Verksamhetsutvecklare till Västtrafik
Experis AB / Datajobb / Göteborg
2025-07-23
Visa alla datajobb i Göteborg,
Mölndal,
Partille,
Kungälv,
Lerum eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Experis AB i Göteborg,
Mölndal,
Partille,
Kungälv,
Lerum eller i
hela Sverige Har du erfarenhet av att arbeta inom IT-servicedesk? Vill du ha en central roll i att driva förbättringsarbete och utveckla våra arbetssätt inom servicedeskens område? Drivs du av att bidra till samhällsnytta hos en trygg och stabil arbetsgivare? Sök då tjänsten som Verksamhetsutvecklare hos Västtrafik!
Publiceringsdatum2025-07-23Dina arbetsuppgifter Rollen som Verksamhetsutvecklare är ny och tillhör IT-Servicedesk. Avdelningen ansvarar för andra linjens support, kontohantering, vår klientplattform och applikationer, samt vår interna incidentsamordning vid kritiska IT-händelser med mera. Till vår hjälp har vi också en extern första linjens support, vilken vi också stöttar och ansvarar för.
Som Verksamhetsutvecklare kommer du att ansvara för att identifiera, initiera och driva förbättrings- och utvecklingsinitiativ. Detta för att höja kvaliteten, effektiviteten och användarupplevelsen inom servicedeskens arbetsområden. Tillsammans med ledande roller på avdelningen identifierar ni automatiserade arbetsflöden och tjänster som du tar vidare för utveckling och implementering inklusive eventuella tillhörande processer, arbetssätt och kunskapsartiklar.
Vårt systematiska arbete med att dokumentera kunskap ligger på den här rollen att ta ett samlat grepp om att utveckla och implementera. Då vi inte har första linjens it-support själva är det viktigt att vi får till ett bra sätt att arbeta med just kunskapsartiklar och utbildning för området. Att utbilda internt i hur man tar fram, skriver, underhåller och avslutar kunskapsartiklar ligger främst på den här rollen att se till att det tas fram och utförs.
I rollen som verksamhetsutvecklare kommer du att arbeta nära andra interna utvecklande roller samt team såsom de som ansvarar för ärendehanteringssystemet, HR, identitet och åtkomst med flera.
Några av dina huvudsakliga arbetsuppgifter:
* Identifiera, initiera och driva förbättrings- och utvecklingsinitiativ främst inom avdelningens uppdrag
* Ansvara för struktur och kvalitet i dokumentation av kunskapsartiklar.
* Utbilda internt i hur man skapar, underhåller och avslutar kunskapsartiklar.
* Utveckla och genomföra förbättringar av automatiserad självservice i ärendesystemet
* Kvalitetsuppföljning gällande avdelningens och vår första linjes arbete i vårt ärendesystem.
* Delta i det operativa arbetet på avdelningen och vid behov i incidentsamordning.
* Utforska och bidra till användning av AI där det är relevant.
Profil För att lyckas i rollen ser vi att du är nyfiken, ansvarstagande och engagerad. Du arbetar strukturerat, tycker om ordning och reda samt att förbättra och följa upp. Du behöver vara lyhörd och van vid att arbeta utifrån behov och användarvänlighet i det som du är med och bygger upp. Du känner dig trygg i att hålla presentationer och utbildningar, och du deltar aktivt i uppföljningsmöten med leverantörer. För att trivas hos oss behöver du tycka om att arbeta i en dynamisk miljö där allt inte är satt och klart då vi som bolag är i en digital transformation med allt vad det innebär.
Vi söker dig som har:
* en bakgrund inom första och andra linjens it-support/it-servicedesk
* eftergymnasial utbildning inom IT, verksamhetsutveckling eller likvärdigt.
* erfarenhet av att driva förbättringsarbete inom IT-stöd eller supportverksamhet
* förståelse för servicedeskens roll och utmaningar i en större organisation
* förmåga att arbeta med kravhantering, processtänkande och förändringsledning
* erfarenhet av att skapa och förvalta kunskapsdatabaser eller kunskapsartiklar
* erfarenhet av digitalisering och implementering av IT-stöd
* goda kunskaper om ServiceNow och dess möjligheter till automatisering
* mycket goda kunskaper i svenska språket, såväl muntligt som skriftligt
* erfarenhet av att ansvara för processer, arbetssätt och dokumentation
* erfarenhet av att ta fram relevanta interna utbildningar
Meriterande
* Kunskap om ITIL eller liknande ramverk
* Annan relevant påbyggnadsutbildning exempelvis inom pedagogik, kommunikation, agila arbetsmetoder och/eller förändringsledning
Om Västtrafik
Västtrafik AB ägs av Västra Götalandsregionen. Västtrafik ansvarar för kollektivtrafiken i Västsverige. Varje dag väljer över 400 000 kunder att resa med våra bussar, tåg, spårvagnar och båtar. Under en dag kör fordonen omkring 47 500 mil, vilket motsvarar nära 12 varv runt jorden och vår reseplanerare används 1 200 000 gånger. Genom att utveckla och erbjuda hållbara resor och smarta tjänster vill vi vara det självklara valet när du reser. På så sätt bidrar Västtrafik till det goda livet i Västra Götaland och till en attraktiv och konkurrenskraftig region.
Låter detta intressant?
Den här rekryteringsprocessen hanteras av Experis för Västtrafiks räkning, vilket innebär att du kommer att bli anställd direkt av Västtrafik. Tjänsten är en tillsvidareanställning med placering på Västtrafiks kontor i Göteborg. Västtrafik erbjuder ett flexibelt arbetsupplägg bestående av både kontor- och distansarbete. Vid frågor om tjänsten är du välkommen att kontakta ansvarig rekryterare Sara Johansson på
sara.johansson@jeffersonwells.seSista ansökningsdag är 15 augusti 2025. Varmt välkommen med din ansökan!
Ersättning Not Specified
Så ansöker du Sista dag att ansöka är 2025-08-15
Klicka på denna länk för att göra din ansökan Arbetsgivarens referens Arbetsgivarens referens för detta jobb är "475cb254-af2d-".
Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Experis AB (org.nr 556855-1104)
Arbetsplats Västtrafik
Jobbnummer 9435486