Verksamhetsutvecklare

Lerums kommun, Myndighet / Organisationsutvecklarjobb / Lerum
2025-04-14


Visa alla organisationsutvecklarjobb i Lerum, Härryda, Partille, Göteborg, Mölndal eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Lerums kommun, Myndighet i Lerum

Lerums kommun är känd för sina natursköna platser med sjöar och skog. Kommunen har 3200 medarbetare och 43 000 invånare men räknar med att växa rejält inom de närmsta åren. Lerum ligger endast 20 minuters resväg från Göteborg och står idag inför en utvecklingsintensiv period med många spännande projekt på gång, allt ifrån skola till bostäder. Kommunen arbetar för att säkra både god service, hög välfärd och ett blomstrande företagsklimat.

Inom verksamhetsområde Myndighet och Arbetsliv och stöd finns åtta enheter som ansvarar för myndighetsutövning inom flera lagstiftningar, socialtjänstlagen, lag om stöd och service till vissa funktionshindrade, lag om bostadsanpassningsbidrag, lag om färdtjänst, parkeringstillstånd. Totalt är vi ca 140 medarbetare som tillsammans arbetar för att invånarna i Lerum ska få bästa möjliga stöd. Inom båda verksamhetsområdena pågår ett aktivt utvecklingsarbete inom alla enheter och en omställning inför nya socialtjänstlagen. Vi stöttar varandra över enheterna och arbetar utifrån en sammanhållen socialtjänst och gläds tillsammans åt framgångar i arbetet.

Publiceringsdatum
2025-04-14

Arbetsuppgifter
I ditt uppdrag som verksamhetsutvecklare är du ett stöd till verksamhetschefer och enhetschefer och kommer att arbeta nära ledningsgruppen. Det huvudsakliga området som tjänsten verkar inom är myndighetsutövning inom socialtjänst och en stor del av uppdraget kommer vara nära sammankopplat till nya socialtjänstlagen. Du är viktig i arbetet med att verksamheten når sina mål och driver de förbättringar vi vill skapa. Du kommer tillsammans med chefer leda och utveckla områdets arbete med verksamhetsplanering och uppföljning samt arbeta med verksamhetsutveckling. Du har ett stort ansvar att stödja arbetet med verksamhetsplan, rapporteringar samt verksamhetsberättelse tillsammans med chefer. Arbetet innebär att du kommer arbeta proaktivt, identifiera utvecklingsmöjligheter och ta fram väl underbyggda underlag. I arbetet ingår även att samordna och återrapportera samt leda alternativt medverka i olika projekt.

En viktig del i uppdraget är att vara drivande i kvalitetsarbetet inom båda verksamhetsområdena.

Kvalifikationer
Vi söker dig som har:

* Universitetsexamen som socionom, beteendevetare eller likvärdig utbildning som arbetsgivaren bedömer är relevant för tjänsten,
* aktuell och flerårig erfarenhet som verksamhetscontroller, verksamhetsutvecklare, metodutvecklare eller liknande roll om minst 3 år,
* aktuell erfarenhet av att självständigt driva komplexa utvecklings- och förbättringsarbeten,
* mycket god förmåga att uttrycka dig obehindrat på svenska i både tal och skrift.

Det är meriterande om du har:

* Utbildning i processledning, processutveckling eller analys,
* erfarenhet av förändringsledning,
* erfarenhet av arbete inom socialtjänsten,
* erfarenhet av preventivt utvecklingsarbete arbete inom socialtjänsten.

I rollen som verksamhetsutvecklare är det viktigt att du är självgående och tar ansvar för dina arbetsuppgifter och processer. Du planerar och prioriterar arbetet på ett effektivt sätt utifrån satta mål, strukturer och tidsplaner. Då tjänsten innebär många kontaktytor både internt och externt krävs det att du har en god samarbetsförmåga och att du kommunicerar på ett tydligt, pedagogiskt och professionellt sätt. Du är en person som tar initiativ och får saker att hända. Du är drivande i utvecklings- och förbättringsarbetet och bidrar med nytänkande och engagemang.

ÖVRIGT
Utvecklingen i Lerums kommun ska vara hållbar och vår styrning utgår från de globala målen i Agenda 2030.

Vi tror att våra olikheter berikar och utvecklar individen, verksamheten och samhället positivt. Som arbetsgivare arbetar Lerums kommun aktivt för jämställdhet och mångfald och mot all form av diskriminering och kränkande särbehandling.

Vi värnar om en god arbetsmiljö där du kan kombinera arbete och fritid. Som anställd hos oss får du tillgång till en rad förmåner, som friskvårdsbidrag och personalvårdsprogram. Läs mer om våra personalförmåner här: https://lerum.se/dina-formaner

Som anställd i Lerums kommun kan det förekomma krav på att använda personligt Bank-ID i tjänsten för legitimering i till exempel systeminloggning eller annan verifiering.

För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen ber vi dig skicka in din ansökan via den här länken, och inte via e-post eller pappersformat.

Varmt välkommen med din ansökan!

Inför den här rekryteringen har vi redan tagit ställning till de rekryteringskanaler vi önskar använda. Vi undanber oss vänligen men bestämt att bli kontaktade för ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.

Tillträde till tjänsten är 1 september 2025 eller enligt överenskommelse.

Intervjuer kommer ske 8 maj och 13 maj.

Ersättning
Enligt avtal.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2025-05-04
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "C238956".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Lerums kommun (org.nr 212000-1447)

Arbetsplats
Lerums kommun, Myndighet

Kontakt
Verksamhetschef
Christian Sandgren
christian.sandgren@lerum.se
0302521528

Jobbnummer
9285188

Prenumerera på jobb från Lerums kommun, Myndighet

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Lerums kommun, Myndighet: