanställning med tillträde snarast efter överenskommelse. Havs- och vattenmyndigheten tillämpar 6 månaders provanställning och individuell lönesättning.

Övrig information

Havs- och vattenmyndigheten sitter i moderna lokaler i Gullbergsvass, 10-15 minuters gångväg från Göteborgs central. Vi erbjuder en attraktiv arbetsplats som utmärks av strävan att vara fri från diskriminering. Vi tror att mångfald bidrar till att utveckla vår verksamhet.

Tänk på att de handlingar som du skickar in genom din ansökan blir en allmän handling hos HaV. Detta betyder att allt material i ansökan, inklusive bilagor, kan behöva lämnas ut till den som begär det om uppgifterna inte omfattas av sekretess enligt offentlighets- och sekretesslagen. Tänk på din integritet och undvik att lämna information som innehåller känsliga personuppgifter, till exempel uppgifter om din eller närståendes hälsa, politiska åsikter eller religiös övertygelse. Vi använder rekryteringstester och/eller arbetsprov i många av våra rekryteringar som en del i urvalsprocessen. För god kvalitet i Havs-och vattenmyndighetens rekryteringsprocess ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller i pappersformat.

Varmt välkommen med din ansökan!

Vi har valt rekryteringskanaler för den här anställningen och vill inte bli kontaktade av rekryteringsföretag.

Ersättning
Individuell lönesättning

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2023-03-05
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "2022/82".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Havs- och Vattenmyndigheten (org.nr 202100-6420)

Kontakt
Niklas Örnfelt
010-6986391

Jobbnummer
7454226

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Havs- och vattenmyndigheten

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Havs- och vattenmyndigheten: