Verksamhetsutvecklare inom informationshantering
Myndigheten För Samhällsskydd och Beredskap (Msb / Bibliotekariejobb / Karlstad
2025-07-07
Visa alla bibliotekariejobb i Karlstad,
Hammarö,
Forshaga,
Grums,
Kil eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Myndigheten För Samhällsskydd och Beredskap (Msb i Karlstad,
Kristinehamn,
Sigtuna,
Solna,
Stockholm eller i
hela Sverige MSB arbetar för ett säkrare samhälle i en föränderlig värld med fokus på utveckling av det civila försvaret. Vi stärker Sveriges förmåga att fungera i kris och till och med krig. Det betyder att alla våra medarbetare bidrar till beredskap och motståndskraft. Från norr till söder sprider vi kunskap och agerar för att skydda liv och hälsa, samhällets funktionalitet och grundläggande värden som demokrati, rättssäkerhet och mänskliga rättigheter. Den 1 januari byter vi namn till Myndigheten för civilt försvar.
Vill du göra skillnad och tillsammans med oss arbeta för ett säkrare samhälle? Då kanske du är vår nästa kollega!
Som verksamhetsutvecklare inom informationshantering är du en del av teamet på informationshanteringsenheten och du kommer att arbeta med att säkerställa att MSB:s information hanteras på ett säkert och effektivt sätt.
Hos oss får du möjlighet att vara med och styra och utveckla myndighetens informationshantering och värna om de demokratiska värdena i samhället.
Ditt ansvar och dina arbetsuppgifter
I rollen som verksamhetutvecklare inom informationshantering kommer du att arbeta brett tillsammans med myndighetens alla verksamheter. Uppdragen kommer att vara både i form av uppsökande verksamhet och utifrån efterfrågade behov av stöd, både i form av projekt och löpande verksamhet. I arbetsuppgifterna ingår bl.a.:
- Stödja och utbilda verksamheten i frågor rörande informationshantering
- Utveckla och effektivisera arbetssätt inom informationshanteringen inom olika verksamhetsområden
- Framtagande av styrande och stödjande dokument för hantering av myndighetens information
- Stötta verksamheten i att nyttja befintliga systemstöd för att förenkla och effektivisera informationshanteringen
- Delta i och vara drivande i utredningar och utvecklingsprojekt inom området
Dina kunskaper och kompetenser
Vi söker dig som har:
- Relevant akademisk utbildning inom t.ex. stats-/samhällsvetenskap, juridik eller arkivkunskap
- Minst tre års erfarenhet av arbete inom offentlig sektor
- Mycket goda kunskaper om offentlighets- och arkivlagstiftningen
Det är också meriterande om du har:
- Arbetat inom staten
- Erfarenhet av att arbeta med dokumenthanteringssystemet Public 360
- Arbetat inom arkiv och/eller registratur i offentlig verksamhet
- Erfarenhet av att leda projekt/uppdrag
- Erfarenhet av att arbeta med verksamhetsutveckling och/eller förändringsledning
- Kunskaper om hantering av säkerhetsskyddsklassificerade handlingar och om säkerhetsskydd
Vi förväntar oss att du är en lagspelare, men också att du självständigt kan driva frågor. Du är analytisk och strukturerad, väger samman komplex information och visar gott omdöme i agerande och beslut. Du har lätt för att bygga relationer på alla nivåer i en organisation och skapar förtroende och engagemang genom ditt sätt att kommunicera. Du utför ditt arbete i dialog med andra och ser helheten.
Som alla medarbetare och ledare hos oss förväntas du kunna arbeta uppdragsorienterat, utvecklingsinriktat, dialoginriktat, ha god självkännedom och bidra genom att vara ett föredöme.
https://www.msb.se/sv/om-msb/jobba-hos-oss/msbs-medarbetar--och-ledarkriterier/Om anställningen
Vi erbjuder dig en anställning tillsvidare på heltid som inleds med en provanställning. Din placeringsort kommer att vara Karlstad eller Stockholm och resor i anställningen förekommer regelbundet.
Svenskt medborgarskap är ett krav för anställning på MSB då den innebär placering i säkerhetsklass. För anställning krävs godkänt resultat i säkerhetsprövningen med registerkontroll, som genomförs i enlighet med säkerhetsskyddslagen. De flesta medarbetare på MSB är krigsplacerade.
Publiceringsdatum2025-07-07Om företagetAnställningen är placerad på informationshanteringsenheten som tillhör avdelningen för verksamhetsstöd. Enhetens uppgift är att styra, utveckla, förvalta och följa upp registrering, hantering, utlämnande och lagring av myndighetens information. På enheten finns tre funktioner och anställningen som verksamhetsutvecklare är placerad inom funktionen informationsarkitekter. Totalt är vi ca 20 medarbetare på enheten och vi finns både i Karlstad och i Stockholm.
Vi har aktivitetsbaserat kontor där du kan välja arbetsplats efter egna behov. Efter överenskommelse kan det finnas möjlighet att arbeta del av arbetstiden på distans. Vi erbjuder dig också möjlighet att ta ut friskvårdstimme och du får även ett friskvårdsbidrag. För dig som statligt anställd finns också förmånliga semestervillkor.
Alla vi som arbetar på MSB förväntas och ska bidra till ökad jämställdhet och likabehandling för en arbetsmiljö och ett samhälle fritt från diskriminering.
https://www.msb.se/sv/om-msb/jobba-hos-oss/Vill du veta mer?
Har du frågor är du välkommen att kontakta enhetschef Maria Eriksson. Fackliga företrädare är Niklas Bergqvist (Saco-S), Anna Anelius (ST) och Ann-Britt Paradis (SEKO). Samtliga nås via växelnummer 0771-240 240.
Välkommen med din ansökan senast den 17 augusti 2025
Ersättning Månadslön
Så ansöker du Sista dag att ansöka är 2025-08-17
Klicka på denna länk för att göra din ansökan Arbetsgivarens referens Arbetsgivarens referens för detta jobb är "2025/178".
Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Myndigheten För Samhällsskydd och Beredskap (Msb (org.nr 202100-5984)
Arbetsplats Myndigheten för samhällsskydd och beredskap
Jobbnummer 9421090