Verksamhetsutvecklare mot servicekontoren

Pensionsmyndigheten / Organisationsutvecklarjobb / Stockholm
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla organisationsutvecklarjobb i Stockholm, Solna, Lidingö, Sundbyberg, Danderyd eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Pensionsmyndigheten i Stockholm, Botkyrka, Gävle, Gotland, Söderhamn eller i hela Sverige

Pensionsmyndigheten ansvarar för den allmänna pensionen och informerar om hela pensionen. Varje år betalar vi ut cirka 340 miljarder kronor till 2,2 miljoner pensionärer, genomför drygt 800 000 fondbyten och skickar ut 7,3 miljoner orange kuvert. Vi är omkring 1 200 medarbetare på 8 orter.

Vi gör pensioner enklare - för att alla ska kunna leva i nuet.

Pensionsmyndigheten har tillsammans med Försäkringskassan och Skatteverket drygt 100 servicekontor där vi ger statlig service inom skatte-, försäkrings- och pensionsärenden. Syftet är att medborgarna på ett och samma ställe ska få en helhetsbild över sitt ärende, besökarna kan där få hjälp med såväl allmänna frågor, vägledning och användning av digitala tjänster, som med personliga ärenden. Vi söker nu en verksamhetsutvecklare som ska jobba med frågor som rör servicekontoren i samverkan internt och externt.

Rollen tillhör produktionsavdelningen, som är Pensionsmyndighetens största avdelning, med cirka 700 medarbetare. Avdelningen ansvarar för handläggning av pensioner och kundservice via telefon, e-post och sociala medier. I avdelningens uppdrag ingår även styrning, uppföljning och utveckling av verksamheten. Verksamheten bedrivs på åtta verksamhetskontor lokaliserade runt om i Sverige.

Tjänsten är ett föräldravikariat under 12 månader. Vi sitter i ljusa och moderna lokaler i nära anslutning till Hornstulls t-bana.

Vi söker nu en verksamhetsutvecklare som kommer att verka i en bred och självständig roll, där du kommer att jobba tätt tillsammans med främst ytterligare en kollega i en nära besläktad roll. Du kommer att agera som Pensionsmyndighetens representant i olika samverkansarbeten externt samt fungera som ett språkrör mot den interna organisationen på myndigheten.

En stor del av arbetet innebär att jobba med bland annat uppföljning, utveckling och förvaltningsfrågor på operativ nivå. Du har ett nationellt perspektiv och fungerar som stöd till den ledningsgrupp som finns för servicekontoren.

Utöver detta kommer du även ingå i ett antal arbetsgrupper bland annat de som gemensamt hanterar servicekontorens utbildningsfrågor och samordning av nyanländas kontakter.

I tjänsten ingår också rollen som objektspecialist till ca 20% där du följer upp Pensionsmyndighetens system som används ute på servicekontoren och för vidare utvecklingsförslag som fångats upp i verksamheten vidare till IT-avdelningen. Du har även en samordnande roll kopplat till servicekontorens behörigheter.

Detta är en roll som hela tiden genomgår förändring i och med att servicekontoren snart övergår i Statens Servicecenters förvaltning.

Publiceringsdatum
2018-12-20

Erfarenhet och utbildning
Vi söker dig som har:
• Akademisk utbildning
• Erfarenhet av liknande arbetsuppgifter, t ex i en roll som samordnare, projektledare eller verksamhetsutvecklare
• Goda kunskaper i svenska såväl i tal som skrift

Meriterande är:
• Vi ser det som en stor framgångsfaktor om du tidigare arbetet på eller mot ett servicekontor tidigare
• Erfarenhet av myndighetssamverkan
• Intresse och erfarenhet för de tekniska möjligheterna inom digitalisering, eller ännu bättre haft en roll som t ex objektspecialist

Dina egenskaper
För att lyckas och trivas i rollen har du god förmåga att planera, genomföra och följa upp ditt eget arbete samt driva igenom frågeställningar. Du har god kommunikativ förmåga och känner dig trygg att tex prata inför grupp. Du är också en duktig skribent och har förmåga att skriva formella dokument. Du är nyfiken och har lätt att sätta dig in i nya områden. Vi ser att du har ett genuint intresse för service och kundmöte. För att trivas i rollen tror vi att du är en snabbfotad och förändringsbenägen person som tycker det är spännande med förändring.

I urvalet lägger vi särskilt stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Övrig information
Tjänsten är ett föräldravikariat under 12 månader med tillträde företrädelsevis i mitten av mars 2019, alternativt enligt överenskommelse. Tjänsten är placerad i Stockholm, men i och med att servicekontoren finns utspritt i hela landet kan det förekomma enstaka resor i tjänsten.

Vi planerar att hålla intervjuer torsdagen 17 januari 2019.

För mer information:
För mer information om tjänsten kontakta:
I första hand verksamhetsutvecklare Hanna Karlsson, 010-454 29 94
I andra hand enhetschef Christina Granegård, 010-454 33 15

Fackliga representanter:
Linda Modin, Saco, 010- 454 33 36
Helena Blomkvist, ST, 010-454 28 53

Ange gärna diarienummer PSL 2018-157 i din ansökan.

Välkommen med din ansökan!

Varaktighet, arbetstid
Heltid 100% Visstid 2019-03-18 - 2020-03-31

Ersättning
Fast lön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2019-01-13
Ange följande referens när du ansöker: dnr: PSL 2018-157
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Pensionsmyndigheten

Adress
Pensionsmyndigheten
Box 38190
10064 Stockholm

Kontorsadress
Hornsgatan 168

Jobbnummer
4522555

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Pensionsmyndigheten

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Pensionsmyndigheten: