Verksamhetsutvecklare med intresse för digitalisering av Sverige

Sveriges Domstolar / Organisationsutvecklarjobb / Jönköping
2021-12-15
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "Verksamhetsutvecklare med intresse för digitalisering av Sverige" (publicerad 2022-08-15) ⬅️


Visa alla organisationsutvecklarjobb i Jönköping, Aneby, Habo, Mullsjö, Vaggeryd eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Sveriges Domstolar i Jönköping, Eksjö, Skövde, Borås, Alingsås eller i hela Sverige

Läs mer om Domstolsverket på www.domstol.se/domstolsverket



Till enheten för digital mål- och ärendehantering söker vi en verksamhetsutvecklare.

Tjänsten utgör en tidsbegränsad anställning på åtta månader, eventuellt med möjlighet till förlängning.

Vad innebär arbetet?

För närvarande bedrivs inom Sveriges Domstolar ett stort projekt för att digitalisera brottmålshanteringen. Projektet går under benämningen Digitalisering av Brottmålshanteringen (DBM). Projektet syftar bland annat till att införa elektroniska originalavgöranden i brottmål och att effektivisera rapporteringen av brottmålsavgöranden till andra myndigheter. Vidare bedrivs flera andra projekt som syftar till att digitalisera olika delar av verksamheten vid domstolarna.

I dina arbetsuppgifter ingår att i samverkan med övriga Rif-myndigheter (dvs. myndigheter i rättskedjan såsom Polisen, Åklagarmyndigheten och Kriminalvården) leda och samordna testningen av målhanteringssystemet för brottmål som byggs inom ramen för DBM. I arbetsuppgifterna ingår att analysera behov som framförs och formulera krav som resultatet av testningen ger upphov till. I uppdraget ingår även andra uppgifter i syfte att utveckla domstolarnas mål- och ärendehantering såsom att arbeta med utvecklingen av Vera, e-skick och e-tjänster. I arbetet kommer du att samarbeta med medarbetare med såväl juridisk som teknisk kompetens.

Arbetet innebär externa kontakter, främst med representanter för Sveriges Domstolar och Rif-myndigheter. Tjänsteresor kan ingå i arbetet.

Vem är du?

Vi söker dig som är hovrättsassessor, t.f. hovrättsassessor eller tingsrättsfiskal. Du ska ha erfarenhet av utvecklingsarbete eller administrativt arbete i domstol. Du har intresse för digitalisering och verksamhetsutveckling. Arbetet kräver att du som person är ansvarstagande, problemlösande och analytisk. Du behöver ha god förmåga till helhetssyn på verksamheten och insikt i digitaliseringens betydelse för effektiva arbetssätt. Du behöver ha lätt för att samarbeta med andra yrkeskategorier men också vara självständig, drivande, noggrann och ta egna initiativ. Du behöver ha innovationsförmåga och trivas i en miljö som präglas av nytänkande och kreativitet.

Vi lägger stor vikt vid personliga egenskaper.

Vilka är vi?

Enheten för digital mål- och ärendehantering är en av tre enheter på Avdelningen för domstolsutveckling. Enheten bedriver ett omfattande arbete med att utnyttja digitaliseringens möjligheter i syfte att skapa en mer effektiv och rättssäker informationshantering i Sveriges domstolar. I detta arbete ingår bland annat att utveckla domstolarnas verksamhetsstöd och det elektroniska informationsutbytet med myndigheter i rättskedjan och med medborgare. På enheten finns drygt 20 medarbetare.

Avdelningen för domstolsutveckling driver och stödjer verksamhetsutveckling i Sveriges Domstolar med den övergripande målsättningen att säkerställa ett högt förtroende hos allmänheten för domstolarnas verksamhet. Avdelningen ansvarar bland annat för utveckling av domstolarnas inre organisation och arbetsformer, utveckling av olika målhanteringsprocesser samt utveckling och förvaltning av IT-baserade verksamhetsstöd. Avdelningen ansvarar även för arkivfrågor. På avdelningen arbetar medarbetare med olika yrkesbakgrund tillsammans och i samverkan med domstolar och med externa intressenter.

Domstolsverkets huvudkontor ligger i Jönköping och lokalkontor finns i Stockholm, Göteborg och Malmö. Här arbetar knappt 400 personer med att utveckla, administrera och stödja Sveriges Domstolar inom områdena IT, HR, kompetensutveckling, ekonomi, juridik, kommunikation, säkerhet och fastighet.

Övriga upplysningar

Anställningen avser en allmän visstidsanställning åtta månader, med eventuell möjlighet till förlängning. Tillträde snarast (januari 2022) och placeringsort är Jönköping. Urval kan komma att ske löpande.

Välkommen med din ansökan senast den 23 december 2021.

För att säkerställa en inkluderande och rättvis rekryteringsprocess tillämpar Sveriges Domstolar kompetensbaserad rekrytering. Vårt urval bygger på kandidaternas kompetenser och meriter.
Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.

Varaktighet, arbetstid
100%. Tillträde: Snarast (januari 2020) Visstidsanställning

Publiceringsdatum
2021-12-15

Ersättning
Månadslön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2021-12-23
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Sveriges Domstolar

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "2021/1615".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Sveriges Domstolar (org.nr 202100-2742)

Arbetsplats
Domstolsverket

Kontakt
Jan Josefsson, Enhetschef
072-142 46 72

Jobbnummer
6183990

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Sveriges Domstolar

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Sveriges Domstolar: